Page 41 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 41
FELSEFE DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
açıklamaların ve açık uçlu soruların yer aldığı bir çalışma kâğıdı verilir (OB1). Akımların ben-
zerlik ve farklılıkları hakkında tartışma yaptırılır (KB2.7, KB2.18). Öğrencilere arkadaşlarını
desteklemenin önemi belirtilerek iş birlikli olarak felsefi akımların soru, kavram, problem,
argüman ve temsilcilerinin yer aldığı bir anlam çözümleme tablosunun veya soru kartla-
rının hazırlanması ve doldurulması sağlanır (E3.2, SDB2.2, D4.1, KB3.3). Öğrencilerden
arkadaşlarının cevaplarını saygı ve nezaket çerçevesinde değerlendirmeleri ve doğrula-
maları beklenir (D14.1).
Varlık felsefesiyle ilgili metinlerde yer alan kavram, problem ve argümanları incelemele-
ri için öğrencilere bir performans görevi verilir. Felsefi metnin nasıl incelendiği hakkında
öğrencilere bilgi görseli verilerek inceleme ölçütlerini listelemeleri sağlanır (E3.6). Metin-
de geçen felsefi kavramların belirlenmesinin, hangi felsefi problemin ele alındığının ifade
edilmesinin, yargıların belirlenmesinin, yargılar arası ilişkilerden hareketle akıl yürütme ve
argümanların bulunmasının, argümanların öncül ve sonuçlarının gösterilmesinin, savunu-
lan felsefi görüşün eleştirilerek değerlendirilmesinin önemi vurgulanır. Performans göre-
vinin yerine getirilmesi için
Platon’un Timaios,
•
•
Aristoteles’in Metafizik,
•
Thales, Anaksimandros ve Anaksimenes'in Fragmanlar,
•
İbni Sina'nın Metafizik,
•
R. Descartes’ın Metafizik Üzerine Düşünceler,
J. P. Sartre'ın Varoluşçuluk,
•
Hilmi Ziya Ülken'in Varlık ve Oluş eserlerinden kısaltılan veya alıntılanan metinlerin, öğ-
•
rencilerin de görüşleri alınarak dengeli bir şekilde dağıtılması sağlanır.
Öğrencilere metin inceleme formu doldurtulur ve çalışmalarını paylaşmaları sağlanır. Öğ-
rencilerin akran değerlendirme formu üzerinden birbirlerini değerlendirmesi istenir. Metin
inceleme formu, dereceli puanlama anahtarı veya dereceleme ölçeği ile değerlendirilir. Bu
süreçte öğrenciler çeşitli fikir, argüman ve yeni bilgilere açık olur; görev ve sorumlulukları-
TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
nı etik ilkelere uygun bir şekilde zamanında yerine getirirler (D3.3, D16.3).
FARKLILAŞTIRMA
Zenginleştirme Filozofların varlığı açıklarken kullandıkları kavramlar (G. W. F. Hegel’in “geist”, M. Heideg-
ger’in “dasein”, G. W. Leibniz’in “monad”, Farabi'nin “ilk varlık”, I. Kant’ın “fenomen-numen”
vb.) araştırılıp dijital araçlar kullanılarak kelime bulutu oluşturulabilir.
* İbni Sina'nın “uçan adam” ile Descartes'ın “Cogito” anlayışı üzerinden “insanın kendi varlı- İÇERİK-ÜRÜN
ğını idraki” problemine ilişkin düşüncelerin benzerliklerini ve farklılıklarını içeren dijital ma-
teryal hazırlanabilir.
T. Nagel’ın “Yarasa Olmak Nasıl Bir Şeydir?” adlı eserinden hareketle öteki zihinlerin imkânı
problemi yorumlanabilir.
Felsefe dersinden bir örnek:
10. sınıf 3. ünite varlık felsefesi
Burada verilen 3 öneri hem içerik hem ürün zenginleştirmedir. Müfradatta sınırlı
tutulan konunun fazlasına geçiş yapıldığı için içerik, bu konuları materyal yorum vb
ÖĞRETMEN ürünlere dönüştürmesini istediği için de ürün boyutunda zenginleştirme yapılmıştır.
YANSITMALARI Programa yönelik görüş ve önerileriniz için karekodu akıllı cihazınıza
TARİH DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
FARKLILAŞTIRMA
Zenginleştirme * Öğrencilerin, yaşadıkları bölgede bulunan müzeleri veya sanal ortamda Anadolu Medeni-
yetleri Müzesini ziyaret etmeleri sağlanabilir. Bu doğrultuda önceden hazırlanan çalışma SÜREÇ
22 yaprağını doldurmaları sağlanabilir.
Eski Çağ toplumlarında inanç, bilim ve sanatın gelişimine etki eden kişilerin hayat SÜREÇ
hikayelerini ve insanlık tarihine katkılarını araştırmaları istenebilir.
* Konargöçer yaşam ve bu yaşam tarzının Türk kültürüne etkileri konusunda farklı
görseller verilerek öğrencilerin düşünme becerilerinin geliştirilmesi sağlanabilir. Bu
amaçla öğrencilerden görselleri incelemeleri, analiz etmeleri, görseller arasında bağ SÜREÇ-ÜRÜN
kurmaları ve görsellerden hareketle hayal gücünü kullanarak özgün bir hikâye yazmaları
istenebilir.
Türklerde konargöçer yaşamın özellikleri konusu altı şapkalı düşünme tekniği üzerinden SÜREÇ
işlenebilir.
Tarih Dersinden Bir Örnek:
9. sınıf 2. Ünite eski çağ medeniyetleri
1. Paragraf süreç ve ürün
2. Paragraf süreç
3. paragraf süreç zenginleştirmeye öneri sunmuştur.
ÖĞRETMEN
T.C. İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
YANSITMALARI Programa yönelik görüş ve önerileriniz için karekodu akıllı cihazınıza
FARKLILAŞTIRMA okutunuz.
Zenginleştirme * Öğrencilerin yabancı dergi ve gazetelerde Atatürk’ün konu edildiği metin ve görselleri
inceleyerek bunlardan koleksiyon oluşturmaları sağlanabilir. İÇERİK
1981 yılının UNESCO tarafından “Atatürk Yılı” olarak kabul edilmesinin önemi ve Atatürk’ün
farklı ülkelerde tanınmasının nedenleri hakkında fikir sunmaları istenebilir. İÇERİK-ÜRÜN
Tablo ve grafik kullanarak Millî Mücadele Dönemi’nde yapılan muharebelerdeki askerî
güçleri karşılaştırmaları istenebilir. ÜRÜN
Okul dışında öğrencilerin Kurtuluş Savaşı (I. TBMM) ve Cumhuriyet müzelerine sanal gezi
yapmaları sağlanabilir.
SÜREÇ
* Millî Mücadele sürecindeki Amasya Genelgesi, Erzurum Kongresi, Sivas Kongresi ve
Misâk-ı Millî’nin temel metinlerini SQ4R tekniği ile incelemeleri istenebilir.
İÇERİK-SÜREÇ
İnkılap Tarihi Dersinden Bir Örnek:
12. Sınıf 1. tema
1. paragraf içerik, 2. paragraf içerik ürün
3. paragraf ürün, 4. paragraf süreç
5. paragraf içerik ve süreç farklılaştırma yapılmıştır.
41
26
20