Page 26 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 26
TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
• Öğretmenin öğrencilere bilgiyi anlamlandırma sürecinde farklı seçenek ve yollar sunması sürecin
farklılaştırılmasını sağlamaya yöneliktir.
• Öğrenenlere verilen görevin zorluk düzeyinin farklılaştırılmasıyla öğrencilerin hazır bulunuşluk
düzeyine göre süreç farklılaştırılmış olur. Öğrenenlere bilgiyi anlamlandırma sürecinde kendi ilgi alanları
doğrultusunda çalışma fırsatı sunulması sürecin ilgiye göre farklılaştırılmasını gerçekleştirir. Süreç,
aynı zamanda öğrenenlerin kendi tercih ettikleri öğrenme yollarıyla bilgiyi anlamlandırmasına imkân
verilmesiyle öğrenme profiline göre farklılaşır.
Sürecin farklılaştırılmasına ilişkin iki örnek şöyledir:
Öğrenme Merkezi Örneği: Birleşik Kelimeler Örneği
Bir sınıfta öğrenme merkezleri oluşturulur. Herkes için yeni olan bir konu ya da beceri tanıtıldığında bütün
öğrenciler aynı öğrenme merkezinde çalışır.
Örneğin öğrenme merkezinde Türkçe dersinde birleşik kelimeler konusu işlenecek. Öğretmen her öğrenciye
farklı renkte birer dosya ve görev veriyor.
• Kırmızı dosyayı yapan öğrenci karışık verilen kelimelerden birleşik kelimeler oluşturacak ve yeni bir
poster hazırlayarak yeni oluşturduğu birleşik kelimeleri içeren cümleler yazacak.
• Mavi dosyayı yapan öğrenci sınıfta ve kitapta birleşik kelimeleri arayacak, bunları yazıp yanlarına birer
resim çizecek ve dosyasını arkadaşlarına sunacak.
• Mor dosyayı alan öğrenci birleşik kelimelerle ilginç bir öykü ya da şiir yazacak. İsterse bu öyküyü
resimleyebilir.
• Yeşil dosyayı yapan öğrenci hem doğru hem de yanlış birleşik kelimelerin olduğu ve öğretmen tarafından
verilen bir öyküyü inceleyecek, öğrenci kelime dedektifi olacak ve iyi ve kötü sözcükleri arayacak. Bir
çizelge üstünde yanlış kelimeleri ve bunların doğrularını yazacak.
Tüm öğrenciler paylaşım saatinde neler yaptıklarını anlatacaklar ve arkadaşlarının yaptıklarından hangilerini
sevdiklerini söyleyecekler.
Ünlü İnsanlar :
Sosyal bilgiler ve Türkçe dersi için bağlantı kuracak bir örnek
• Öğrencilerden edebiyat ya da tarih dersinde adı geçen ünlü bir kişiyi seçmeleri ve onun biyografisini
okumaları istenir.
• Öğretmen; araştırma kaynaklarının kullanımı, rapor yazımı ve kullanılacak dille ilgili basit bir kılavuzu
öğrencilere dağıtır.
• Daha sonra öğrencilerden bu kişi ile ilgili ansiklopedi ve genel ağdan araştırma yapmaları beklenir.
• Öğrenciler, hayatını incelediği kişinin çocukluğunu, eğitimini, yaşadığı zorlukları ve dünyaya katkılarını
açıklayan bir rapor yazar.
• Öğrencilerin bu raporda başta kendi çizimlerini kullanmaları bunun yanında genel ağdan ya da kitaplardan
bulduğu resimleri koymaları istenir.
• Bir başka yaklaşımda ise öğrencilere sanat, spor, tıp, yardımlaşma vb. özel yetenekler ya da ilgi alanlarını
içeren listeler verilir.
26