Page 25 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 25

TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI


                  Aynı ön bilgiye sahip öğrenciler aynı istasyondan çalışmaya başlarlar ve ileri istasyonlara doğru geçiş yaparlar.
                  Dersin konusu ile ilgili ön bilgisi eksik olan veya olmayan öğrenciler bire bir öğretimin yapıldığı istasyon
                  1’den başlarlar. İleri düzeyde bilgiye sahip olan (özel yetenekli öğrencilerle beraber diğerleri) öğrenciler de
                  istasyon 3’te çalışmaya başlarlar. Böylelikle her öğrenci kendi ön bilgi seviyesine göre öğretime başlar. Aynı
                  zamanda özel yetenekli öğrenciler de akranlarından soyutlanmamış bir şekilde paylaşım içerisinde olurlar.

                    Akran  öğretimi;  öğrencilerin  belirli  ihtiyaçlar  konusunda  birbirlerine  yardımcı  olmaları,  onlara  ne
                    bildiklerini anlama ve bilgiyi nasıl kullanabilecekleri konusunda sorumluluk vermenin bir yoludur. Ders
                    veren öğrenci, öğretirken daha iyi öğrenir. Öğrenciler genellikle birbirleriyle iletişim kurarken öğretmenin
                    kullandığından farklı kelimeler kullanırlar ve bazen onların açıklama biçimleri akranlarının anlaması için
                    daha kolay olabilir.

                    Bir  sınıfta  çok  farklı  özelliklerde  öğrenciler  varsa  ve  öğretmen  tüm  öğrencilerin  aynı  temel  fikirleri
                    öğrenmesini istiyorsa kademeli etkinlik yaklaşımını kullanabilir. Öğretmen, farklı okuma materyalleri seçer

                    ve  bunları  öğrencilerin  okuma  seviyeleriyle  eşleştirir. Tüm  öğrenciler  aynı  konu  hakkında  okur  sadece
                    süreçte farklı materyaller kullanırlar. Öğretmenler ayrıca ödevleri farklılaştırabilir. Örneğin tüm öğrenciler
                    aynı konu hakkında bir rapor yazar ancak bir grup, basit açıklayıcı parçalar yazarken diğer grup, daha
                    üst düzey pozisyon kâğıtları yazar. Ayarlanmış ödevler, öğretmenlerin öğrencilerin farklı hazır bulunuşluk
                    seviyelerinde  olabileceklerini  kabul  ederek  temel  becerilere  odaklanmalarına  ve  temel  kavramları
                    anlamalarına yardımcı olmalarını sağlar.

                    Küpleme, öğrencilerin farklı düzeylerde düşünmelerine yardımcı olabilecek bir başka tekniktir. Başlangıçta
                    yazmayı  teşvik  etmek  için  tasarlanmış,  daha  sonra  okuduğunu  anlamayı  artırmak  için  uygulanmıştır.
                    Küpleme, bir konuyu altı bakış açısından ele almaya yönelik bir tekniktir. Her bir yüzünde aşağıdaki altı
                    kelimeden birinin yer aldığı altı kenarlı bir küpün kullanılmasından oluşur: "Küpün ilk tarafı tanımlayın,
                    ikinci tarafı karşılaştırın, üçüncü tarafı ilişkilendirin, dördüncü tarafı analiz edin, beşinci tarafı uygulayın
                    ve altıncı taraf lehinde ya da aleyhinde tartışın." Küpleme, birçok yönüyle öğrencilerin bir konuya çeşitli
                    açılardan bakmalarına ve tek bir bakış açısı yerine çok boyutlu bir bakış açısı geliştirmelerine olanak tanır.

                    Küpler; öğrenmeyi hazır bulunuşluk (içeriğe aşinalık veya beceri düzeyi), öğrenci ilgisi ve/veya öğrenme
                    profiline (çoklu zekâ) göre farklılaştırma şansı sunar.

                    Öğrenme sözleşmesi, tüm sınıftaki öğrencilerle de yapılabilir ancak daha çok sınıf düzeyinden ileride olan
                    çocuklarda  kullanılan  bir  yöntemdir.  Öğretmen  ve  öğrenci  arasında  müzakere  edilen  görevlerin,  zaman
                    çizelgelerinin  ve  görev  performans  gerekliliklerinin  belirlendiği  bir  anlaşmadır.  Öğrenme  sözleşmesi,
                    program  içeriğinde  esneklik  sağlar  ve  çeşitli  durumlarda  kullanılabilir.  Birçok  durumda  öğretmenler,

                    öğrencilerin  bir  temada/ünitede  ilerleme  hızlarını  bireyselleştirmelerine  veya  bir  ünitenin  konu  odağını
                    bireyselleştirmelerine izin vermek için bir öğrenme sözleşmesi kullanmayı seçerler.
                  Burada  değinilmeyen  ya  da  açıklanmayan  daha  birçok  farklılaştırma  stratejisi,  yöntem  ve  tekniği
                  bulunmaktadır. Öğretmenler, farklılaştırılmış bir öğretim tasarlarken ihtiyaç duydukları yöntemi araştırma ve
                  seçme özgürlüğüne sahiptir.
                  Süreç farklılaştırılmasında dikkat edilecek genel hususlar şunlardır:
                    •  Süreç farklılaştırma sırasında, öğrenenlerin tamamlaması gereken görevlerin karmaşıklık ve soyutluk
                       düzeyini azaltmak için görevler basamaklandırılarak somutlaştırma yapılabilir.






                                                                                                                 25
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30