Page 23 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 23
TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
görevlerin karmaşıklık ve soyutluk düzeyinin arttırılmasıyla gerçekleştirilebilir. Bu, öğrencilerin eleştirel ve
yaratıcı düşünmelerini teşvik ederek veya öğrenme yöntemlerini çeşitlendirerek olabilir. Öğretmenin öğrencilere
bilgiyi anlamlandırma sürecinde farklı seçenekler ve yöntemler sunması da sürecin farklılaştırılmasına katkı
sağlar. Öğrenenlere verilen görevin zorluk düzeyinin farklılaştırılmasıyla, öğrencilerin hazırbulunuşluk
düzeylerine göre süreç farklılaştırılmış olur. Bu şekilde, her öğrencinin bireysel ihtiyaçlarına ve öğrenme
profillerine uygun bir öğrenme ortamı oluşturulabilir.
Öğrenenlere bilgiyi anlamlandırma sürecinde kendi ilgi alanlarına yönelik çalışma fırsatları sunulması, sürecin
ilgiye göre farklılaştırılmasını sağlar. Bu şekilde, öğrencilerin motivasyonu artar ve öğrenme deneyimleri daha
anlamlı hâle gelir. Ayrıca, öğrencilere kendi tercih ettikleri öğrenme yollarıyla bilgiyi anlamlandırma imkânı
verilmesi, öğrenme profillerine göre farklılaşmayı sağlar. Her öğrenci farklı öğrenme profillerine ve tercihlerine
sahip olduğundan, bu yaklaşım öğrencilerin bireysel ihtiyaçlarını karşılamaya yöneliktir ve öğrenme sürecini
daha etkili hâle getirir.
Sürecin farklılaştırılmasında hazırbulunuşluk düzeyleri farklı ise; katlı öğretim, farklı seviyelerde materyal ve
çalışma grupları yapma, öğrenme merkezleri, öğretmen rehberliğinde mini workshoplar, seviyeye göre bireysel
ve toplu öğretim, hazırbulunuşluk düzeylerine göre homojen veya heterojen gruplamalar kullanılabilir. İlgileri
farklı ise, ilgi merkezli çalışma ve tartışma grupları, jigsawlar, benzer veya farklı ilgiye sahip öğrencilerden
oluşan çalışma grupları ve tartışma grupları, ilgilerini çeken konuları diğerleriyle paylaşmaya yönelik etkinlikler
kullanılabilir. Öğrenme profilleri farklı ise, öğrencileri bireysel ya da grupla çalışmaya teşvik, öğrenmeleri için
farklı seçenekler sunma, işbirlikçi ve bireysel çalışmalar arasında denge kurma etkinliklerin farklılaştırılmasında
kullanılabilir. Sınıfta öğrencilerin ilgilerine ve öğrenme profillerine göre öğrenme merkezleri oluşturulabilir.
Farklılaştırılmış öğretim ya da öğrenmede sürecin farklılaştırılmasında kullanılan yöntemler ve teknikler
bulunmaktadır. Bunlardan sıklıkla kullanılanlar aşağıda sunulmuştur:
• Esnek gruplama
• Öğrenme merkezleri
• Öğrenme istasyonları
• Akran öğretimi
• Açık uçlu görevler
• Küpleme
• Ayarlanmış ödevler
• SCAMPER
• Sinektik
• Analojiler ve Metaforlar
• Morfolojik Analiz / Sentez
• Sokratik yöntem
• Ayrılıp / Birleştirme (Jigsaw)
• Ters/Yüz eğitim (Flipped Learning)
• Öğrenme Sözleşmeleri
• Öğrenme Günlüğü
• Kademeli etkinlik (Tiered Activities)
• Proje tabanlı öğrenme
23