Page 42 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 42
COĞRAFYA DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
COĞ.9.3.4.
İklim sisteminde yaşanan değişimler coğrafi temsiller aracılığıyla karşılaştırılır. Küresel
ölçekte bu değişimlere ilişkin örnekler verilir. Geçmişten günümüze iklim sisteminde gö-
rülen değişimler, bilimsel kanıtlar çerçevesinde neden ve sonuçlarıyla yorumlanır (SBAB1,
SBAB2). Bu süreçte iklimin ekosistem ve biyoçeşitlilik açısından önemine yer verilir. İk-
lim sisteminde yaşanan değişimlerin ele alındığı örnekler üzerinden sentezleme yapılır
(KB3.3, OB8). Küresel iklim değişikliğinin ilerleyen süreçte ortaya çıkarabileceği sonuç-
larla ilgili verilere dayalı öngörüde bulunulur. Öğrencilerin, öngörülerini yansıtabilmeleri
için öykü oluşturma çalışmasından yararlanılabilir. Öyküler, dijital ortamda oluşturulabilir.
Küresel iklim değişikliği nedeniyle gelecekte meydana gelebilecek değişimlerin beşerî
faaliyetlere etkileri ve bu konuda alınabilecek önlemler yorumlanır (D5.2, D5.3, E3.11).
Yorumlar sonucunda yapılan çıkarımların öğrenciler tarafından düzenlenecek seminer,
sergi vb. çalışmalar çerçevesinde sunulmasına yönelik etkinlikler düzenlenebilir (SDB2.3,
SDB3.3). Öğrencilerden çalışmalarını öğrenme günlüğüyle değerlendirmeleri istenebilir.
Bu ünitede performans görevi olarak farklı iklim türlerine sahip yerlerdeki küresel iklim
değişikliğinin yansımalarına ilişkin bilgi görseli hazırlanması istenebilir. Performans göre-
vi, analitik dereceli puanlama anahtarı ve öz değerlendirme formuyla değerlendirilebilir
TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
(SDB1.2).
FARKLILAŞTIRMA
Zenginleştirme Öğrencilere iklim modelleri, *kent iklimi, iklim değişikliği senaryoları, Türkiye’nin iklim pro-
jeksiyonları ve Türkiye Cumhuriyeti İklim Değişikliği Eylem Planı konularında araştırma
görevleri verilebilir. İklim modelleri konusunda derinleşmek isteyen öğrencilere Türkiye
ve dünyadan örnek modellemeler ve bu modellemelerle ilgili bilgi görseli oluşturma ça-
lışması, iklim değişikliği senaryoları konusunda derinleşmek isteyen öğrencilere ise dra-
ma hazırlama görevi verilebilir. Bu çalışmanın senaryo yazımı, rollerin dağıtımı ve prova İÇERİK-SÜREÇ
yapma aşamalarında öğrenciler arasında iş bölümü yapılabilir. Çalışma tamamlandığında ÜRÜN
dramanın tüm sınıfa sunulması ve senaryolar üzerine tartışılması sağlanabilir. Kent iklimi,
Türkiye’nin iklim projeksiyonları ve Türkiye Cumhuriyeti İklim Değişikliği Eylem Planı konu-
larında derinleşmek isteyen öğrencilere sunumu okul genelinde yüz yüze veya çevrim içi
olacak şekilde panel hazırlama görevi verilebilir. Öğrencilerin panele davet edilecek ala-
nında uzman kişilerle görüşmeleri, öğretmen rehberliğinde gerçekleştirilebilir.
Destekleme İklim sisteminin bileşenlerine yönelik hazırlanan kavram haritalarının incelenmesi,
Türkiye ve dünyanın farklı yerlerinde görülen iklim türlerine ilişkin görsellerin incelenmesi
Coğrafya dersinden bir örnek:
veya belgeseller izletilmesi sağlanabilir. Performans görevi; küresel iklim değişikliğinin
3. ünite:
Türkiye ve dünyadaki yansımalarını gösteren tablo, grafik, şekil, diyagram gibi ürünlerin
değerlendirilmesi şeklinde düzenlenebilir.
