Page 53 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 53

TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI

                  5.4.15.3. Etkili Dereceli Puanlama Anahtarı Hazırlama
                  Dereceli  puanlama  anahtarları  özellikle  kriterler  ve  performans  düzeylerinin  tanımlarına  odaklanılarak
                  performansın  seçilmesi,  performans  boyutlarının  belirlenmesi,  performans  düzeylerinin  saptanması  ve
                  performans tanımlarının yazılması olmak üzere dört adımda hazırlanır.



                                                                                      PUANLAMA
                          ÖĞRETMEN
                                                                                       ANAHTARI
                                                 Performansın seçilmesi

                                            Performans boyutlarının belirlenmesi
                                            Performans düzeylerinin belirlenmesi

                                            Performans tanımlarının yazılması


                                                                                      PUANLAMA
                          ÖĞRETMEN
                                                                                       ANAHTARI


                  5.4.15.3.1. Performansın Seçilmesi
                  Öğretimin kazanımları arasında öğrencide gözlenecek birçok alt basamaktan ya da beceriden oluşan öğrencinin
                  yapacağı iş belirlenir.
                  5.4.15.3.2. Performans Boyutlarının Belirlenmesi

                  Dereceli puanlama anahtarının mantığını anlayabilmek için, sadece performansı tanımlamak yeterli değildir.
                  Herhangi bir performans, birçok alt beceriyi içermektedir. Dereceli puanlama anahtarında yer alacak boyutların
                  özellikleri aşağıdaki gibi özetlenebilir:
                   •  Değer yargısı taşımamalı: “iyi” , “güzel” ve benzeri sözcükler boyutlar için kullanmamalıdır.
                   •  Çok sayıda olmamalı: Boyut sayısı 15-20 değil, 3-6 arasında olmalıdır. Boyut sayısı arttıkça izlenmesi de
                     zorlaşır. Bu nedenle daha küçük ve basit kümeler oluşturulmalıdır.
                   •  Gözlenebilir (ölçülebilir) olmalıdır.
                   •  Anlatımı açık ve dili öğrencilerin anlayabileceği seviyede olmalıdır.

                   •  Boyut, olabildiğince az sözcükle anlatılmalıdır.
                  5.4.15.3.3. Performans Düzeylerinin Saptanması
                  Dereceli puanlama anahtarının performans düzeyini gösteren kategoriler rakamlarla veya betimleyici ifadelerle
                  ya da bunların ikisi birlikte kullanılarak belirtilebilir. Kategori sayısına ilişkin belirli bir sınırlama yoktur ancak
                  altıdan fazla sayıda düzey, bu düzeylerin her bir boyut için gözlenmesini ve ölçülebilmesini çok güç hâle geti-
                  rebilmektedir. Genellikle öğretmenler en düşük performanstan en yüksek performansa kadar 3 ya da 5 düzey
                  belirlemektedirler.
                  5.4.15.3.4. Performans Tanımlarının Yazılması
                  Tanımlar, Dereceli puanlama anahtarı tablosunda yatay bölüme farklı kutucuklar içine yerleştirilir. Performansın
                  her düzeyinin karşılığında, yandaki boyutlarla uyumlu bir tanım listesi bulunur. Bunlar, seçilmiş olan ölçeğin
                  düzeylerine göre bölünür. Örneğin ölçeğiniz üzerinde üç düzey varsa belirli bir boyut boyunca üç düzeyde
                  tanımınız olacaktır. Genelde, beklenen en iyi performans düzeyinden başlanır ve sonra en düşük performans
                  düzeyi tanımları yazılır. Son olarak da ara düzeylerin tanımları hazırlanır.


                  5.4.16. Derecelendirme Ölçeği

                  Gözlemlerin kaydedilmesinde kullanılan araçlara verilen addır. Gözlemlenecek özelliğin öğrencide bulunma



                                                                                                                 53
   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58