Page 41 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 41

FELSEFE DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
                              açıklamaların ve açık uçlu soruların yer aldığı bir çalışma kâğıdı verilir (OB1). Akımların ben-
                              zerlik ve farklılıkları hakkında tartışma yaptırılır (KB2.7, KB2.18). Öğrencilere arkadaşlarını
                              desteklemenin önemi belirtilerek iş birlikli olarak felsefi akımların soru, kavram, problem,
                              argüman ve temsilcilerinin yer aldığı bir anlam çözümleme tablosunun veya soru kartla-
                              rının hazırlanması ve doldurulması sağlanır (E3.2, SDB2.2, D4.1, KB3.3). Öğrencilerden
                              arkadaşlarının cevaplarını saygı ve nezaket çerçevesinde değerlendirmeleri ve doğrula-
                              maları beklenir (D14.1).
                              Varlık felsefesiyle ilgili metinlerde yer alan kavram, problem ve argümanları incelemele-
                              ri için öğrencilere bir performans görevi verilir. Felsefi metnin nasıl incelendiği hakkında
                              öğrencilere bilgi görseli verilerek inceleme ölçütlerini listelemeleri sağlanır (E3.6). Metin-
                              de geçen felsefi kavramların belirlenmesinin, hangi felsefi problemin ele alındığının ifade
                              edilmesinin, yargıların belirlenmesinin, yargılar arası ilişkilerden hareketle akıl yürütme ve
                              argümanların bulunmasının, argümanların öncül ve sonuçlarının gösterilmesinin, savunu-
                              lan felsefi görüşün eleştirilerek değerlendirilmesinin önemi vurgulanır. Performans göre-
                              vinin yerine getirilmesi için
                                 Platon’un Timaios,
                              •
                              •
                                 Aristoteles’in Metafizik,
                              •
                                 Thales, Anaksimandros ve Anaksimenes'in Fragmanlar,
                              •
                                 İbni Sina'nın Metafizik,
                              •
                                 R. Descartes’ın Metafizik Üzerine Düşünceler,
                                 J. P. Sartre'ın Varoluşçuluk,
                              •
                                 Hilmi Ziya Ülken'in Varlık ve Oluş eserlerinden kısaltılan veya alıntılanan metinlerin, öğ-
                              •
                                 rencilerin de görüşleri alınarak dengeli bir şekilde dağıtılması sağlanır.
                              Öğrencilere metin inceleme formu doldurtulur ve çalışmalarını paylaşmaları sağlanır. Öğ-
                              rencilerin akran değerlendirme formu üzerinden birbirlerini değerlendirmesi istenir. Metin
                              inceleme formu, dereceli puanlama anahtarı veya dereceleme ölçeği ile değerlendirilir. Bu
                              süreçte öğrenciler çeşitli fikir, argüman ve yeni bilgilere açık olur; görev ve sorumlulukları-
                  TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
                              nı etik ilkelere uygun bir şekilde zamanında yerine getirirler  (D3.3, D16.3).
                 FARKLILAŞTIRMA
                   Zenginleştirme Filozofların varlığı açıklarken kullandıkları kavramlar (G. W. F. Hegel’in “geist”, M. Heideg-
                              ger’in “dasein”, G. W. Leibniz’in “monad”, Farabi'nin “ilk varlık”, I. Kant’ın “fenomen-numen”
                              vb.) araştırılıp dijital araçlar kullanılarak kelime bulutu oluşturulabilir.
                              * İbni Sina'nın “uçan adam” ile Descartes'ın “Cogito” anlayışı üzerinden “insanın kendi varlı-  İÇERİK-ÜRÜN
                              ğını idraki” problemine ilişkin düşüncelerin benzerliklerini ve farklılıklarını içeren dijital ma-
                              teryal hazırlanabilir.
                              T. Nagel’ın “Yarasa Olmak Nasıl Bir Şeydir?” adlı eserinden hareketle öteki zihinlerin imkânı
                              problemi yorumlanabilir.
                             Felsefe dersinden bir örnek:
