Page 55 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 55

TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI

                  5.4.16.2. Derecelendirme Ölçeğinin Hazırlanması
                  Ölçülecek veya değerlendirilecek özelliğin kapsam alanı çok iyi tanımlanmalı; kapsamın göstergesi olan dav-
                  ranışlar, ölçütler ve diğer özellikler, eğer öğrenciler kendileri kendi çalışmalarını ve durumlarını değerlendi-
                  recekse öğrencilerle birlikte, eğer öğretmen veya veli tarafından değerlendirilecekse çeşitli kaynaklar, benzer
                  ölçekler ve diğer öğretmenlerin görüşlerinden yararlanılarak oluşturulmalıdır. Kapsamın iyi örneklenip ör-
                  neklenmediği irdelenmelidir. Ölçek maddelerindeki davranış veya özelliklerle tepki kategorilerinde kullanılan
                  ifadeler uyumlu olmalıdır. Tüm maddeler ve tepki kategorileri, özel durumlar dışında aynı sayfada yer almalı,
                  ölçek iki ayrı sayfaya bölünmemelidir. Ölçeğin nasıl doldurulacağına ilişkin yönerge açık bir şekilde yazılma-
                  lıdır. Ölçülen her karakter, davranış veya tutum için ayrı bir ölçek olmalıdır.



                       Örnek Derecelendirme Ölçekleri

                     1. Örnek

                     Açıklama: Bu ölçek, öğrencilerin grup çalışmalarında gösterdikleri iş birliği becerilerinin derecesini
                                değerlendirmek için kullanılır. Özellikler ve davranışlar belirlenen kriterlere göre sıralanır
                                ve her biri için 1'den 5'e kadar bir puanlama sistemi uygulanır.

                      Yönergeler: Her bir davranış veya özellik için, öğrencinin performansını 1'den 5'e kadar puanlayın.
                      1 en düşük, 5 en yüksek performansı temsil eder. Puanlama yapılırken, öğrencinin grup içindeki
                      etkileşimleri ve katılımı dikkate alınmalıdır. Puanlamalar, öğrencinin genel iş birliği performansına
                      göre yapılmalıdır. Ölçek, öğrencinin grup çalışmalarındaki iş birliği becerilerinin güçlü ve zayıf
                      yönlerini belirlemenize yardımcı olacaktır.




                   Davranış/Özellik  1- Yetersiz  2-  Gelişmekte  3- Orta       4- İyi     5- Mükemmel


                        Grup
                                                               Zaman zaman    Çoğunlukla   Her zaman aktif
                    tartışmalarına   Hiç katılmaz.  Nadiren katılır.
                        katılım                                   katılır.      katılır.    olarak katılır.


                                                                              Çoğu zaman    Her durumda
                                   Fikirlerini hiç   Çok az fikir   Bazı fikirlerini
                    Fikir paylaşımı                                            fikirlerini   açıkça  fikirlerini
                                    paylaşmaz.     paylaşır.     paylaşır.
                                                                               paylaşır.      paylaşır.
                                                                  İhtiyaç     Üyelere sık   Her zaman üyelere
                    Grup üyelerine    Destek     Çok az destek
                        destek       sağlamaz.      sağlar.    duyulduğunda    sık destek   kapsamlı destek
                                                               destek sağlar.   sağlar.        sağlar.

                       Görevleri     Görevleri     Görevleri     Görevleri    Çoğunlukla     Her zaman
                                                                               görevleri
                                                                                           görevleri adil bir
                     paylaşma ve    paylaşmaz ve  nadiren paylaşır  bazen paylaşır   paylaşır ve   şekilde paylaşır ve
                     tamamlama      tamamlamaz.  ve tamamlar.   ve tamamlar.   tamamlar.     tamamlar.















                                                                                                                 55
   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60