İçerik, süreç ve ürün farklılaştırma önerisi bir arada sunulmuştur.
FİZİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
ÖĞRETMEN
YANSITMALARI Programa yönelik görüş ve önerileriniz için karekodu akıllı cihazınıza
okutunuz.
FARKLILAŞTIRMA
Zenginleştirme Öğrenciler, STEM döngüsü basamaklarıyla kolay bulunabilecek malzemeler (serum hor-
tumu, şırınga vb.) kullanarak bir hidrolik sistem tasarlayabilirler. Tasarladıkları sistemi su-
nabilirler. Bu sistemlerde eşit büyüklüklerde kuvvet kullanılarak daha fazla yük kaldırılma-
sına yönelik bir yarışma düzenlenebilir ve öğrencilerin rekabet ortamı içinde tasarımlarını
daha fazla geliştirmeleri teşvik edilebilir. Öğrenciler mermer gibi malzemelerin basınçlı
suyla kesimi konusunda araştırma yapabilir ve benzer biçimde Bernoulli İlkesi’nin sanayi-
deki kullanımları ile ilgili poster hazırlayabilir. Uçak, helikopter, insansız hava araçları gibi
araçların uçmalarında ve manevralarında Bernoulli İlkesi’nin etkisi görsellerle destekle- SÜREÇ-ÜRÜN
nerek tartışılabilir. Öğrencilerden Torricelli deneyine benzer bir sistem tasarlamaları iste- 27
nebilir. Su gibi farklı sıvıların Torricelli deneyinde kullanılması durumunda sıvı yüksekliğini
hesaplamaları istenebilir. Bununla ilişkili olarak yüksek binalarda üst katlara suyun ulaştı-
rılması ile pompa kullanımının ilişkilendirerek sınıfta paylaşmaları istenebilir. Sörf, sal ya-
rışı, yelkenli vb. spor etkinliklerinde kaldırma kuvvetinin etkisini dikkate alarak öğrenciler
STEM döngüsünden yararlandıkları bir spor aleti geliştirebilirler.
*Balıkların vücutlarında bulunan hava keselerinin işlevini tartışmaları sağlanabilir ve öğ-
rencilerden bu ilke ile çalışan aygıt tasarlamaları istenebilir.
*Öğrencilerden gruplar hâlinde, motorsuz bir model uçağı Bernoulli İlkesi'ni kullanarak ta-
sarlamaları istenebilir. Tasarlanan model uçaklar için en uzun menzil yarışması yapılabilir.
Öğrenciler Bernoulli İlkesi’ni temel alan bir oyuncak tasarlayabilirler.
Destekleme Kaldırma kuvveti ile ilgili su içinde yüzen bir plastik bardağa teker ve madenî para ekle-
yerek plastik bardağın batan hacminin arttığı ve hâlâ yüzdüğü gözlemlenebilir. Kaldırma
kuvvetinin plastik bardak ve içindeki madenî paraların toplam ağırlığına eşit büyüklükte
olduğu vurgulanarak toplam ağırlık ile yer değiştiren sıvının ağırlığı büyüklük açısından iliş-
kilendirilebilir. Öğretmen, düşeyde asılı ve birbirine yakın duran iki kâğıdın arasına üflen-
diğinde kâğıtların birbirine yaklaştığının gözlemlenebildiği bir gösteri deneyi yaparak bu
durumu Bernoulli İlkesi’yle açıklayabilir. Öğrencilerden Bernoulli İlkesi’nin uygulamalarına
yönelik yapmaları istenen araştırmalarda, bu uygulamalar öğretmenin yönlendirmesi ile
buldurulabilir veya öğretmen tarafından verilebilir.
ÖĞRETMEN
YANSITMALARI Programa yönelik görüş ve önerileriniz için karekodu akıllı cihazınıza
okutunuz.
Fizik dersinden bir örnek:
9. Sınıf 2. Tema:
Süreç ve ürün farklılaştırmaya yönelik öneriler sunulan bir zenginleştirme
örneği:
42
30