Page 42 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 42

COĞRAFYA DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
                            COĞ.9.3.4.
                            İklim sisteminde yaşanan değişimler coğrafi temsiller aracılığıyla karşılaştırılır. Küresel
                            ölçekte bu değişimlere ilişkin örnekler verilir. Geçmişten günümüze iklim sisteminde gö-
                            rülen değişimler, bilimsel kanıtlar çerçevesinde neden ve sonuçlarıyla yorumlanır (SBAB1,
                            SBAB2). Bu süreçte iklimin ekosistem ve biyoçeşitlilik açısından önemine yer verilir. İk-
                            lim sisteminde yaşanan değişimlerin ele alındığı örnekler üzerinden sentezleme yapılır
                            (KB3.3, OB8). Küresel iklim değişikliğinin ilerleyen süreçte ortaya çıkarabileceği sonuç-
                            larla ilgili verilere dayalı öngörüde bulunulur. Öğrencilerin, öngörülerini yansıtabilmeleri
                            için öykü oluşturma çalışmasından yararlanılabilir. Öyküler, dijital ortamda oluşturulabilir.
                            Küresel  iklim  değişikliği  nedeniyle  gelecekte  meydana  gelebilecek  değişimlerin  beşerî
                            faaliyetlere  etkileri  ve  bu  konuda  alınabilecek  önlemler  yorumlanır  (D5.2,  D5.3,  E3.11).
                            Yorumlar sonucunda yapılan çıkarımların öğrenciler tarafından düzenlenecek seminer,
                            sergi vb. çalışmalar çerçevesinde sunulmasına yönelik etkinlikler düzenlenebilir (SDB2.3,
                            SDB3.3). Öğrencilerden çalışmalarını öğrenme günlüğüyle değerlendirmeleri istenebilir.
                            Bu ünitede performans görevi olarak farklı iklim türlerine sahip yerlerdeki küresel iklim
                            değişikliğinin yansımalarına ilişkin bilgi görseli hazırlanması istenebilir. Performans göre-
                            vi, analitik dereceli puanlama anahtarı ve öz değerlendirme formuyla değerlendirilebilir
                                                                   TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
                            (SDB1.2).
               FARKLILAŞTIRMA
                 Zenginleştirme Öğrencilere iklim modelleri, *kent iklimi, iklim değişikliği senaryoları, Türkiye’nin iklim pro-
                            jeksiyonları  ve  Türkiye  Cumhuriyeti  İklim  Değişikliği  Eylem  Planı  konularında  araştırma
                            görevleri verilebilir. İklim modelleri konusunda derinleşmek isteyen öğrencilere Türkiye
                            ve dünyadan örnek modellemeler ve bu modellemelerle ilgili bilgi görseli oluşturma ça-
                            lışması, iklim değişikliği senaryoları konusunda derinleşmek isteyen öğrencilere ise dra-
                            ma hazırlama görevi verilebilir. Bu çalışmanın senaryo yazımı, rollerin dağıtımı ve prova   İÇERİK-SÜREÇ
                            yapma aşamalarında öğrenciler arasında iş bölümü yapılabilir. Çalışma tamamlandığında   ÜRÜN
                            dramanın tüm sınıfa sunulması ve senaryolar üzerine tartışılması sağlanabilir. Kent iklimi,
                            Türkiye’nin iklim projeksiyonları ve Türkiye Cumhuriyeti İklim Değişikliği Eylem Planı konu-
                            larında derinleşmek isteyen öğrencilere sunumu okul genelinde yüz yüze veya çevrim içi
                            olacak şekilde panel hazırlama görevi verilebilir. Öğrencilerin panele davet edilecek ala-
                            nında uzman kişilerle görüşmeleri, öğretmen rehberliğinde gerçekleştirilebilir.
                   Destekleme İklim  sisteminin  bileşenlerine  yönelik  hazırlanan  kavram  haritalarının  incelenmesi,
                            Türkiye ve dünyanın farklı yerlerinde görülen iklim türlerine ilişkin görsellerin incelenmesi
                            Coğrafya dersinden bir örnek:
                            veya belgeseller izletilmesi sağlanabilir. Performans görevi; küresel iklim değişikliğinin
                            3. ünite:
                            Türkiye ve dünyadaki yansımalarını gösteren tablo, grafik, şekil, diyagram gibi ürünlerin
