Page 58 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 58
TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
Örnek Bağlam Temelli Sorular
1. Soru
Öğrenme Çıktısı: FİZ.9.4.5. Günlük hayattaki deneyimlerinden yola çıkarak katı maddelerdeki ısı
iletim hızını etkileyen etmenlere yönelik yansıtma yapabilme
Süreç Bileşenleri
a) Katı maddelerde ısı iletim hızı ile ilgili deneyimlerini gözden geçirir.
b) Katı maddelerde ısı iletim hızını etkileyen etmenlere ilişkin çıkarım yapar.
c) Katı maddelerde ısı iletim hızını etkileyen etmenlere ilişkin çıkarımlarını değerlendirir.
Bir öğrenci, soğuk bir kış sabahı aynı demlikten iki bardak sıcak çay dolduruyor. Bardaklardan biri
seramikten, diğeri ise kartondan yapılmıştır. Her iki bardakta da aynı sıcaklıkta çay olmasına rağmen
bardaklara dokunduğunda seramik bardağın karton bardaktan daha sıcak olduğunu hissediyor.
Zaman geçtikçe her iki bardaktaki çay soğuyor ancak karton bardaktakinin seramik bardaktakinden
daha uzun süre sıcak kaldığını fark ediyor.
Buna göre
a) Her ikisi de aynı sıcaklıktaki çayla dolu olmasına rağmen seramik bardağın neden karton bardaktakinden
daha sıcak hissettirdiğini açıklayınız.
b) Seramik bardaktaki sıcak çayın karton bardaktaki çaydan neden daha kısa sürede soğuduğuna ilişkin
çıkarım yapınız.
c) Bardaklardan birinin üzerine bir kapak yerleştirilseydi bunun sıcak çayın soğuma hızını nasıl
etkileyebileceğini gerekçelendirerek açıklayınız.
ç) Çayların soğuma sürecindeki enerji değişimini enerjinin korunumu ilkesi çerçevesinde açıklayınız. Bu
açıklamada seramik ve karton bardakların ısı iletim özelliklerinin çayın soğuma sürecine olan etkisini de
değerlendiriniz.
58