Page 47 - Türk Dili ve Edebiyatı Araştırma Hazırlama Öğretmen Rehber Kitabı
P. 47
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERSİ
ARAŞTIRMA HAZIRLAMA ÖĞRETMEN REHBER KİTABI 47
EK-5 KONUŞMA BECERİLERİ DEĞERLENDİRME ÖLÇEĞİ
KONUŞMA BECERİLERİ DEĞERLENDİRME ÖLÇEĞİ
Eksik İyi Mükemmel
BECERİLER
(1) (2) (3)
DİL VE ANLATIM
İşitilebilir bir ses tonuyla konuştu.
Konuşmasında Türkçeyi doğru ve etkili kullandı.
Kelimeleri doğru telâffuz etti.
Kelimeleri doğru yerde ve anlamda kullandı.
Dil bilgisi kurallarına uygun cümleler kurdu.
Konuya hâkim bir şekilde konuştu.
Uygun yerlerde vurgulamalar yaptı.
Uygun yerlerde tonlamalar yaptı.
Uygun yerlerde duraklamalar yaptı.
Mesajını açık ve anlaşılır bir şekilde iletti.
Jest ve mimiklerle mesajları destekledi.
Konuşma sırasında söylediklerini jest ve mimikler dışındaki
beden dili ile destekledi.
Konuyu anlatırken dinleyicileri rahatsız etmeyecek bir dil ve
üslup kullandı.
İÇERİK
Konuya dinleyicilerin ilgisini çekebilecek bir girişle başladı.
Konuşması konuyla uygunluk taşıyordu.
Olayları ve bilgileri belli bir sıraya göre anlattı.
Konuşmanın bölümleri arasında bir tutarlılık ve bütünlük
vardı.
Konuşmasında ana fikir belirgin olarak yer aldı.
Konuşmanın ana fikrini yardımcı fikirlerle destekledi.
Konuşmanın konusunu örnekleme ve benzetme gibi unsur-
larla destekledi.
Konuşmasını deyim, atasözü, özdeyiş vb. zenginleştirdi.
Konuşmasını günlük hayatla ilişkilendirdi.
Gereksiz bilgi ve açıklamalara girerek konuyu dağıtmadı.
Kaynak: Temizkan, M. (2014).
Bu değerlendirme ölçeğinden alınabilecek en yüksek puan 69, en düşük puan ise 23’tür.