                              10. sınıf 3. ünite varlık felsefesi
                             Burada verilen 3 öneri hem içerik hem ürün zenginleştirmedir. Müfradatta sınırlı
                             tutulan konunun fazlasına geçiş yapıldığı için içerik, bu konuları materyal yorum vb
                      ÖĞRETMEN ürünlere dönüştürmesini istediği için de ürün boyutunda zenginleştirme yapılmıştır.
                   YANSITMALARI Programa yönelik görüş ve önerileriniz için karekodu akıllı cihazınıza
                                                                     TARİH DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
              FARKLILAŞTIRMA
                Zenginleştirme * Öğrencilerin, yaşadıkları bölgede bulunan müzeleri veya sanal ortamda Anadolu Medeni-
                           yetleri Müzesini ziyaret etmeleri sağlanabilir. Bu doğrultuda önceden hazırlanan çalışma   SÜREÇ
         22                yaprağını doldurmaları sağlanabilir.
                           Eski Çağ toplumlarında inanç, bilim ve sanatın gelişimine etki eden kişilerin hayat   SÜREÇ
                           hikayelerini ve insanlık tarihine katkılarını araştırmaları istenebilir.
                           *  Konargöçer  yaşam  ve  bu  yaşam  tarzının  Türk  kültürüne  etkileri  konusunda  farklı
                           görseller  verilerek  öğrencilerin  düşünme  becerilerinin  geliştirilmesi  sağlanabilir.  Bu
                           amaçla öğrencilerden  görselleri  incelemeleri,  analiz  etmeleri,  görseller  arasında  bağ   SÜREÇ-ÜRÜN
                           kurmaları ve görsellerden hareketle hayal gücünü kullanarak özgün bir hikâye yazmaları
                           istenebilir.
                           Türklerde konargöçer yaşamın özellikleri konusu altı şapkalı düşünme tekniği üzerinden   SÜREÇ
                           işlenebilir.
                           Tarih Dersinden Bir Örnek:
                           9. sınıf 2. Ünite eski çağ medeniyetleri
                           1. Paragraf süreç ve ürün
                           2. Paragraf süreç
                           3. paragraf süreç zenginleştirmeye öneri sunmuştur.
                  ÖĞRETMEN
                                                      T.C. İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
               YANSITMALARI Programa yönelik görüş ve önerileriniz için karekodu akıllı cihazınıza
               FARKLILAŞTIRMA okutunuz.
                 Zenginleştirme * Öğrencilerin yabancı dergi ve gazetelerde Atatürk’ün konu edildiği metin ve görselleri
                            inceleyerek bunlardan koleksiyon oluşturmaları sağlanabilir.      İÇERİK
                            1981 yılının UNESCO tarafından “Atatürk Yılı” olarak kabul edilmesinin önemi ve Atatürk’ün
                            farklı ülkelerde tanınmasının nedenleri hakkında fikir sunmaları istenebilir.  İÇERİK-ÜRÜN
                            Tablo ve grafik kullanarak Millî Mücadele Dönemi’nde yapılan muharebelerdeki askerî
                            güçleri karşılaştırmaları istenebilir.                             ÜRÜN
                            Okul dışında öğrencilerin Kurtuluş Savaşı (I. TBMM) ve Cumhuriyet müzelerine sanal gezi
                            yapmaları sağlanabilir.
                                                                                               SÜREÇ
                            * Millî Mücadele sürecindeki Amasya Genelgesi, Erzurum Kongresi, Sivas Kongresi ve
                            Misâk-ı Millî’nin temel metinlerini SQ4R tekniği ile incelemeleri istenebilir.
                                                                                           İÇERİK-SÜREÇ

                          İnkılap Tarihi Dersinden Bir Örnek:
                          12. Sınıf 1. tema
                          1. paragraf içerik, 2. paragraf içerik ürün
                          3. paragraf ürün, 4. paragraf süreç
                          5. paragraf içerik ve süreç farklılaştırma yapılmıştır.

                                                                                                                 41




     26































      20
   36   37   38   39   40   41   42   43   44