Page 55 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 55
TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
5.4.16.2. Derecelendirme Ölçeğinin Hazırlanması
Ölçülecek veya değerlendirilecek özelliğin kapsam alanı çok iyi tanımlanmalı; kapsamın göstergesi olan dav-
ranışlar, ölçütler ve diğer özellikler, eğer öğrenciler kendileri kendi çalışmalarını ve durumlarını değerlendi-
recekse öğrencilerle birlikte, eğer öğretmen veya veli tarafından değerlendirilecekse çeşitli kaynaklar, benzer
ölçekler ve diğer öğretmenlerin görüşlerinden yararlanılarak oluşturulmalıdır. Kapsamın iyi örneklenip ör-
neklenmediği irdelenmelidir. Ölçek maddelerindeki davranış veya özelliklerle tepki kategorilerinde kullanılan
ifadeler uyumlu olmalıdır. Tüm maddeler ve tepki kategorileri, özel durumlar dışında aynı sayfada yer almalı,
ölçek iki ayrı sayfaya bölünmemelidir. Ölçeğin nasıl doldurulacağına ilişkin yönerge açık bir şekilde yazılma-
lıdır. Ölçülen her karakter, davranış veya tutum için ayrı bir ölçek olmalıdır.
Örnek Derecelendirme Ölçekleri
1. Örnek
Açıklama: Bu ölçek, öğrencilerin grup çalışmalarında gösterdikleri iş birliği becerilerinin derecesini
değerlendirmek için kullanılır. Özellikler ve davranışlar belirlenen kriterlere göre sıralanır
ve her biri için 1'den 5'e kadar bir puanlama sistemi uygulanır.
Yönergeler: Her bir davranış veya özellik için, öğrencinin performansını 1'den 5'e kadar puanlayın.
1 en düşük, 5 en yüksek performansı temsil eder. Puanlama yapılırken, öğrencinin grup içindeki
etkileşimleri ve katılımı dikkate alınmalıdır. Puanlamalar, öğrencinin genel iş birliği performansına
göre yapılmalıdır. Ölçek, öğrencinin grup çalışmalarındaki iş birliği becerilerinin güçlü ve zayıf
yönlerini belirlemenize yardımcı olacaktır.
Davranış/Özellik 1- Yetersiz 2- Gelişmekte 3- Orta 4- İyi 5- Mükemmel
Grup
Zaman zaman Çoğunlukla Her zaman aktif
tartışmalarına Hiç katılmaz. Nadiren katılır.
katılım katılır. katılır. olarak katılır.
Çoğu zaman Her durumda
Fikirlerini hiç Çok az fikir Bazı fikirlerini
Fikir paylaşımı fikirlerini açıkça fikirlerini
paylaşmaz. paylaşır. paylaşır.
paylaşır. paylaşır.
İhtiyaç Üyelere sık Her zaman üyelere
Grup üyelerine Destek Çok az destek
destek sağlamaz. sağlar. duyulduğunda sık destek kapsamlı destek
destek sağlar. sağlar. sağlar.
Görevleri Görevleri Görevleri Görevleri Çoğunlukla Her zaman
görevleri
görevleri adil bir
paylaşma ve paylaşmaz ve nadiren paylaşır bazen paylaşır paylaşır ve şekilde paylaşır ve
tamamlama tamamlamaz. ve tamamlar. ve tamamlar. tamamlar. tamamlar.
55