Page 19 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 19

TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI


                  öğretmenlere yararlı geri bildirim sağlamak için tema boyunca kullanılabilecek biçimlendirici ve özetleyici
                  değerlendirme  yaklaşımları  seçilmelidir.  Farklılaştırılmış  öğretme  ve  öğrenmenin  etkilerini  sürekli  olarak
                  değerlendirmek için değerlendirmenin başlangıçta gerçekleşecek şekilde tasarlanması esastır.

                  Biçimlendirici değerlendirme, genellikle ünitenin başında yapılır ve ünite etkinlikleri boyunca devam eder.
                  Biçimlendirici değerlendirmenin öğretmen açısından faydaları arasında üniteye başlamadan önce öğrencilerin
                  bir konu ya da kavram hakkındaki bilgilerine dair farkındalıklarının artması yer alır. Bu bilgi, öğretmenin
                  öğrencilerin hazır bulunuşluk düzeylerine uygun öğretim etkinliklerini belirlemesine olanak tanır.

                  Farklılaştırmada öğrencilerin kendilerini değerlendirmesine de olanak verilir. Bu bağlamda öz değerlendirme,
                  öğrencileri öğrenme sorumluluklarını ve mükemmelleşme motivasyonlarını artırmaya teşvik eder. Öğrenci
                  yansıtması için üstbilişsel araçlar, ilgi envanterleri; hedef belirleme ve öğrencilerin öz değerlendirmeleri için
                  dereceli puanlama anahtarları, salt görüşler yerine değerlendirme için standartlar sağlar.

                  Bir ünitenin/temanın başında, tema boyunca ve temanın sonunda değerlendirme yapılması farklılaştırmanın
                  temel  bir  özelliğidir.  Sürekli  değerlendirmeden  elde  edilen  bilgi  hem  öğrenciler  hem  de  öğretmenler  için
                  öğretme ve öğrenme sürecini sürekli olarak izleme fırsatları yaratan geri bildirim sağlar. Bu aşamada aşağıdaki
                  sorular yardımcı olabilir:


                    •  Öğrencilerin konu hakkında hâlihazırda ne bildiklerini en iyi nasıl değerlendirebilirim?
                    •  Tema/ünite  boyunca  etkinliklerin  etkililiğini  belirlememe  yardımcı  olacak  ne  tür  geri  bildirimler
                       istiyorum?
                    •  Öğrencilerin  öğrendiklerinin  yeterliliğini  gösterecekleri  farklı  seviyeleri  tanıyacak  değerlendirme
                       araçlarını en iyi nasıl tasarlayabilirim?

                    •  Öğrencileri öz değerlendirmeye nasıl aktif olarak dâhil edebilirim?


                     Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli'nde yer alan öğrenme kanıtları farklılaştırmaya uygun olarak
                     tasarlanmıştır. Ancak öğrencilerin özellikleri ve uygulanan öğretimsel sürece uygun bir ürün seçeneği
                     de sunulabilir. Beşinci adımda verilen örnekte olduğu gibi öğrenciler kendi gruplarıyla yaptıkları
                     araştırmayı sunabilirler.






















                             Örnek: T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Dersi
                             Birinci Ünite: Modern Türk Devleti’nin Doğuşu










                                                                                                                 19












                                 •
                                 •
                                 •

                                 •
                                 •


                                 •

                                 •

                                 •




                                                                                                      17
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24