Page 51 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 51

TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI

                                                Portfolyo Değerlendirme Formu

                     Adı-Soyadı: ...........................................                                   Sınıf: ................


                     Aşağıdaki her bir ölçütün ne düzeyde yeterli olduğunu göz önüne alarak dosyayı değerlendiriniz.

                                                                           Dereceler
                                                        Hiç               Orta
                                  Ölçütler             yeterli   Kısmen  düzeyde    Yeterli  Tamamen
                                                        değil   yeterli   yeterli    (4)      yeterli
                                                        (1)       (2)      (3)                  (5)

                     Çalışmaların içeriğinin tam olması
                     Çalışmalardaki çeşitlilik
                     Çalışmaların amaçları karşılaması
                     Çalışmaların amaca uygunluğu
                     Çalışmaların doğruluğu
                     Dosyanın düzenliliği
                     Harcanan çabaları gösterme.
                     Kaliteliliği gösterme (Öğretmen için)

                     Yaratıcılığı gösterme
                     Çalışmaların seçiminde risk alma
                     Öğrencinin gelişimini gösterme
                     Kendini değerlendirme
                     Yorumlar ve Öneriler:








                  5.4.15. Dereceli Puanlama Anahtarları
                  İngilizcede rubrik diye adlandırılan bu araçlar ülkemizde “puanlama yönergesi”, “Dereceli puanlama anah-
                  tarı”, “değerlendirmeye esas ölçütler”, “değerlendirme ölçeği”, “değerlendirme formu” gibi isimlerle  adlan-
                  dırılmaktadır. Gözlemlere ait puanları, tanımlanmış kategorilerden (ölçüt ya da ölçütler) uygun düşen boyuta
                  kaydetmeyi sağlayan bir değerlendirme aracıdır. Dereceli puanlama anahtarı, öğrencinin bir kavrama, duruma
                  veya olaya ilişkin bilgisini ortaya koyması veya bir ödevi yapmasına ilişkin olarak yeterlik düzeyini belirle-
                  meye yönelik bir puanlama sistemidir. Ayrıca bu puanlama anahtarları, öğrencilere zayıf ve kuvvetli olduğu
                  alanlar ile ilgili geri bildirim verme, iyileştirme amaçlı öğretimi planlama gibi amaçlar   için kullanılabilir.
                  Dereceli puanlama anahtarları hem ürün hem de süreç değerlendirmede birçok performans türünde rahatlıkla
                  kullanılabilir.
                  Dereceli puanlama anahtarları ikiye ayrılmaktadır. Bunlar analitik dereceli puanlama anahtarları ve bütüncül
                  (holistik) dereceli puanlama anahtarlarıdır.

                  5.4.15.1. Analitik Dereceli Puanlama Anahtarları

                  Analitik  dereceli  puanlama  anahtarı,  bir  değerlendirmenin  farklı  bölümlerindeki  çok  belirli  cevapları
                  puanlamada kullanılır. Değerlendirmenin her bölümünden bütün puanlar öğrencinin performans seviyesini
                  ve toplam puanını belirlemek için toplanır. Puanlama kriterleri nasıl puan verilebileceği ya da verilemeyeceği
                  konusunda son derece etkilidir. Analitik dereceli puanlama anahtarı kullananlar, öğrencilerin verdiği bütün
                  cevapları tek tek incelemeli ve belirlenmiş kriterlere göre puanlamalıdır. Böylece yanlılık çok az olacaktır.
                  Analitik  dereceli  puanlama  anahtarı,  üründen  çok  süreçle  ilgilendiğinden  dolayı,  öğrenme  eksikliği  olan

                                                                                                                 51
   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56