Page 17 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 17
TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
belirleyin. Öğretmenin bir dersi planlarken program standartlarının belirli bir çalışma teması bağlamında en
iyi nasıl karşılanabileceğinin farkında olması gerekir. Program standartları içeriğin veya öğretimin odağını
yönlendirmese de dikkatli bir planlama, belirlenen tema/ünite içeriği ve çıktılarıyla uygun bir arayüz olmasını
sağlayabilir. Bu aşamada aşağıdaki soruyu sormak faydalı olabilir:
• Bu etkinlikte yaptıklarımız programdaki amaçlara ne kadar uygun?
Derste uygulayacağınız etkinliklerin Türkiye Yüzyılı Maarif Modelinin bileşenlerine uygun olması
gerekmektedir. Bu modelde hızlandırma ve müfredat sıkıştırma/daraltma uygulanmamaktadır.
Bu nedenle üst sınıftan ya da temadan öğrenme çıktısı eklenmemektedir. Mevcut tema ya da
ünitedeki becerilerin daha sade ya da daha zengin bir şekilde sunumuna yönelik farklılaştırma
yapılabilmektedir. Ayrıca kullanılacak tüm araçlar Türk Milli Eğitimi'nin genel ve temel amaçlarına
uygun olmalıdır.
Örnek: T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Dersi
Birinci Ünite: Modern Türk Devleti’nin Doğuşu
Adım 5: Öğrencilerin içeriği en iyi nasıl öğrenebileceğini belirleyin.
Öğrenci ihtiyaçları, yetenekleri, güçlü yönleri ve deneyimleri göz önüne alındığında öğrencilerin belirlenen
kavramlar, ilkeler veya temel sorular hakkında en iyi nasıl öğrenebileceklerini belirleyin. Öğrencilerin belirli bir
temanın/ünitenin temel kavramları etrafında anlam inşa edebilecekleri çeşitli yollar vardır. Her bir öğrencinin
öğrenme profili; öğretim sürecinin öğrenci ihtiyaçları, ilgileri, yetenekleri ve deneyimleriyle uyumlu olmasını
sağlamak için ihtiyaç duyulacak öğretim faaliyetlerinin türlerini belirleyecektir. Bu aşamada aşağıdaki soruları
sormak faydalı olabilir:
• Hangi yöntem ve tekniklerden yararlanılabilir?
• Seçtiğim yöntem ve teknikler öğrencilerin güçlü yönlerini, ilgi alanlarını, yeteneklerini ve deneyimlerini
en üst düzeye çıkaracak mı?
• Bazı öğrencilerin hangi ek destek ihtiyaçları olacak?
• Etkinlikler, bu ek destek ihtiyaçlarını en iyi şekilde nasıl karşılayabilir?
• Bu ünitedeki etkinlikler için öğrencileri en iyi nasıl gruplandırabilirim?
Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli, yapısı gereği üniteye yönelik önemli becerileri de listelemiştir. Bu
beceriler ile ilgili öğrenme çıktıları oluşturulmuştur. Bu adımda yapılacak ilk iş ilgili öğrenme çıktısı
için Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli'nde yer alan öğrenme-öğretme uygulamalarını incelemektir. Bu
uygulama sürecinin sınıftaki öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profillerine uygunluğu
değerlendirilir. Öğrencilerin özelliklerine göre bu uygulama farklılaştırılır. Burada yapılabilecek
farklılaştırmaya şunlar örnek verilebilir:
Sınıfa Mustafa Kemal Atatürk ile ilgili üç dört farklı kitap sunulabilir. Okumakta zorlanan öğrenciler
için çoklu başlık seçiminin bir parçası olarak daha kolay okunabilirlik seviyesine sahip birkaç kitap
seçilir. Bu kitaplardan birinin alternatif bir formata ihtiyaç duyan öğrenciler için sesli kaydı olabilir.
Tek kitap seçimleri ve ek kaynaklar, çeşitli okuma seviyelerini ve ilgi alanlarını yansıtan materyalleri
içermelidir. Her kitap, kendisini seçen öğrencilerden oluşan küçük gruplarca okunur. Öğrencilerin
güçlü yönleri, ihtiyaçları, yetenekleri ve ilgi alanları, kitap tartışma gruplarının yanı sıra grup
araştırma faaliyeti, sonuç projesi oluşturan çeşitli faaliyet türlerine dâhil edilir. Öğrenciler; küçük
grup tartışmaları için okumak istedikleri kitabı seçebilir, araştırmak istedikleri konuyu seçebilir,
listelenen kaynaklar arasından seçim yapabilir veya grup araştırması için kullanmak istedikleri ek
kaynakları önerebilir.
17