Page 29 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 29
TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
• Konu ile ilgili şarkı hazırlamak
• Kitapçık resimlemek
• Sözlü tarih sağlamak
• Kolaj yapmak
• Bir fotoğraf kompozisyonu geliştirmek
• Bir gösteri düzenlemek
• Koro okuması yapmak
• Model tasarlamak
• Bir simülasyon faaliyeti tasarlamak
• Bireysel sunum yapmak
• Bir grup sunumuna katılmak
• Bir dizi görüşmenin özetlenmesi
• Grafik ve tablo hazırlamak
Burada sunulan liste bir örnek teşkil etmektedir. Alanınıza yönelik kullanılan yenilikçi ve alternatif
değerlendirme tekniklerini eklemek mümkündür.
Ürün farklılaştırmada dikkat edilecek hususlar:
• Öğrenci ilgisi ve öğrencinin seçimi için sunulan fırsatlar, ürün tasarımının bir parçasıdır.
• Öğrencilerin hedefi bilmeleri ve bu hedef doğrultusunda çalışmaları için beklentilerin ve kriterlerin
önceden net bir şekilde bildirilmesi gerekir.
• Öğrenciler, kendilerinin güçlü yönlerini en üst düzeye çıkaran ürün fikirleri geliştirmeye teşvik edilir.
Öğrencilerin bireysel olarak ve diğer sınıf arkadaşlarıyla birlikte çalışma fırsatları dengelenir.
• Ürünler, öğrencileri ilgili ve değerli faaliyetlere dâhil eder.
• Öğrenciler, ürün beklentilerine ilişkin yönergelerin belirlenmesine dâhil edilir ve ürünün tamamlanması
için zaman çizelgeleri sağlanır.
• Öğrencilere ürün beklentilerini başarılı bir şekilde gerçekleştirmeleri için gerekli beceriler öğretilir
(örneğin organizasyon becerileri, zaman yönetimi, işbirlikçi grup becerileri, yansıtma).
• Öğrencilere ürün geliştirme, uygulama, revizyon ve sunum konularında yardımcı olmak üzere çeşitli tür
ve düzeylerde personel ve sınıf arkadaşı desteği sağlanmaktadır.
• Ürün bir sunumla sonuçlanıyorsa dinleyiciler, öğrenciye yapıcı geri bildirimde bulunacak ve öğrencinin
etkinliğini takdir edecek kişilerden oluşmalıdır.
• Ürün birden fazla kriter kullanılarak değerlendirilir (örneğin yaratıcılık, izleyicilerin ilgisini çekme
yeteneği, organizasyon, kaynak kullanımı, doğruluk, genel kompozisyon, etkinlik, ana kavram ve
ilkelerin birleştirilmesi).
• Öğrenciler, ürün tamamlandığında öğrenme süreçlerini yansıtmaya ve ürün katılımı sonucunda elde
edilen gelişme, ilgi alanlarının keşfi, zorluklar, hayal kırıklıkları ve süreçten elde edilen tek bir başarı gibi
alanları keşfetmeye teşvik edilir.
• Ayrıca öğretimin her aşamasında eğitim teknolojisinden yararlanılmalıdır. Öğrencilerin öğrenmeleri ve
değerlendirmeleri için kullanılabilecek birçok web aracı ve uygulama bulunmaktadır.
• Dersin başlangıcında tanılayıcı ön değerlendirme, ders sürecinde biçimlendirici değerlendirme ve ders
sonunda düzey belirleyici sonuç değerlendirme yapılmalıdır.
• Yapılacak sınavlarda veya düzey belirleme testlerinde menü uygulamasından yararlanılabilir. Öğrenciler,
istedikleri etkinliği menüden seçebilirler. Öğrenciler, seçtikleri etkinliklere göre puan alacaklarından
öğretmen tarafından belli bir puan düzeyinin belirlenip tercih yaptırılması daha etkilidir.
29