Page 24 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 24

TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI


                 •  Oyunlaştırma
                 •  RAFT tekniği
                 •  İskele: Destekleyiciler sunma (scaffolding)

                 •  Araştırma ve bağımsız çalışma
                 •  Grup araştırması

               Bunlara ek olarak başka yöntem ve teknikler de kullanılabilir. Örneğin çoklu zekâ yaklaşımı, yapbozlar, kasetler,
               boş  zaman  etkinlikleri,  çeşitli  tablolar,  çeşitli  konu  metinleri,  çeşitli  ek  malzemeler,  edebiyat  toplantıları,
               küçük gruplara öğretim, yörünge projeleri, 4mat modeli, çeşitli soru sorma stratejileri, ilgi merkezleri, ilgi
               grupları, öğretimin yoğunlaştırılması, çeşitli günlük soruları, karmaşık öğretim, öğrenci öz değerlendirmeleri,
               düşünme ve sorgulama, basamaklandırılmış öğretim, sorgulamaya dayalı öğrenme vb. ifade edilebilir. Bu liste,
               çeşitli öğretim yöntemlerini ve stratejilerini kapsar. İhtiyaca göre bu yöntemler uygun şekilde kullanılabilir
               ve öğrenme deneyimleri zenginleştirilebilir. Yukarıda bahsi geçen yöntemlerden bazılarını kısaca tanıtmakta
               fayda bulunmaktadır.



                 Esnek gruplama, öğrencilerin öğretim ihtiyaçları ve/veya ilgi alanlarına dayalı olarak belirli bir nedenle geçici
                 gruplar oluşturmayı içerir. Bu gruplar, matematik veya okuma becerilerine göre oluşturulan beceri temelli
                 gruplar olabileceği gibi bir konunun belirli alanlarındaki öğrenci ilgilerine göre oluşturulan ilgi temelli gruplar
                 da olabilir. Gruplama esnekliği; öğrencilerin gösterdikleri performansa, ilgi alanlarına ve çeşitli bilgi tabanı
                 seviyelerine göre hareket etmelerini sağlar. Her grup, bulgularını sınıfın geri kalanına sunar. Öğrencilerin
                 çeşitli kriterler kullanılarak gruplandırılması özellikle önemlidir. Örneğin öğrenciler güncel bir alanda ortak
                 bir ilgiyi paylaştıkları için birlikte gruplandırılabilirler. Öğrenciler, bir ön testte veya diğer biçimlendirici
                 değerlendirmelerde belirtilen ortak bir öğrenme ihtiyacı nedeniyle birlikte gruplandırılabilir. Öğrenciler,

                 öğrenme güçlerinin tamamlayıcı niteliğine dayalı olarak birlikte gruplandırılabilir. Esnek gruplama T: tüm
                 sınıf, O: Ortak, Y: tek başına ve K: küçük grup şeklinde yapılabilir. Bu gruplama yöntemleri sınıfta uygun
                 oldukları yerlerde kullanılabilir. Esnek gruplama, en sık kullanılan farklılaştırma yöntemlerinden biridir.

                 Öğrenme  merkezleri,  sınıfta  "çalışma  laboratuvarı"  olarak  hizmet  verebilen  veya  programın  çıktılarını
                 tamamlayan  veya  geliştiren  materyalleri  ve  bağlantı  faaliyetlerini  barındıran  belirlenmiş  alanlardır.
                 Öğretmenin  tüm  öğrenme  için  hazır  bulunması  gerekmez  ve  öğrenciler,  öğrenme  merkezlerinde  keşif,

                 uygulama  ve  genişletme  faaliyetlerine  kolayca  erişilebilir.  Örneğin  öğretmen  tek  basamaklı  çarpanlarla
                 çarpma konusunda doğrudan öğretim için küçük bir grupla bir araya gelirken bazı öğrenciler temel çarpma
                 işlemlerini uygular. Diğer öğrenciler de daha üst düzey çarpma becerilerini içeren etkinlikler üzerinde çalışır.
                 Öğrenme  merkezleri,  öğrencilerin  benzer  ilgi  vb.  özelliklerine  göre  gruplandırıldığı  fiziksel  alanlardır.
                 İstasyon  tekniğinden  farkı,  öğrenme  merkezlerinde  ardışıklık  yoktur.  İstasyon  tekniğinde  öğrenciler  bir
                 sonraki  istasyona  devam  ederlerken  öğrenme  merkezlerinde  gruplandırma  esnektir.  Okuma,  bilgisayar,
                 tartışma, müzik, lego vb. farklı şekillerde öğrencilerin ve sınıfın durumuna göre merkezler oluşturulabilir.


                 İstasyon tekniğinde sınıfta öğrenciler ön bilgi düzeylerine göre gruplandırılabilir. Öğretmen; öğrencilere
                 bire bir öğretim, alıştırma veya uygulamalar yaptırılabilir. Sınıf içerisinde istasyonlar kurulabilir. İstasyon,
                 öğrencilerin aynı anda farklı seviyedeki görevler üzerinde çalıştıkları noktalardır.








      24
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29