Page 32 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 32

TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI

               Zenginleştirme genel olarak farklılaştırmanın bir alt stratejisi olduğu için Tablo 3’te içerik, süreç ve ürün
               farklılaştırma ile ilgili verilen tüm bilgiler zenginleştirme için de geçerlidir. Zenginleştirmede içerik, süreç ve
               ürün farklılaştırma daha ileri düzeyde öğrenen öğrenciler için biraz daha özelleştirilmiş bir yapıya sahiptir.


               6.4.1.1. İçeriğe Dayalı Zenginleştirme
               İçeriğe  dayalı  zenginleştirme,  ders  programının  kapsamını  genişletip  derinleştirerek  öğretimi  iyileştirmeyi
               hedefler.  Zenginleştirme  yaklaşımlarında  genellikle  Bloom’un  taksonomisinin  bilişsel  alandaki  analiz,
               değerlendirme  ve  yaratma  basamakları  ve  Kaplan’ın  derinlik  ve  karmaşıklık  kavramları  çerçeve  olarak
               kullanılmaktadır. Burada temel olan, içeriğin genel programdaki içeriğe göre daha derin ve karmaşık olmasını
               sağlamaktır. Yukarıda farklılaştırmanın planlanması kısmında da değinildiği üzere içerik zenginleştirme için
               önce temel kavramlar, ilgili disiplinin dili ve kuralları, konu ile ilgili detaylar, örüntüler, eğilimler, etik, önemli
               fikir ve tartışmaların dikkate alınması gereklidir.  Bunlara dikkat edilerek yapılan bir zenginleştirme daha
               derin bir öğrenme fırsatı tanıyacaktır. İçerik zenginleştirmede konunun karmaşıklaştırılması da ileri öğrenen
               öğrencilere katkı sağlamaktadır. İçeriğin karmaşıklaştırılmasında ise disiplinler arasındaki ilişkileri incelemek,
               farklı bakış açılarını ele almak ve konunun zaman içindeki değişimini tartışmak gerekmektedir.

               Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli'nde içerik zenginleştirme boyutları olarak soyutluk, karmaşıklık, çeşitlilik,
               organizasyon, seçkin kişiler, yöntemler ve ekonomiklik alanlarına vurgu yapılmıştır. İçerik zenginleştirilirken
               veri, kavram, genelleme, teori gibi bilgi seviyeleri arasında bir denge kurulmalı ve daha çok soyut kavramlara ve
               genellenmelere odaklanılmadır. İçeriğin zenginleştirilmesinde öğretim programında değinilmeyen öğrencilerin
               ilgi ve hazır bulunuşluklarına uygun konu, ders ve disiplinlere yer verilmelidir. Yine öğretim programında
               olmasa  da  konu  ile  ilgili  seçkin  kişilerin  incelenmesine  fırsat  sunulmalıdır.  Bu  bağlamda  da  öğrencilere
               olabilecek en uygun düzeyde araştırma yöntemleri öğretilmeli ve buna uygun pratik yapmaları sağlanmalıdır.
               Tüm bunların ilgili ders saati sınırları içinde etkin bir şekilde uygulanmasına da dikkat edilmelidir.

               6.4.1.2. Sürece Dayalı Zenginleştirme

               Sürece dayalı zenginleştirme, öğrencilerin yaratıcı ve kritik düşünme gibi ileri düzey becerilerini geliştirmeyi
               amaçlar. Bu yöntemde, öğrencilere farklı çalışma seçenekleri sunulur, bu da grupla veya bağımsız çalışmayı
               teşvik eder. Örnek olarak matematik bulmacaları, kriptoloji ve bilim kurgu hikâyeleri gibi çeşitli etkinliklerle
               öğrencilerin ilgisini çekmek ve düşünme yeteneklerini artırmak amaçlanır. Sürecin zenginleştirilmesinde proje
               tabanlı çalışmalar, bağımsız araştırmalar, açık uçlu sorular, sorgulamaya dayalı çalışmalar, yaratıcı düşünme
               teknikleri yer almaktadır.

               Türkiye  Yüzyılı  Maarif  Modeli'nde  süreç  zenginleştirme  boyutları;  üst  düzey  düşünme,  açık  uçluluk,
               keşifçi  öğrenme,  akıl  yürütme,  seçimde  özgürlük,  araştırma  yöntemleri,  öğretim  hızı  ve  grup  etkileşimi
               olarak belirlenmiştir. Kılavuzumuzun süreç farklılaştırma kısmında sunulan tüm öneri, yöntem ve teknikler
               burada kullanılabilir. Bunlara ek olarak Maarif Modeli'nin ortak metninde sunulan boyutlara dikkat edilmesi
               önemlidir. Bu doğrultuda zenginleştirme için öğrencilere problem çözme, karar verme ve eleştirel düşünme
               gibi üst düzey düşünme becerileri kazandırılmalı; birden fazla çözüm sunan problemlere odaklanılmalı, akıl
               yürütme, deney ve veri toplama gibi öğrenme etkinliklerine yer verilmelidir. Bunların yanı sıra öğrencilere
               öğrenme yollarını seçme özgürlüğü tanınmalıdır. Tüm bunların yanında sürecin zenginleştirilmesi için farklı
               öğrenme ve öğretme yöntemleri kullanılmalıdır. Yukarıda süreç farklılaştırılması kısmında sunulan yöntemler
               burada tercih edilebilir.













      32
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37