Page 20 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 20

TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI





























               Adım 7: Planlama aşamalarını tamamladıktan sonra içerik, süreç ve ürün boyutlarından hangisi ya
               da hangilerini farklılaştıracağınızı belirleyin.

               Farklılaştırılmış bir sınıfta öğrencilerin ihtiyacı olan içerikler, kendi anlamlandırma hızlarında gidebilmelerini
               sağlayan süreçler, öğrendiklerini farklı yollarla gösterme seçenekleri vardır. Öğretimin farklılaştırılması içerik,
                                 •
               süreç ve ürün boyutlarından oluşur. Buna bazı durumlarda öğrenme ortamı da eklenebilmektedir. Tüm bu
                                 •
               boyutlar öğrencinin hazır bulunuşluk seviyesine, ilgi alanına, öğrenme profiline göre farklılaştırılabilir.
                                 •
               Hazır bulunuşluk düzeyi düşük olan öğrencilerin gereksinimleri şunlardır:
                                 •
                                 •
                 •  İlerlemeleri için öğrenmedeki boşluklarını belirleme ve bu boşlukları doldurmada birinin kendilerine
                    yardım etmesi
                                 •
                 •  Doğrudan öğretim ve alıştırma için daha fazla fırsat
                 •  Deneyimlerine daha yakın olan ve daha basit okuma becerileri gerektiren, karmaşık olmayan, daha iyi
                                 •
                    yapılandırılmış ya da daha somut etkinlikler/ürünler
                                 •
                 •  Daha düşük hızda öğrenme

               Daha ileri düzeyde olan öğrencilerin gereksinimleri ise şu yönde olabilir:

                 •  Daha önce öğrenilmiş kavrayış ya da becerilerle ilgili alıştırmaların atlanması   17
                 •  Daha karmaşık, açık uçlu, soyut, çok yönlü ve ileri düzeyde okuma malzemelerini içeren etkinlik ya da
                    ürünler

                 •  Daha yüksek veya belki bir konuyu derinlemesine öğrenmek için daha düşük bir çalışma temposu
               Öğrencilerin ilgileri öğrenmeyi artırır. Müzik seven bir öğrenciye matematik öğretiminde müziği kullanmak
               faydalı olacaktır. Öğrenme profilini biçimlendiren ögeler,  farklı zekâ türleri, cinsiyet, kültür ya da farklı öğrenme
               profilleridir. Kimi öğrenci bir konuyu arkadaşları ile tartışarak öğrenir, kimi tümevarım, kimi tümdengelim
               yöntemi ile öğrenir. Kimi mantıksal ve analitik öğrenmeyi tercih ederken kimi öğrenciler yaratıcı ve uygulama
               odaklı öğrenmeyi tercih eder. Öğretmenler, derste ya da ünite sürecinde istedikleri zaman öğrenci özelliklerini
               (hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profili) bir ya da birkaçını temel alarak program ögelerinden (içerik, süreç,
               ürün) bazılarını gereksinim doğrultusunda uyarlayabilirler. Ancak bütün program ögelerini mümkün olan her
               şekilde farklılaştırmak gerekli değildir. Farklılaştırılmış etkin bir sınıfta zaman zaman bütün sınıfa yönelik
               farklılaştırılmamış öğretim uygulanır. Programda bir değişikliği,






      20
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25