                            değerlendirilmesi şeklinde düzenlenebilir.
                            İçerik, süreç ve ürün farklılaştırma önerisi bir arada sunulmuştur.
                                                                       FİZİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
                   ÖĞRETMEN
                 YANSITMALARI Programa yönelik görüş ve önerileriniz için karekodu akıllı cihazınıza
                             okutunuz.
               FARKLILAŞTIRMA
                  Zenginleştirme Öğrenciler, STEM döngüsü basamaklarıyla kolay bulunabilecek malzemeler (serum hor-
                             tumu, şırınga vb.) kullanarak bir hidrolik sistem tasarlayabilirler. Tasarladıkları sistemi su-
                             nabilirler. Bu sistemlerde eşit büyüklüklerde kuvvet kullanılarak daha fazla yük kaldırılma-
                             sına yönelik bir yarışma düzenlenebilir ve öğrencilerin rekabet ortamı içinde tasarımlarını
                             daha fazla geliştirmeleri teşvik edilebilir. Öğrenciler mermer gibi malzemelerin basınçlı
                             suyla kesimi konusunda araştırma yapabilir ve benzer biçimde Bernoulli İlkesi’nin sanayi-
                             deki kullanımları ile ilgili poster hazırlayabilir. Uçak, helikopter, insansız hava araçları gibi
                             araçların uçmalarında ve manevralarında Bernoulli İlkesi’nin etkisi görsellerle destekle-  SÜREÇ-ÜRÜN
                             nerek tartışılabilir. Öğrencilerden Torricelli deneyine benzer bir sistem tasarlamaları iste-  27
                             nebilir. Su gibi farklı sıvıların Torricelli deneyinde kullanılması durumunda sıvı yüksekliğini
                             hesaplamaları istenebilir. Bununla ilişkili olarak yüksek binalarda üst katlara suyun ulaştı-
                             rılması ile pompa kullanımının ilişkilendirerek sınıfta paylaşmaları istenebilir. Sörf, sal ya-
                             rışı, yelkenli vb. spor etkinliklerinde kaldırma kuvvetinin etkisini dikkate alarak öğrenciler
                             STEM döngüsünden yararlandıkları bir spor aleti geliştirebilirler.
                             *Balıkların vücutlarında bulunan hava keselerinin işlevini tartışmaları sağlanabilir ve öğ-
                             rencilerden bu ilke ile çalışan aygıt tasarlamaları istenebilir.
                             *Öğrencilerden gruplar hâlinde, motorsuz bir model uçağı Bernoulli İlkesi'ni kullanarak ta-
                             sarlamaları istenebilir. Tasarlanan model uçaklar için en uzun menzil yarışması yapılabilir.
                             Öğrenciler Bernoulli İlkesi’ni temel alan bir oyuncak tasarlayabilirler.
                    Destekleme Kaldırma kuvveti ile ilgili su içinde yüzen bir plastik bardağa teker ve madenî para ekle-
                             yerek plastik bardağın batan hacminin arttığı ve hâlâ yüzdüğü gözlemlenebilir. Kaldırma
                             kuvvetinin plastik bardak ve içindeki madenî paraların toplam ağırlığına eşit büyüklükte
                             olduğu vurgulanarak toplam ağırlık ile yer değiştiren sıvının ağırlığı büyüklük açısından iliş-
                             kilendirilebilir. Öğretmen, düşeyde asılı ve birbirine yakın duran iki kâğıdın arasına üflen-
                             diğinde kâğıtların birbirine yaklaştığının gözlemlenebildiği bir gösteri deneyi yaparak bu
                             durumu Bernoulli İlkesi’yle açıklayabilir. Öğrencilerden Bernoulli İlkesi’nin uygulamalarına
                             yönelik yapmaları istenen araştırmalarda, bu uygulamalar öğretmenin yönlendirmesi ile
                             buldurulabilir veya öğretmen tarafından verilebilir.
                    ÖĞRETMEN
                 YANSITMALARI Programa yönelik görüş ve önerileriniz için karekodu akıllı cihazınıza
                             okutunuz.
                            Fizik dersinden bir örnek:
                            9. Sınıf 2. Tema:
                            Süreç ve ürün farklılaştırmaya yönelik öneriler sunulan bir zenginleştirme
                            örneği:








      42






       30
   37   38   39   40   41   42   43   44