Page 33 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 33
TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
6.4.1.3. Ürüne Dayalı Zenginleştirme
Ürüne dayalı zenginleştirme öğrenme sürecinde elde edilen somut ürünler üzerine odaklanır. Bu ürünler;
roman, şiir, öykü, rapor veya projeler gibi gözle görülebilir, aynı zamanda gözle görülemeyen becerileri de
içerebilir. Projeler, öğrencilere çeşitli konularda derinlemesine düşünme ve uygulama yapma fırsatı sunar.
Bu yaklaşımlar, öğrencilerin bireysel ilgi alanlarına göre uyarlanabilir ve onların genel beceri setlerini
geliştirmelerine olanak tanır.
Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli'nde ürün zenginleştirme boyutları; gerçek hayat problemleri, gerçek alıcı kitle,
ürün değerlendirmesi, sentez ürün, çeşitlilik ve dönüşümler olarak belirlenmiştir. Tablo 3’te ürün farklılaştırması
kısmında sunulan tüm öneriler, ürün zenginleştirmesi için de geçerlidir. Ancak öğrencilerin ünite ya da tema
ile ilgili bir gerçek hayat problemine yönelik ürün geliştirmeleri burada daha fazla önemsenebilir. Bu ürünlerin
yaratıcı, orijinal ve çeşitli olması beklenir. Öğrencilerin geliştirdikleri ürünü ise sadece öğretmenlerine
değil ilgili alan uzmanlarının yer aldığı tören, yarışma ve projelerde sunması beklenmektedir. Bunlar
gerçekleştirilemediğinde akran değerlendirmesi, öz değerlendirme ve öğretmen değerlendirmesi de yapılabilir.
6.4.2. Destekleme
Eğitim, her bireyin kendi benzersiz öğrenme yolculuğuna çıktığı bir süreçtir. Bu yolculuk, her öğrenci için
farklıdır. Bazıları hızla ilerlerken bazıları, daha yapılandırılmış ve kontrollü bir tempoyla hareket eder.
"Desteklenmeye ihtiyacı olan öğrenciler" terimi, genellikle standart eğitim yöntemleriyle öğrenme konusunda
zorluk çeken veya daha fazla zaman ve tekrara ihtiyaç duyan, sınıf ortalamasının gerisinde olan öğrenciler
için kullanılır. Ancak bu terim, kesinlikle öğrencinin kapasitesi veya potansiyeli hakkında negatif bir anlam
taşımamalıdır. Öğrenciler bir tema/ünite de yeterli hazır bulunuşluk düzeyine sahip olmadığı için akranların
gerisinde olabilirken farklı bir tema veya ünitede ortalamanın ilerisinde veya akranları ile aynı seviyede olabilir.
Desteklenmeye ihtiyacı olan öğrenciler, konuları anlama ve bilgiyi işleme konusunda daha fazla zaman harcarlar.
Bu durum, desteklemeye ihtiyacı olan öğrencilerin öğrenme yeteneklerinin daha düşük olduğu anlamına
gelmeyebilir. Bir öğrenci, sosyoekonomik düzeyi düşük bir aile ortamından gelebilir ve hazır bulunuşluk düzeyi
buna bağlı olarak bazı konularda geride olabilir. Örneğin bir teknolojiye erişimi sınırlı düzeyde, olan, kırsal
kesiminden gelerek ilkokula başlayan bir öğrenci düşünelim. Teknoloji ile ilgili bir öğrenme etkinliğinde bu
öğrencinin daha önce bu konu ile ilgili yaşantısı sınırlı olduğu için akranlarından daha geride öğrenme sürecine
başlayacak veya daha derinlemesine öğretimsel düzenlemelere ihtiyaç duyabilecektir. Yine aynı öğrenci hayat
bilgisi dersinde ağaçlar, bitkiler veya hayvanlarla ilgili bir öğrenme etkinliğinde akranlarından daha ilerde bir
performans sergileyebilir. Kaynaştırma öğrencileri için de durum aynıdır. Bu noktada önemli olan, öğrencilere
kendi hızlarında ilerleyebilmeleri ve öğrencilerin konuları tamamen anlayabilmeleri için gereken zamanı ve
desteği almalarını sağlamaktır.
Bu bağlamda eğitimcilerin rolü büyük önem taşımaktadır. Öğretmenler, desteklenmeye ihtiyacı olan öğrencilere
uygun stratejileri benimseyerek ve uygulayarak onların güçlü yönlerini ortaya çıkarabilir ve öz güvenlerini
geliştirebilirler. Bu, sadece akademik başarıyı teşvik etmekle kalmaz; aynı zamanda öğrencilere öğrenilmiş
çaresizliklerini yenmek için de fırsatlar sunar.
6.4.2.1. Desteklenmeye İhtiyacı Olan Öğrenciler
Öğretimdeki temel hedefler, desteklenmeye ihtiyacı olan öğrenciler söz konusu olduğunda sadece belirli
becerilerin kazanılmasına odaklanmaktan ziyade öğrenme sürecinin tamamını kapsayacak şekilde hedefler
genişletilmelidir. Bu doğrultuda, öğrencilerin bütün öğrenme sürecine dâhil edildiği, adım adım ilerleyen ve
her aşamada öğrencilerin mevcut bilgi ve becerilerini temel alarak yeni öğrenme deneyimleri sunan "sarmal
bütüncül öğrenme modeli" kaynaştırma eğitimi alan öğrenciler için çok değerli fırsatlar yaratmaktadır.
33