Page 30 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 30

TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI

               6.4. TÜRKİYE MAARİF MODELİNE GÖRE FARKLILAŞTIRMA

               6.4.1. Zenginleştirme

               Zenginleştirme,  pek  çok  eğitim  modelinde  yer  alan  temel  bir  farklılaştırma  stratejisidir.  Zenginleştirme
               “programa  derinlemesine  ve  genişliğine  eklemeler  yapma,  bireyin  gereksinimine  göre  programı  ilerletme,
               aşamalarını belirleme, ilgi ve gereksinimlere göre materyalleri çeşitlendirme, yaratıcılık ve eleştirel düşünmeyi,
               problem çözme, iletişim ve toplumsal becerileri geliştirme”yi içeren uygulamalardır. Programın içeriğinde
               olmayan, çocuğun ilgilendiği farklı ve ileri konuların eğitim planına eklenmesi ve disiplinler arası çalışmaların,
               bağımsız araştırmaların yapılması, öğretim yöntemlerinin çeşitlendirilmesi, üst düzey düşünme süreçlerinin
               kullanılması, özgün ürünler ortaya konması ve mentörlük uygulamaları zenginleştirme stratejilerinin içerisinde
               yer almaktadır. Ayrıca kariyer eğitimi, teknolojiyi kullanma becerilerini geliştirme, sosyal ve duygusal gelişimi
               destekleme, bağımsız öğrenmeyi destekleme de zenginleştirmenin içeriğinde yer almaktadır.

               Zenginleştirme, akranlarına göre daha ileri düzeyde olan öğrenciler için tasarlanmış bir stratejidir. Bu strateji;
               öğretim programının ötesinde, genişletilmiş ve derinlemesine öğrenme fırsatları sağlayarak öğrencilerin bilgi
               ve  becerilerini  mümkün  olan  en  üst  düzeyde  geliştirmeyi  amaçlar.  Öğrencilerin  ileri  düzey  kavramları  ve
               karmaşık düşünce yapılarını keşfetmelerini teşvik eder. Öğrenmeyi zenginleştirmede kullanılan uygulama ve
               ortamlar; öğrencilerin dikkatini çekme, öğrenilen bilgilerin kalıcı olmasını sağlama ve birden fazla duyuya
               hitap  etme  amacıyla  tasarlanır.  Görsel  materyaller  ve  çeşitli  etkinliklerle  desteklenir,  öğrencilerin  olumlu
               tutum geliştirmelerini teşvik eder. Bireysel olarak veya grup hâlinde çalışmayı kolaylaştıracak çeşitli yöntem
               ve tekniklerle donatılır. Bu ortamlarda öğrenme yaşantıları, günlük hayatla ilişkilendirilerek gerçekleştirilir.

               Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli'ndeki zenginleştirilmiş öğrenme tasarımları, öğrencilerin içeriği keşfetmelerine
               ve öğrendiklerini sergilemelerine olanak tanıyan farklılaştırılmış uygulamaları kapsar. Öğretim programının bu
               boyutunda amaç; programın temel bileşenlerini oluşturan bilgi, beceri, değer, eğilimlere hâkim olan öğrencilerin
               içerik, süreç ve ürün boyutunda zenginleştirilmesidir. Bu kapsamda öğrencilerin hazır bulunuşlukları, ilgi,
               yetenek ve öğrenme profilleri dikkate alınarak sunulan program bileşenlerine ek olarak içeriğin daha derin ve
               karmaşık hâle getirilmesi, sürecin farklı düşünme biçimlerini destekleyecek çeşitli yöntemlerle ve öğrencilerin
               aktif olduğu bir öğrenme süreci yaşaması hedeflenmektedir. Öğrencilerin özellikleri dikkate alınarak bu öğrenme
               sürecinin sonunda bir ürün ortaya koymasını sağlayacak zenginleştirmeler yapılması amaçlanmaktadır. Bu
               amaçlar doğrultusunda aşağıda sunulan tablodan yararlanarak zenginleştirme içerikleri geliştirilebilir.



               Tablo 3: Zenginleştirme içeriklerine yön verebilecek öneriler

                            Alt Bölüm                              Açıklama
                                         Bilgi seviyeleri (veri, kavram, genelleme, teori) arasında denge kurarak
                              Soyutluk
                                         daha az veriye, daha çok soyut kavram ve genellemeye odaklanmalı.
                                         Teori ve genellemeler; soyut kavramları, ilişkileri ve disiplinler arası
                            Karmaşıklık
                                         bağlantıları kapsamalı.
                      İÇERİK  Organizasyon  Öğretim programının dışındaki konu, ders ve disiplinlere yer verilmeli.
                              Çeşitlilik
                                         İçerik, temel kavramlar ve disiplenler arası bağlantılar arasında
                                         düzenlenmeli.
                                         Önemli kişilikler ve dehalar üzerinde yoğunlaşarak öğrencilere bu kişilerle
                            Seçkin Kişiler
                                         ilgili çalışma fırsatı sunulmalı.
                                         Araştırma yöntemleri öğretilmeli ve bu yöntemler pratik uygulamalarla
                             Yöntemler
                                         desteklenmeli.

                            Ekonomiklik  Program içeriğinde zaman ve kaynaklar etkin bir biçimde kullanılmalı.



      30
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35