Page 40 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 40

İNSAN HAKLARI, VATANDAŞLIK VE DEMOKRASİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
                            Öğrenciler ikişerli gruplara ayrılır. Gruplardan kendi aralarında tartışarak sınıfta ve okulda
                            sahip olunan hak ve özgürlüklerden oluşan bir liste hazırlamaları istenir (E2.2.). İki farklı
                            grup bir araya getirilerek oluşturdukları listeyi birbirleriyle paylaşmaları sağlanır. Bu liste-
                            lere ilişkin tartışma ve değerlendirme sürecinin ardından belirlenen benzer hak ve özgür-
                            lükler gözden geçirilip sadeleştirilerek ortak bir liste oluşturulur (SDB2.2.). Hazırlanan lis-
                            teden yola çıkılarak hak ve özgürlüklerimize ilişkin öğrenci çalışmalarının sergilendiği sınıf
                            panosu oluşturulabilir (E3.3.).
                            İnsan olmanın getirdiği temel hak ve özgürlüklere dair hikâye, konuşma metni vb. yazma-
                            ları istenir. Yazılan metinler sınıfta sunulur. Değerlendirme aşamasında çalışma yaprakları
                            kullanılabilir.                        TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
              FARKLILAŞTIRMA
                 Zenginleştirme Çocuk olmanın özellikleriyle ile ilgili çizgi roman hazırlamaları ya da karikatür oluşturma-
          ORTAOKUL TÜRKÇE DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
                            ları istenebilir.
                           Yazma çalışmalarında sınıf düzeyine uygun yazım kurallarını (büyük harflerin kullanımı ile
                            ‘’Kültürümüzde Çocuk Olmanın Önemi’’ başlıklı bir araştırma yapmaları istenebilir.
                           ilgili Oyun Dünyası temasında üzerinde durulmayan kurallar) uygular ve noktalama işaret-
                           lerini işlevlerine (noktanın tarihlerin yazılışında gün, ay ve yılı gösteren sayıları birbirinden
                            Eğitim, sağlık, beslenme, barınma gibi temel haklarından yararlanamayan, göç etmek
                           ayırma ile saat ve dakika gösteren sayıları birbirinden ayırma; soru işaretinin soru eki veya
                            durumunda kaldığı için sorunlar yaşayan çocuklar ile ilgili “Dijital Dünya Çocuk Hakları İh-
                           sözü içeren cümle veya sözleri belirtme, soru bildiren ancak soru eki veya sözü içermeyen   ÜRÜN
                            lalleri Haritası” oluşturmaları istenebilir.
                           cümleleri belirtme; ünlemin duyguları anlatan cümle veya ibareleri ile seslenme, hitap ve
                           uyarı sözlerini belirtme) uygun kullanır (T.Y.5.21.).
                            Konuyla ilgili kamu spotu hazırlamaları istenebilir. Kamu spotlarını kısa bir film ya da
                            daha basit düzeyde bir kayıt şeklinde oluşturmaları beklenebilir.
                           Öğrencilerin dinlediklerinde/izlediklerinde ve okuduklarında Türkçenin doğru, güzel ve etkili
                           kullanıldığı cümleleri belirlemeleri; Türkçenin doğru, güzel ve etkili kullanıldığı özgün cüm-
                            İnsan Hakları Günü ile ilgili poster, afiş çalışması yapmaları istenebilir.
                           leler kurmaları sağlanır.
                           Öğrencilerin okuma, dinleme/izleme, konuşma ve yazma becerilerini edinme süreci ile ilgili
                           kendilerine yönelik yansıtma yapmaları sağlanır (T.D.5.25., T.O.5.27., T.K.5.26., T.Y.5.22.),
                           (SDB1.3).
