Page 51 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 51
TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
Portfolyo Değerlendirme Formu
Adı-Soyadı: ........................................... Sınıf: ................
Aşağıdaki her bir ölçütün ne düzeyde yeterli olduğunu göz önüne alarak dosyayı değerlendiriniz.
Dereceler
Hiç Orta
Ölçütler yeterli Kısmen düzeyde Yeterli Tamamen
değil yeterli yeterli (4) yeterli
(1) (2) (3) (5)
Çalışmaların içeriğinin tam olması
Çalışmalardaki çeşitlilik
Çalışmaların amaçları karşılaması
Çalışmaların amaca uygunluğu
Çalışmaların doğruluğu
Dosyanın düzenliliği
Harcanan çabaları gösterme.
Kaliteliliği gösterme (Öğretmen için)
Yaratıcılığı gösterme
Çalışmaların seçiminde risk alma
Öğrencinin gelişimini gösterme
Kendini değerlendirme
Yorumlar ve Öneriler:
5.4.15. Dereceli Puanlama Anahtarları
İngilizcede rubrik diye adlandırılan bu araçlar ülkemizde “puanlama yönergesi”, “Dereceli puanlama anah-
tarı”, “değerlendirmeye esas ölçütler”, “değerlendirme ölçeği”, “değerlendirme formu” gibi isimlerle adlan-
dırılmaktadır. Gözlemlere ait puanları, tanımlanmış kategorilerden (ölçüt ya da ölçütler) uygun düşen boyuta
kaydetmeyi sağlayan bir değerlendirme aracıdır. Dereceli puanlama anahtarı, öğrencinin bir kavrama, duruma
veya olaya ilişkin bilgisini ortaya koyması veya bir ödevi yapmasına ilişkin olarak yeterlik düzeyini belirle-
meye yönelik bir puanlama sistemidir. Ayrıca bu puanlama anahtarları, öğrencilere zayıf ve kuvvetli olduğu
alanlar ile ilgili geri bildirim verme, iyileştirme amaçlı öğretimi planlama gibi amaçlar için kullanılabilir.
Dereceli puanlama anahtarları hem ürün hem de süreç değerlendirmede birçok performans türünde rahatlıkla
kullanılabilir.
Dereceli puanlama anahtarları ikiye ayrılmaktadır. Bunlar analitik dereceli puanlama anahtarları ve bütüncül
(holistik) dereceli puanlama anahtarlarıdır.
5.4.15.1. Analitik Dereceli Puanlama Anahtarları
Analitik dereceli puanlama anahtarı, bir değerlendirmenin farklı bölümlerindeki çok belirli cevapları
puanlamada kullanılır. Değerlendirmenin her bölümünden bütün puanlar öğrencinin performans seviyesini
ve toplam puanını belirlemek için toplanır. Puanlama kriterleri nasıl puan verilebileceği ya da verilemeyeceği
konusunda son derece etkilidir. Analitik dereceli puanlama anahtarı kullananlar, öğrencilerin verdiği bütün
cevapları tek tek incelemeli ve belirlenmiş kriterlere göre puanlamalıdır. Böylece yanlılık çok az olacaktır.
Analitik dereceli puanlama anahtarı, üründen çok süreçle ilgilendiğinden dolayı, öğrenme eksikliği olan
51