Page 34 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 34
TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
Ancak bu özel öğrenme yaklaşımının etkili olabilmesi için öğrenilen içerikler, kullanılan öğrenme ortamları
ve öğrencilerin nihai ürünleriyle ilgili süreçler gibi çeşitli unsurlarda özel düzenlemeler ve adaptasyonlar
yapılması önemlidir. Bu düzenlemeler, her öğrencinin kendi hızında ilerlemesine ve bireysel ihtiyaçlarına göre
öğrenmesine olanak tanıyacak şekilde planlanmalıdır.
Temel Kabuller
BECERİLERİN DESTEKLEYİCİSİ EĞİLİMLER Ön Değerlendirme Süreci
ÖĞRENCİ PROFİLİ ÇIKTILARI (ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME) YAŞANTILARI F A R K L I L A Ş T I R M A
KAVRAMSAL BECERİLER - ALAN BECERİLERİ - İÇERİK ÇERÇEVESİ (ALAN BİLGİSİ)
ÖĞRETİM
PROGRAMLARININ ÖĞRENME ÖĞRENME KANITLARI ÖĞRENME-ÖĞRETME Ö Ğ R E T M E N YA N S I T M A L A R I
TEMEL YAKLAŞIMI Köprü Kurma
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri Öğrenme-Öğretme Uygulamaları
Erdem-Değer-Eylem
PROGRAMLAR ARASI BİLEŞENLER Sistem Düşüncesi
Bilgi Görseli: Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli
Yukarıdaki görselde yer aldığı gibi alan becerilerini süreç içinde veya içerisinde sürekli değerlendirme ve izleme
faaliyetleri yaparak öğrencinin öğrenme çıktısını edinememesine neden olan temel becerileri bileşenlerine
kadar ayrıştırmak ve bu becerileri desteklemek için öğretimsel düzenlemeler yapmak gerekmektedir. Bu
düzenlemelerde öğretim içeriğine ve öğrenme ortamına yönelik çocuğun sosyal-duygusal öğrenme becerilerini
de kapsayacak düzenlemeler yapılması gerekmektedir. Örnek olarak desteklenmeye ihtiyacı olan öğrenci için
öz düzenleme ve kendini izleme becerileri, çalışma becerilerini yordayan önemli bir değişkendir. Bu bağlamda
öğrencinin kendi düzeyini fark edeceği ve kendi öğrenmesini de yapılandırabileceği becerilerle destekleyecek
düzenlemeler yapılması gerekmektedir. Ayrıca öğrenme sürecinde süreç temelli değerlendirme faaliyetlerine
yer vererek öğrencinin öğrenme çıktısına ulaşması kesinleştirilmelidir.
6.4.2.2. Desteklenmeye İhtiyacı Olan Öğrencilere Yönelik Stratejiler
1. Bireysel Farklılıkları Tanıma
a. Öğrencilerin bireysel öğrenme stillerini anlayın. Görsel, işitsel, okuma/yazma veya kinestetik
materyaller kullanarak dersleri zenginleştirin.
b. Öğrencinin önceki bilgilerini değerlendirin. Eksik olduğu temel kavramları belirleyin ve bu konularda
ek dersler veya materyaller sağlayın.
c. Öğrencinin fiziksel veya bilişsel özelliklerini dikkate alın. Uygun öğrenme stratejileri ve kaynaklar
sağlayarak zorlukların üstesinden gelmelerine yardımcı olun.
2. Materyalleri Uyarlama
a. Metinleri basitleştirin ve anahtar kelimeleri vurgulayın. Öğrencinin okuduğunu anlamasını
kolaylaştıracak araçlar kullanın.
b. Öğrencilere, içeriği kendi hızlarında tüketebilmeleri için esneklik sağlayın. Örneğin sesli kitaplar
veya videoların hızını ayarlayabilecekleri materyaller sunun.
3. Motivasyonu Artırma
a. Öğrencinin ilgisini çekecek aktiviteler ve uygulamalar sunun. Dersleri, öğrencinin ilgi alanlarına
göre uyarlayarak motivasyonunu artırın.
34