                         İnsan hakları vatandaşlık dersinden bir örnek:
                           Üretim Atölyesi
                         4. sınıf 1. Bölüm: Çocuk Olmak
                   Destekleme Çocuk olmanın özellikleri ile ilgili görseller kullanılabilir. Bu görseller üzerinden çocuk ol-
                           Öğrencilerin temada işlenen konu ve öğrenme çıktılarına uygun afiş, kolaj, sınıf panosu, di-
                         Burada programda yazılan tüm öneriler ürün zenginleştirme önerisi şeklinde
                           jital albüm vb. hazırlamaları sağlanabilir. Bu etkinlikler, öğrencilerin yaratıcılığını ve özgün
                            manın özellikleriyle ilgili konuşulabilir.
                         sunulmuştur.
                           düşünme  becerilerini  destekleyecek  nitelikte  olmalıdır  (E3.3.,  E3.11.,  OB5.).Öğrencilerin
                            Çocuk haklarını daha yalın bir dille açıklayan resimli kitaplar sunulabilir.
                           üretim atölyesi yönergelerinde belirtilen sorumlulukları planlanan sürede tamamlamaları
                            İnsan hakları ile ilgili resimli eşleştirme kağıtları dağıtılabilir.
                           sağlanabilir (D16.3.).
                   ÖĞRETMEN
               FARKLILAŞTIRMA
                YANSITMALARI Programa yönelik görüş ve önerileriniz için karekodu akıllı cihazınıza
                 Zenginleştirme Atatürk’ün insani yönlerine yönelik araştırma yapılması ve edinilen bilgilerin dijital içerik
                            hâline getirilip sınıfta ya da uygun dijital ortamlarda sunulması istenir.
       ILK0KUL MATEMATIK DERSI ÖĞRETIM PROGRAMI                                            İÇERİK-SÜREÇ
                            okutunuz.
                            Bulunulan  yerdeki  -varsa-  “Atatürk  Müze  Evleri  ve  Köşkleri”,  “Çanakkale  Zaferi”,  “Millî
                          ve çıkarma işlemleri arasındaki ilişki dikkate alınarak eşleştirme sorularından ve boşluk
                            Müca-dele” ve “Cumhuriyet”e ilişkin müzeler ya da konuya ilişkin sanal müzeler gezilir. Bu
                          doldurma sorularından oluşan çalışma kâğıtlarından yararlanılabilir. Eşit işaretinin her za-
                            geziler  neticesinde  elde  edilen  bilgilerle  daha  evvel  okunan  kaynaklardan  edinilen
                          man işlem sonucu anlamı taşımadığı, eşitliğin iki tarafındaki matematiksel ifadelerin eşit-  İÇERİK-SÜREÇ
                            bilgilerin  eleş-tirel  bir  bakış  açısıyla  karşılaştırdığı  bir  değerlendirme  yazısı  yazılması
                          liğini gösterdiği vurgulanır. Öğrencilere günlük yaşantılarında karşılaştıkları toplama ve
                            istenir.
                          çıkarma işlemleri içeren örnek olay yazmaları, eşitlik kavramı için eşit kollu terazi modeli
                          tasarlamaları ile ilgili performans görevi verilebilir (SDB1.2). Performans görevleri analitik
                            Atatürk’ün yazdığı kitapların görsellerinden oluşan bir duvar panosu hazırlanarak “Gençli-
                          dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir.                  ÜRÜN
                            ğe Hitabe bu kitaplardan hangisindedir?” gibi araştırmaya yönelik merak uyandırıcı soru-
                            larla kitaplar hakkında araştırma yapılması ve Gençliğe Hitabe’nin bulunduğu Nutuk adlı
                          MAT.1.2.4
                            eserin sınıf kütüphanesine dahil edilmesi istenir.
                          Toplama ve çıkarma işlemlerinin aralarındaki ilişkiyi içeren (birbirinin tersi işlemler olma-
                            Öğrencilerden temada işlenen konuya yönelik, dijital hikâyeleme aşamalarına göre
                          ları, bir işlemde verilmeyeni bulma için diğer işlemden yararlanılabileceği) durumların ön   ÜRÜN
                            özgün öyküler yazmaları, yazdıkları öyküyü senaryolaştırarak canlandırmaları istenir.
