Page 19 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 19
TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
öğretmenlere yararlı geri bildirim sağlamak için tema boyunca kullanılabilecek biçimlendirici ve özetleyici
değerlendirme yaklaşımları seçilmelidir. Farklılaştırılmış öğretme ve öğrenmenin etkilerini sürekli olarak
değerlendirmek için değerlendirmenin başlangıçta gerçekleşecek şekilde tasarlanması esastır.
Biçimlendirici değerlendirme, genellikle ünitenin başında yapılır ve ünite etkinlikleri boyunca devam eder.
Biçimlendirici değerlendirmenin öğretmen açısından faydaları arasında üniteye başlamadan önce öğrencilerin
bir konu ya da kavram hakkındaki bilgilerine dair farkındalıklarının artması yer alır. Bu bilgi, öğretmenin
öğrencilerin hazır bulunuşluk düzeylerine uygun öğretim etkinliklerini belirlemesine olanak tanır.
Farklılaştırmada öğrencilerin kendilerini değerlendirmesine de olanak verilir. Bu bağlamda öz değerlendirme,
öğrencileri öğrenme sorumluluklarını ve mükemmelleşme motivasyonlarını artırmaya teşvik eder. Öğrenci
yansıtması için üstbilişsel araçlar, ilgi envanterleri; hedef belirleme ve öğrencilerin öz değerlendirmeleri için
dereceli puanlama anahtarları, salt görüşler yerine değerlendirme için standartlar sağlar.
Bir ünitenin/temanın başında, tema boyunca ve temanın sonunda değerlendirme yapılması farklılaştırmanın
temel bir özelliğidir. Sürekli değerlendirmeden elde edilen bilgi hem öğrenciler hem de öğretmenler için
öğretme ve öğrenme sürecini sürekli olarak izleme fırsatları yaratan geri bildirim sağlar. Bu aşamada aşağıdaki
sorular yardımcı olabilir:
• Öğrencilerin konu hakkında hâlihazırda ne bildiklerini en iyi nasıl değerlendirebilirim?
• Tema/ünite boyunca etkinliklerin etkililiğini belirlememe yardımcı olacak ne tür geri bildirimler
istiyorum?
• Öğrencilerin öğrendiklerinin yeterliliğini gösterecekleri farklı seviyeleri tanıyacak değerlendirme
araçlarını en iyi nasıl tasarlayabilirim?
• Öğrencileri öz değerlendirmeye nasıl aktif olarak dâhil edebilirim?
Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli'nde yer alan öğrenme kanıtları farklılaştırmaya uygun olarak
tasarlanmıştır. Ancak öğrencilerin özellikleri ve uygulanan öğretimsel sürece uygun bir ürün seçeneği
de sunulabilir. Beşinci adımda verilen örnekte olduğu gibi öğrenciler kendi gruplarıyla yaptıkları
araştırmayı sunabilirler.
Örnek: T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Dersi
Birinci Ünite: Modern Türk Devleti’nin Doğuşu
19
•
•
•
•
•
•
•
•
17