Page 33 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 33

TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI

                  6.4.1.3. Ürüne Dayalı Zenginleştirme

                  Ürüne  dayalı  zenginleştirme  öğrenme  sürecinde  elde  edilen  somut  ürünler  üzerine  odaklanır.  Bu  ürünler;
                  roman, şiir, öykü, rapor veya projeler gibi gözle görülebilir, aynı zamanda gözle görülemeyen becerileri de
                  içerebilir. Projeler, öğrencilere çeşitli konularda derinlemesine düşünme ve uygulama yapma fırsatı sunar.
                  Bu  yaklaşımlar,  öğrencilerin  bireysel  ilgi  alanlarına  göre  uyarlanabilir  ve  onların  genel  beceri  setlerini
                  geliştirmelerine olanak tanır.

                  Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli'nde ürün zenginleştirme boyutları; gerçek hayat problemleri, gerçek alıcı kitle,
                  ürün değerlendirmesi, sentez ürün, çeşitlilik ve dönüşümler olarak belirlenmiştir. Tablo 3’te ürün farklılaştırması
                  kısmında sunulan tüm öneriler, ürün zenginleştirmesi için de geçerlidir. Ancak öğrencilerin ünite ya da tema
                  ile ilgili bir gerçek hayat problemine yönelik ürün geliştirmeleri burada daha fazla önemsenebilir. Bu ürünlerin
                  yaratıcı,  orijinal  ve  çeşitli  olması  beklenir.  Öğrencilerin  geliştirdikleri  ürünü  ise  sadece  öğretmenlerine
                  değil  ilgili  alan  uzmanlarının  yer  aldığı  tören,  yarışma  ve  projelerde  sunması  beklenmektedir.  Bunlar
                  gerçekleştirilemediğinde akran değerlendirmesi, öz değerlendirme ve öğretmen değerlendirmesi de yapılabilir.


                  6.4.2. Destekleme

                  Eğitim, her bireyin kendi benzersiz öğrenme yolculuğuna çıktığı bir süreçtir. Bu yolculuk, her öğrenci için
                  farklıdır.  Bazıları  hızla  ilerlerken  bazıları,  daha  yapılandırılmış  ve  kontrollü  bir  tempoyla  hareket  eder.
                  "Desteklenmeye ihtiyacı olan öğrenciler" terimi, genellikle standart eğitim yöntemleriyle öğrenme konusunda
                  zorluk çeken veya daha fazla zaman ve tekrara ihtiyaç duyan, sınıf ortalamasının gerisinde olan öğrenciler
                  için kullanılır. Ancak bu terim, kesinlikle öğrencinin kapasitesi veya potansiyeli hakkında negatif bir anlam
                  taşımamalıdır. Öğrenciler bir tema/ünite de yeterli hazır bulunuşluk düzeyine sahip olmadığı için akranların
                  gerisinde olabilirken farklı bir tema veya ünitede ortalamanın ilerisinde veya akranları ile aynı seviyede olabilir.

                  Desteklenmeye ihtiyacı olan öğrenciler, konuları anlama ve bilgiyi işleme konusunda daha fazla zaman harcarlar.
                  Bu  durum,  desteklemeye  ihtiyacı  olan  öğrencilerin  öğrenme  yeteneklerinin  daha  düşük  olduğu  anlamına
                  gelmeyebilir. Bir öğrenci, sosyoekonomik düzeyi düşük bir aile ortamından gelebilir ve hazır bulunuşluk düzeyi
                  buna bağlı olarak bazı konularda geride olabilir. Örneğin bir teknolojiye erişimi sınırlı düzeyde, olan, kırsal
                  kesiminden gelerek ilkokula başlayan bir öğrenci düşünelim. Teknoloji ile ilgili bir öğrenme etkinliğinde bu
                  öğrencinin daha önce bu konu ile ilgili yaşantısı sınırlı olduğu için akranlarından daha geride öğrenme sürecine
                  başlayacak veya daha derinlemesine öğretimsel düzenlemelere ihtiyaç duyabilecektir. Yine aynı öğrenci hayat
                  bilgisi dersinde ağaçlar, bitkiler veya hayvanlarla ilgili bir öğrenme etkinliğinde akranlarından daha ilerde bir
                  performans sergileyebilir.  Kaynaştırma öğrencileri için de durum aynıdır. Bu noktada önemli olan, öğrencilere
                  kendi hızlarında ilerleyebilmeleri ve öğrencilerin konuları tamamen anlayabilmeleri için gereken zamanı ve
                  desteği almalarını sağlamaktır.

                  Bu bağlamda eğitimcilerin rolü büyük önem taşımaktadır. Öğretmenler, desteklenmeye ihtiyacı olan öğrencilere
                  uygun stratejileri benimseyerek ve uygulayarak onların güçlü yönlerini ortaya çıkarabilir ve öz güvenlerini
                  geliştirebilirler. Bu, sadece akademik başarıyı teşvik etmekle kalmaz; aynı zamanda öğrencilere öğrenilmiş
                  çaresizliklerini yenmek için de fırsatlar sunar.


                  6.4.2.1. Desteklenmeye İhtiyacı Olan Öğrenciler

                  Öğretimdeki  temel  hedefler,  desteklenmeye  ihtiyacı  olan  öğrenciler  söz  konusu  olduğunda  sadece  belirli
                  becerilerin kazanılmasına odaklanmaktan ziyade öğrenme sürecinin tamamını kapsayacak şekilde hedefler
                  genişletilmelidir. Bu doğrultuda, öğrencilerin bütün öğrenme sürecine dâhil edildiği, adım adım ilerleyen ve
                  her aşamada öğrencilerin mevcut bilgi ve becerilerini temel alarak yeni öğrenme deneyimleri sunan "sarmal
                  bütüncül öğrenme modeli" kaynaştırma eğitimi alan öğrenciler için çok değerli fırsatlar yaratmaktadır.






                                                                                                                 33
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38