Page 57 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 57
TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
Kullanım Yönergesi
Değerlendirme Yapmadan Önce: Öğrencilerin çalışmalarını veya performanslarını değerlendirirken, "Bit-
kilerin ve Hayvanlardaki Yaşam Döngüleri" temasıyla ilgili önceden belirlenmiş öğrenme çıktıları ve süreç
bileşenlerine odaklanınız. Tanımlama, açıklama ve karşılaştırma kategorilerinde verilen açıklamaları gözden
geçiriniz ve her biri için öğrencinin performansını nasıl değerlendireceğinize dair önceden bir fikir edininiz.
Değerlendirme Sırasında: Her bir öğrencinin performansını, tanımlama, açıklama ve karşılaştırma katego-
rilerine göre ayrı ayrı değerlendiriniz. Her kategori için 1'den 4'e kadar olan puanlama ölçeğini kullanarak,
öğrencinin performansını objektif bir şekilde derecelendiriniz. 1 "Yeterli Değil" seviyesini, 4 ise "Çok İyi"
seviyesini temsil eder. Öğrencilerin performansını değerlendirirken, verilen örnekler ve açıklamaları referans
Bu, değerlendirmelerinizin tutarlılığını sağlamaya yardımcı olur.
Değerlendirme Sonrası: Değerlendirmelerinizi tamamladıktan sonra öğrencilere geri bildirim sağlayınız. Bu
geri bildirim, hem güçlü yönlerini hem de geliştirilmesi gereken alanları içermelidir. Öğrencilere, derecelen-
dirme ölçeğindeki puanlamalarına göre hangi alanlarda iyileştirme yapabilecekleri konusunda önerilerde bulu-
nunuz. Bu değerlendirme sonuçlarını, öğrencilerin ilerlemelerini izlemek ve gelecekteki öğrenme faaliyetlerini
planlamak için kullanınız.
5.4.17. Ünite Sonlarında Öğrenme Çıktılarını Ölçen Bağlama Dayalı Sorular
Ünite sonunda senaryo yazılabilecek öğrenme çıktıları dikkate alınarak bağlama dayalı senaryo temelli sorular
hazırlanmıştır. Oluşturulan senaryoya bağlı kalarak öğrenme çıktılarını oluşturan süreç bileşenlerini ölçmek
için açık uçlu ve çoktan seçmeli soru formatlarında sorular hazırlanmıştır. Hazırlanan sorular, oluşturulan bağ-
lamda verilen bilgiler kullanılarak öğrencilerin çözmesi hedeflenerek tasarlanmıştır. Bir süreç bileşenine ilişkin
bazen iki soru sorularak ölçülürken bazen de bir soru ile iki süreç bileşeni ölçülebilecek şekilde tasarlanmıştır.
Bağlamada dayalı sorularda süreç bileşenlerini ölçmek için açık uçlu ve çoktan seçmeli soru türleri kullanıl-
mıştır.
Bağlama dayalı soru oluşturma aşamasında dikkat edilmesi gerekenler:
• Bağlamın öğrenme çıktıları ve süreç bileşenleri ile uyumlu olması,
• Gerçek hayattan veya öğrencilerin yaşantısından bir durum içermesi,
• Öğrenciye detaylı bir şekilde aktarılması,
• Bağlama dayalı olarak açık uçlu ve çoktan seçmeli soruların oluşturulması.
• Oluşturulan bu sorular öğrencilerin bağlamdaki durumu analiz etmelerini ve çözüm üretmelerini sağlaya-
cak şekilde olmalıdır.
• Tek adımda çözülmemelidir.
• Problem durumu örtük olmalıdır.
• Problem durumu objektif olmalı ve hitap ettiği kitleye uygun olmalıdır.
• Gerçekçi verilere dayalı olmalıdır.
• Gereksiz detaylar olmamalıdır.
57