Page 23 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 23

TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI

                  görevlerin karmaşıklık ve soyutluk düzeyinin arttırılmasıyla gerçekleştirilebilir. Bu, öğrencilerin eleştirel ve
                  yaratıcı düşünmelerini teşvik ederek veya öğrenme yöntemlerini çeşitlendirerek olabilir. Öğretmenin öğrencilere
                  bilgiyi anlamlandırma sürecinde farklı seçenekler ve yöntemler sunması da sürecin farklılaştırılmasına katkı
                  sağlar.  Öğrenenlere  verilen  görevin  zorluk  düzeyinin  farklılaştırılmasıyla,  öğrencilerin  hazırbulunuşluk
                  düzeylerine  göre  süreç  farklılaştırılmış  olur.  Bu  şekilde,  her  öğrencinin  bireysel  ihtiyaçlarına  ve  öğrenme
                  profillerine uygun bir öğrenme ortamı oluşturulabilir.
                  Öğrenenlere bilgiyi anlamlandırma sürecinde kendi ilgi alanlarına yönelik çalışma fırsatları sunulması, sürecin
                  ilgiye göre farklılaştırılmasını sağlar. Bu şekilde, öğrencilerin motivasyonu artar ve öğrenme deneyimleri daha
                  anlamlı hâle gelir. Ayrıca, öğrencilere kendi tercih ettikleri öğrenme yollarıyla bilgiyi anlamlandırma imkânı
                  verilmesi, öğrenme profillerine göre farklılaşmayı sağlar. Her öğrenci farklı öğrenme profillerine ve tercihlerine
                  sahip olduğundan, bu yaklaşım öğrencilerin bireysel ihtiyaçlarını karşılamaya yöneliktir ve öğrenme sürecini
                  daha etkili hâle getirir.

                  Sürecin farklılaştırılmasında hazırbulunuşluk düzeyleri farklı ise; katlı öğretim, farklı seviyelerde materyal ve
                  çalışma grupları yapma, öğrenme merkezleri, öğretmen rehberliğinde mini workshoplar, seviyeye göre bireysel
                  ve toplu öğretim, hazırbulunuşluk düzeylerine göre homojen veya heterojen gruplamalar kullanılabilir. İlgileri
                  farklı ise, ilgi merkezli çalışma ve tartışma grupları, jigsawlar, benzer veya farklı ilgiye sahip öğrencilerden
                  oluşan çalışma grupları ve tartışma grupları, ilgilerini çeken konuları diğerleriyle paylaşmaya yönelik etkinlikler
                  kullanılabilir. Öğrenme profilleri farklı ise, öğrencileri bireysel ya da grupla çalışmaya teşvik, öğrenmeleri için
                  farklı seçenekler sunma, işbirlikçi ve bireysel çalışmalar arasında denge kurma etkinliklerin farklılaştırılmasında
                  kullanılabilir. Sınıfta öğrencilerin ilgilerine ve öğrenme profillerine göre öğrenme merkezleri oluşturulabilir.
                  Farklılaştırılmış  öğretim  ya  da  öğrenmede  sürecin  farklılaştırılmasında  kullanılan  yöntemler  ve  teknikler
                  bulunmaktadır. Bunlardan sıklıkla kullanılanlar aşağıda sunulmuştur:

                    •  Esnek gruplama
                    •  Öğrenme merkezleri

                    •  Öğrenme istasyonları
                    •  Akran öğretimi

                    •  Açık uçlu görevler
                    •  Küpleme

                    •  Ayarlanmış ödevler
                    •  SCAMPER
                    •  Sinektik

                    •  Analojiler ve Metaforlar
                    •  Morfolojik Analiz / Sentez

                    •  Sokratik yöntem
                    •  Ayrılıp / Birleştirme (Jigsaw)

                    •  Ters/Yüz eğitim (Flipped Learning)
                    •  Öğrenme Sözleşmeleri

                    •  Öğrenme Günlüğü
                    •  Kademeli etkinlik (Tiered Activities)
                    •  Proje tabanlı öğrenme






                                                                                                                 23
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28