Page 40 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 40
İNSAN HAKLARI, VATANDAŞLIK VE DEMOKRASİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Öğrenciler ikişerli gruplara ayrılır. Gruplardan kendi aralarında tartışarak sınıfta ve okulda
sahip olunan hak ve özgürlüklerden oluşan bir liste hazırlamaları istenir (E2.2.). İki farklı
grup bir araya getirilerek oluşturdukları listeyi birbirleriyle paylaşmaları sağlanır. Bu liste-
lere ilişkin tartışma ve değerlendirme sürecinin ardından belirlenen benzer hak ve özgür-
lükler gözden geçirilip sadeleştirilerek ortak bir liste oluşturulur (SDB2.2.). Hazırlanan lis-
teden yola çıkılarak hak ve özgürlüklerimize ilişkin öğrenci çalışmalarının sergilendiği sınıf
panosu oluşturulabilir (E3.3.).
İnsan olmanın getirdiği temel hak ve özgürlüklere dair hikâye, konuşma metni vb. yazma-
ları istenir. Yazılan metinler sınıfta sunulur. Değerlendirme aşamasında çalışma yaprakları
kullanılabilir. TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
FARKLILAŞTIRMA
Zenginleştirme Çocuk olmanın özellikleriyle ile ilgili çizgi roman hazırlamaları ya da karikatür oluşturma-
ORTAOKUL TÜRKÇE DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
ları istenebilir.
Yazma çalışmalarında sınıf düzeyine uygun yazım kurallarını (büyük harflerin kullanımı ile
‘’Kültürümüzde Çocuk Olmanın Önemi’’ başlıklı bir araştırma yapmaları istenebilir.
ilgili Oyun Dünyası temasında üzerinde durulmayan kurallar) uygular ve noktalama işaret-
lerini işlevlerine (noktanın tarihlerin yazılışında gün, ay ve yılı gösteren sayıları birbirinden
Eğitim, sağlık, beslenme, barınma gibi temel haklarından yararlanamayan, göç etmek
ayırma ile saat ve dakika gösteren sayıları birbirinden ayırma; soru işaretinin soru eki veya
durumunda kaldığı için sorunlar yaşayan çocuklar ile ilgili “Dijital Dünya Çocuk Hakları İh-
sözü içeren cümle veya sözleri belirtme, soru bildiren ancak soru eki veya sözü içermeyen ÜRÜN
lalleri Haritası” oluşturmaları istenebilir.
cümleleri belirtme; ünlemin duyguları anlatan cümle veya ibareleri ile seslenme, hitap ve
uyarı sözlerini belirtme) uygun kullanır (T.Y.5.21.).
Konuyla ilgili kamu spotu hazırlamaları istenebilir. Kamu spotlarını kısa bir film ya da
daha basit düzeyde bir kayıt şeklinde oluşturmaları beklenebilir.
Öğrencilerin dinlediklerinde/izlediklerinde ve okuduklarında Türkçenin doğru, güzel ve etkili
kullanıldığı cümleleri belirlemeleri; Türkçenin doğru, güzel ve etkili kullanıldığı özgün cüm-
İnsan Hakları Günü ile ilgili poster, afiş çalışması yapmaları istenebilir.
leler kurmaları sağlanır.
Öğrencilerin okuma, dinleme/izleme, konuşma ve yazma becerilerini edinme süreci ile ilgili
kendilerine yönelik yansıtma yapmaları sağlanır (T.D.5.25., T.O.5.27., T.K.5.26., T.Y.5.22.),
(SDB1.3).
İnsan hakları vatandaşlık dersinden bir örnek:
Üretim Atölyesi
4. sınıf 1. Bölüm: Çocuk Olmak
Destekleme Çocuk olmanın özellikleri ile ilgili görseller kullanılabilir. Bu görseller üzerinden çocuk ol-
Öğrencilerin temada işlenen konu ve öğrenme çıktılarına uygun afiş, kolaj, sınıf panosu, di-
Burada programda yazılan tüm öneriler ürün zenginleştirme önerisi şeklinde
jital albüm vb. hazırlamaları sağlanabilir. Bu etkinlikler, öğrencilerin yaratıcılığını ve özgün
manın özellikleriyle ilgili konuşulabilir.
sunulmuştur.
düşünme becerilerini destekleyecek nitelikte olmalıdır (E3.3., E3.11., OB5.).Öğrencilerin
Çocuk haklarını daha yalın bir dille açıklayan resimli kitaplar sunulabilir.
üretim atölyesi yönergelerinde belirtilen sorumlulukları planlanan sürede tamamlamaları
İnsan hakları ile ilgili resimli eşleştirme kağıtları dağıtılabilir.
sağlanabilir (D16.3.).
ÖĞRETMEN
FARKLILAŞTIRMA
YANSITMALARI Programa yönelik görüş ve önerileriniz için karekodu akıllı cihazınıza
Zenginleştirme Atatürk’ün insani yönlerine yönelik araştırma yapılması ve edinilen bilgilerin dijital içerik
hâline getirilip sınıfta ya da uygun dijital ortamlarda sunulması istenir.
ILK0KUL MATEMATIK DERSI ÖĞRETIM PROGRAMI İÇERİK-SÜREÇ
okutunuz.