                          planda olduğu etkinliklerle işlemler arasındaki ilişki incelenir. İki işlem arasındaki ilişkinin
                          üzerinde  durulduktan  sonra  toplama  ve  çıkarma  işlemlerini  birbirine  dönüştürecekleri
                          etkinlikler yapmaları sağlanır. Toplama ve çıkarma işlemlerinin işlem süreçlerinin kendi
                          cümleleriyle yeniden ifade edilmesine olanak sağlanır. Süreçte verilen toplama ve çıkar-
                           Türkçe dersinden bir örnek:
                          ma işlemlerinde verilmeyeni bulma etkinlikleri bireysel olarak ya da grupla yapılır. Ayrıca
                           5. sınıf 2. tema:
                          mangala gibi eğitsel oyunlardan yararlanılarak toplama ve çıkarma işlemleri arasındaki
                           1. ve 2. Paragraf içerik ve süreç
                          ilişki verilir. Bu süreçte öğrenme-öğretme uygulamaları neticesinde öğrencilerin durum-  15
                           3. ve 4. Paragraf ürün zenginleştirme
                          ları boşluk doldurma sorularından oluşan çalışma kâğıtlarından  yararlanılarak belirlene-
                          bilir.
            FARKLILAŞTIRMA
              Zenginleştirme Öğrencilere farklı matematiksel ifadeler verilip sonucu aynı olanları tahmin ederek grup-
                          landırmaları istenir.                                             İÇERİK
                          Öğrenci seviyesine uygun, toplama ve çıkarma işlemlerini gerektiren çeşitli eğitsel oyun-
                   ÖĞRETMEN                                                                 SÜREÇ
                          lar (toplama yarışı, toplama görevi, toplama-çıkarma kart oyunları, bende/kimde gibi) oy-
                YANSITMALARI Programa yönelik görüş ve önerileriniz için karekodu akıllı cihazınıza
                          natılarak öğrenme süreci zenginleştirilir.
                            okutunuz.
                          Öğrencilerden konular ile ilgili özgün matematik hikâyeleri tasarlamaları ve arkadaşları ile
                          paylaşmaları istenir. Tahminde bulunma ve zihinden işlem sorularında öğrencilere daha   ÜRÜN
                          büyük sayılarla işlem yapma görevleri verilir.
                                                                                       97
                Destekleme Günlük etkinliklerde işlemlerden cebirsel düşünmeye sevk edecek (toplama ve çıkarma)
                          matematiksel bağlantılar bireysel çalışma ve grup çalışması yapılarak belirlenir. Belirle-
                            Matematik dersinden bir örnek:
                          nen duruma ilişkin öğrenci performansına uygun toplama ve çıkarma işlemi gerektiren
                            1. sınıf 4. tema
                          günlük yaşam durumları hakkında öğrencilerin kendilerini ifade etmeleri sağlanır.
                            1. paragraf içerik, 2. paragraf süreç son paragraf ise ürün
                          Eğitici matematik oyunları (Toplama-çıkarma işlemleri ile ilgili yapboz, eşleştirme oyunu
                            zenginleştime örneği olarak programda yerini almıştır.
                          vb.) kullanılarak öğrencilerin toplama ve çıkarma işlemi ile ilgili durumlara odaklanması
                          sağlanır.
                          Öğretim sürecinde çalışma sayfaları ve çoklu duyuya hitap eden matematiksel araç ve
                          teknolojiler destekleyici olarak kullanılır. Bu araç ve teknolojiler üzerinde görsel ipuçları ve
      40                  çeşitli sorularla adım adım rehberlik yapılarak öğrencilerin öğrenme süreçleri desteklenir.
                 ÖĞRETMEN
              YANSITMALARI Programa yönelik görüş ve önerileriniz için karekodu akıllı cihazınıza
                          okutunuz.
                                                                                     37
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44