Page 24 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 24
TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
• Oyunlaştırma
• RAFT tekniği
• İskele: Destekleyiciler sunma (scaffolding)
• Araştırma ve bağımsız çalışma
• Grup araştırması
Bunlara ek olarak başka yöntem ve teknikler de kullanılabilir. Örneğin çoklu zekâ yaklaşımı, yapbozlar, kasetler,
boş zaman etkinlikleri, çeşitli tablolar, çeşitli konu metinleri, çeşitli ek malzemeler, edebiyat toplantıları,
küçük gruplara öğretim, yörünge projeleri, 4mat modeli, çeşitli soru sorma stratejileri, ilgi merkezleri, ilgi
grupları, öğretimin yoğunlaştırılması, çeşitli günlük soruları, karmaşık öğretim, öğrenci öz değerlendirmeleri,
düşünme ve sorgulama, basamaklandırılmış öğretim, sorgulamaya dayalı öğrenme vb. ifade edilebilir. Bu liste,
çeşitli öğretim yöntemlerini ve stratejilerini kapsar. İhtiyaca göre bu yöntemler uygun şekilde kullanılabilir
ve öğrenme deneyimleri zenginleştirilebilir. Yukarıda bahsi geçen yöntemlerden bazılarını kısaca tanıtmakta
fayda bulunmaktadır.
Esnek gruplama, öğrencilerin öğretim ihtiyaçları ve/veya ilgi alanlarına dayalı olarak belirli bir nedenle geçici
gruplar oluşturmayı içerir. Bu gruplar, matematik veya okuma becerilerine göre oluşturulan beceri temelli
gruplar olabileceği gibi bir konunun belirli alanlarındaki öğrenci ilgilerine göre oluşturulan ilgi temelli gruplar
da olabilir. Gruplama esnekliği; öğrencilerin gösterdikleri performansa, ilgi alanlarına ve çeşitli bilgi tabanı
seviyelerine göre hareket etmelerini sağlar. Her grup, bulgularını sınıfın geri kalanına sunar. Öğrencilerin
çeşitli kriterler kullanılarak gruplandırılması özellikle önemlidir. Örneğin öğrenciler güncel bir alanda ortak
bir ilgiyi paylaştıkları için birlikte gruplandırılabilirler. Öğrenciler, bir ön testte veya diğer biçimlendirici
değerlendirmelerde belirtilen ortak bir öğrenme ihtiyacı nedeniyle birlikte gruplandırılabilir. Öğrenciler,
öğrenme güçlerinin tamamlayıcı niteliğine dayalı olarak birlikte gruplandırılabilir. Esnek gruplama T: tüm
sınıf, O: Ortak, Y: tek başına ve K: küçük grup şeklinde yapılabilir. Bu gruplama yöntemleri sınıfta uygun
oldukları yerlerde kullanılabilir. Esnek gruplama, en sık kullanılan farklılaştırma yöntemlerinden biridir.
Öğrenme merkezleri, sınıfta "çalışma laboratuvarı" olarak hizmet verebilen veya programın çıktılarını
tamamlayan veya geliştiren materyalleri ve bağlantı faaliyetlerini barındıran belirlenmiş alanlardır.
Öğretmenin tüm öğrenme için hazır bulunması gerekmez ve öğrenciler, öğrenme merkezlerinde keşif,
uygulama ve genişletme faaliyetlerine kolayca erişilebilir. Örneğin öğretmen tek basamaklı çarpanlarla
çarpma konusunda doğrudan öğretim için küçük bir grupla bir araya gelirken bazı öğrenciler temel çarpma
işlemlerini uygular. Diğer öğrenciler de daha üst düzey çarpma becerilerini içeren etkinlikler üzerinde çalışır.
Öğrenme merkezleri, öğrencilerin benzer ilgi vb. özelliklerine göre gruplandırıldığı fiziksel alanlardır.
İstasyon tekniğinden farkı, öğrenme merkezlerinde ardışıklık yoktur. İstasyon tekniğinde öğrenciler bir
sonraki istasyona devam ederlerken öğrenme merkezlerinde gruplandırma esnektir. Okuma, bilgisayar,
tartışma, müzik, lego vb. farklı şekillerde öğrencilerin ve sınıfın durumuna göre merkezler oluşturulabilir.
İstasyon tekniğinde sınıfta öğrenciler ön bilgi düzeylerine göre gruplandırılabilir. Öğretmen; öğrencilere
bire bir öğretim, alıştırma veya uygulamalar yaptırılabilir. Sınıf içerisinde istasyonlar kurulabilir. İstasyon,
öğrencilerin aynı anda farklı seviyedeki görevler üzerinde çalıştıkları noktalardır.
24