Page 38 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 38
TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
Tablo 4: Destekleme ögelerine yönelik örnekler.
Öğrenme için Evrensel Tasarım İlkeleri Bireyselleştirme Öğeleri
Sesli kitaplar ve alt yazılı videolar kullanarak İçeriği küçük parçalara bölerek sunun ve her
İÇERİK Ortalamanın gerisinde olan öğrenciler için Görsel ve işitsel materyallerle dersleri
bir kavramı adım adım açıklayın.
içeriği çeşitli formatlarda sunun.
özelleştirilmiş okuma mateyalleri sağlayın.
zenginleştirin.
Öğrencilerin kendi hızlarında ilerlemelerine
İçeriği anlamayı kolaylaştırmak için simgeler
olanak tanıyan etkileşimli öğrenme araçları
ve görsel ipuçları kullanın.
kullanın.
Öğrenme için Evrensel Tasarım İlkeleri Bireyselleştirme Öğeleri
Öğrencilere kendi öğrenme hızlarında ilerleme Öğrenme sürecini oyunlaştırarak öğrencilerin
motivasyonunu arttırın.
fırsatı sunun.
SÜREÇ Öğrenme materyallerine erişimde esneklik fırsatları sağlayarak öğrencilerin birbirlerinden
Akran geri bildirimi ve iş birlikçi öğrenme
sağlayın (dijital kopyalar, interaktif
uygulamalar vb.). öğrenmelerini teşvik edin.
Bireyselleştirilmiş öğrenme planları oluşturun Basamaklandırılmış talimatlar ve kontrol
ve her öğrencinin bireysel ihtiyaçlarına uygun listeleri kullanarak öğrencilere yapılandırılmış
hedefler belirleyin. rehberlik sunun.
Öğrenme için Evrensel Tasarım İlkeleri Bireyselleştirme Öğeleri
Öğrencilere kendi hedeflerini belirleme ve
Öğrencilere proje, sunum veya sözlü sınav gibi
kendi çalışmalarını değerlendirme fırsatları
ÜRÜN Uygun değerlendirme yöntemleri kullanın Öğrenme sürecinde kendi ilerlemeleri
farklı görev tamamlama seçenekleri sunun.
sunun.
(uzatılmış zaman, alternatif ölçme ve görselleştirebilecekleri portfolyolar
değelerdirme biçimleri vb.). oluşturmalarına yardımcı olun.
Geri bildirim ve değerlendirmelerde çoklu Değerlendirmelerde çeşitliliği sağlayın
ortamlar kullanın (sözlü, yazılı, görsel vb.). (yaratıcı projeler, uygulamalı görevler vb.).
ÖĞRENME ORTAMI Sınıf içinde ve rahat edebilecekleri bir düzen Grup çalışmaları ve akran öğrenimi için alanlar
Öğrenme için Evrensel Tasarım İlkeleri
Bireyselleştirme Öğeleri
Erişilebilir teknoloji araçları (ekran
Sınıf içinde belirli görev ve etkinlikler için açık
ve düzenli alanlar oluşturun.
koruyucular, özel klavyeler vb.) sağlayın.
oluşturun.
oluşturarak sosyal etkileşimi teşvik edin.
Sessiz çalışma alanları ve bireysel çalışma
Yapılandırılmış günlük bir rutin oluşturun.
seçenekleri sunun.
“Destekleme” ve “zenginleştirme” yaklaşımları, eğitim alanında bireysel farklılıkları ve çeşitliliği merkeze
alarak her öğrencinin özgün ihtiyaçları ve hedefleri doğrultusunda en üst düzeyde gelişmesini sağlamayı
hedefler. Bu yaklaşımlar, her öğrencinin adil ve eşit şartlarda akademik ve kişisel gelişimini teşvik eder.
38