Bulunulan yerdeki -varsa- “Atatürk Müze Evleri ve Köşkleri”, “Çanakkale Zaferi”, “Millî
ve çıkarma işlemleri arasındaki ilişki dikkate alınarak eşleştirme sorularından ve boşluk
Müca-dele” ve “Cumhuriyet”e ilişkin müzeler ya da konuya ilişkin sanal müzeler gezilir. Bu
doldurma sorularından oluşan çalışma kâğıtlarından yararlanılabilir. Eşit işaretinin her za-
geziler neticesinde elde edilen bilgilerle daha evvel okunan kaynaklardan edinilen
man işlem sonucu anlamı taşımadığı, eşitliğin iki tarafındaki matematiksel ifadelerin eşit- İÇERİK-SÜREÇ
bilgilerin eleş-tirel bir bakış açısıyla karşılaştırdığı bir değerlendirme yazısı yazılması
liğini gösterdiği vurgulanır. Öğrencilere günlük yaşantılarında karşılaştıkları toplama ve
istenir.
çıkarma işlemleri içeren örnek olay yazmaları, eşitlik kavramı için eşit kollu terazi modeli
tasarlamaları ile ilgili performans görevi verilebilir (SDB1.2). Performans görevleri analitik
Atatürk’ün yazdığı kitapların görsellerinden oluşan bir duvar panosu hazırlanarak “Gençli-
dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir. ÜRÜN
ğe Hitabe bu kitaplardan hangisindedir?” gibi araştırmaya yönelik merak uyandırıcı soru-
larla kitaplar hakkında araştırma yapılması ve Gençliğe Hitabe’nin bulunduğu Nutuk adlı
MAT.1.2.4
eserin sınıf kütüphanesine dahil edilmesi istenir.
Toplama ve çıkarma işlemlerinin aralarındaki ilişkiyi içeren (birbirinin tersi işlemler olma-
Öğrencilerden temada işlenen konuya yönelik, dijital hikâyeleme aşamalarına göre
ları, bir işlemde verilmeyeni bulma için diğer işlemden yararlanılabileceği) durumların ön ÜRÜN
özgün öyküler yazmaları, yazdıkları öyküyü senaryolaştırarak canlandırmaları istenir.
planda olduğu etkinliklerle işlemler arasındaki ilişki incelenir. İki işlem arasındaki ilişkinin
üzerinde durulduktan sonra toplama ve çıkarma işlemlerini birbirine dönüştürecekleri
etkinlikler yapmaları sağlanır. Toplama ve çıkarma işlemlerinin işlem süreçlerinin kendi
cümleleriyle yeniden ifade edilmesine olanak sağlanır. Süreçte verilen toplama ve çıkar-
Türkçe dersinden bir örnek:
ma işlemlerinde verilmeyeni bulma etkinlikleri bireysel olarak ya da grupla yapılır. Ayrıca
5. sınıf 2. tema:
mangala gibi eğitsel oyunlardan yararlanılarak toplama ve çıkarma işlemleri arasındaki
1. ve 2. Paragraf içerik ve süreç
ilişki verilir. Bu süreçte öğrenme-öğretme uygulamaları neticesinde öğrencilerin durum- 15
3. ve 4. Paragraf ürün zenginleştirme
ları boşluk doldurma sorularından oluşan çalışma kâğıtlarından yararlanılarak belirlene-
bilir.
FARKLILAŞTIRMA
Zenginleştirme Öğrencilere farklı matematiksel ifadeler verilip sonucu aynı olanları tahmin ederek grup-
landırmaları istenir. İÇERİK
Öğrenci seviyesine uygun, toplama ve çıkarma işlemlerini gerektiren çeşitli eğitsel oyun-
ÖĞRETMEN SÜREÇ
lar (toplama yarışı, toplama görevi, toplama-çıkarma kart oyunları, bende/kimde gibi) oy-
YANSITMALARI Programa yönelik görüş ve önerileriniz için karekodu akıllı cihazınıza
natılarak öğrenme süreci zenginleştirilir.
okutunuz.
Öğrencilerden konular ile ilgili özgün matematik hikâyeleri tasarlamaları ve arkadaşları ile
paylaşmaları istenir. Tahminde bulunma ve zihinden işlem sorularında öğrencilere daha ÜRÜN
büyük sayılarla işlem yapma görevleri verilir.
97
Destekleme Günlük etkinliklerde işlemlerden cebirsel düşünmeye sevk edecek (toplama ve çıkarma)
matematiksel bağlantılar bireysel çalışma ve grup çalışması yapılarak belirlenir. Belirle-
Matematik dersinden bir örnek:
nen duruma ilişkin öğrenci performansına uygun toplama ve çıkarma işlemi gerektiren
1. sınıf 4. tema
günlük yaşam durumları hakkında öğrencilerin kendilerini ifade etmeleri sağlanır.
1. paragraf içerik, 2. paragraf süreç son paragraf ise ürün
Eğitici matematik oyunları (Toplama-çıkarma işlemleri ile ilgili yapboz, eşleştirme oyunu
zenginleştime örneği olarak programda yerini almıştır.
vb.) kullanılarak öğrencilerin toplama ve çıkarma işlemi ile ilgili durumlara odaklanması
sağlanır.
Öğretim sürecinde çalışma sayfaları ve çoklu duyuya hitap eden matematiksel araç ve
teknolojiler destekleyici olarak kullanılır. Bu araç ve teknolojiler üzerinde görsel ipuçları ve
40 çeşitli sorularla adım adım rehberlik yapılarak öğrencilerin öğrenme süreçleri desteklenir.
ÖĞRETMEN
YANSITMALARI Programa yönelik görüş ve önerileriniz için karekodu akıllı cihazınıza
okutunuz.
37