Page 27 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 27
TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
• Öğrenciler, ilgilerine göre bu alanlardan birini seçer.
• Daha sonra öğrenciler seçtikleri ilgi alanında ünlü kişilerin bu alana ve dünyaya etkilerini tartışırlar.
• Daha sonra öğretmen kendi seçtiği bir politikacı, müzisyen ve astronotun biyografisini okur ve bunların
ortak özelliklerini sınıfla tartışır. Yaratıcılık, sabır, azim gibi özellikler bunlarda ortak olabilir.
• Bu aşamadan sonra öğrenciler seçtikleri başka ünlüleri incelerler. Yukardaki gibi araştırmalarını yaparlar.
Topladıkları bilgileri düzenlemek için diyagram, taslak, resimli taslak ve matris gibi çeşitli yöntemleri
kullanırlar.
• Öğrenciler kendilerini ifade edebilecekleri yöntemleri de tartışır ve seçerler. Bu yöntemler şunlardır:
Deneme, tarihî öykü, monolog, şiir ya da karikatür.
• Öğretmen; içerik, araştırma, planlama ögelerini ve araştırma sonuçlarını hangi ölçütlere göre
değerlendireceğini açıklayan bir metin verir.
• Öğrenciler, bu süreçte öğretmenle araştırmaları hakkında tek tek görüşür.
• Küçük grup çalışmaları da yapılır. Burada öğrenciler birbirlerinin araştırmalarını değerlendirir.
• Araştırmanın sonunda tüm sınıf, okulun bir duvarına ünlü insanların özelliklerini yapboz parçaları
biçiminde yazar.
6.3.4. Ürün Farklılaştırma
Ürün; öğrenme hedefi ya da öğretim neticesinde öğrencilerin bilişsel, psikomotor veya duyuşsal davranışlarıdır.
Ürün, öğrenenlerin ilgili konuyu, öğrenme düzeylerini ve öğrendiklerini uygulamaya ne kadar geçirebildikleri
konusunda bilgi verir. Hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profiline göre ürün farklılaştırmada aşağıdaki öneriler
dikkate alınabilir:
• Farklı hazır bulunuşluk düzeyine sahip öğrenciler tarafından ürün oluşturulurken homojen veya heterojen
gruplardan, rubriklerden faydalanma; farklı seviyedeki internet kaynaklarına ulaşma kullanılabilir.
• İlgileri farklı öğrenciler tarafından ürün oluşturulurken; öğrendikleri bilgileri ve becerileri farklı yollarla
sergileme, ürünlerin paylaşımında farklı araçlardan faydalanma imkânı verilebilir.
• Öğrenme profilleri farklı öğrenciler tarafından ürün oluşturulurken bireysel ya da grupla çalışma; görsel,
işitsel, kinestetik, yaratıcı, analitik ve uygulamalı ürün ortaya koymalarına imkân verilebilir. Öğretim
sonucunda elde edilen bilgileri; makale yazma, deney, videolar, duvar resmi, film şeridi, resim yapma,
haritalar, parodi, rol oynama, pandomim, şiir okuma, diyagram, bilgisayar programları, fotoğraf, robotlar,
tartışmaya katılma, broşür hazırlama, görüşme soruları yazma, gazete makalesi yazma, proje hazırlama,
senaryo yazma, problem çözme gibi çok farklı şekillerde gösterme imkânı sağlanabilir.
• Öğrenciler, ünitenin başlangıcında ilgilerini çeken konularda okuma parçaları seçer ve ünite, bu konular
etrafında işlenebilir. Öğretmen konu ile ilgili yazı yazdırabilir; isteyen öğrenci şiir, bilim kurgu hikayeleri,
şarkı sözü, masal, fıkra yazabilir veya isteyen öğrenciler karikatür vb. görsel objeler tasarlayabilir.
Öğrencilere, öğrenme profillerinin farklı olduğu vurgulanır. Öğrencilerin kendi öğrenme yollarını
keşfetmeleri desteklenmelidir. Öğrenciler nasıl öğrendiklerini öğrendikten sonra kendi tercihlerine göre
öğretim sürecini şekillendirebilir. Seçim hakkının verilmesi öğrencilerin ilgisini, motivasyonunu artıran
önemli etmenlerden biridir. Öğretmenler; yaptıkları sunumlarını işitsel, görsel, hareketli, tümdengelim ve
tümevarım ögeleri ile çeşitlendirebilirler.
27