Page 22 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 22

TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI

               6.3.2.1. Hazır Bulunuşluğa Göre İçeriği Farklılaştırma

               Öğrencinin ne bildiği, konu hakkında ne hissettiği ve çalışma sırasında ne öğrenmek istediği bilindiğinde
               bireysel ihtiyaçlara yönelik planlama yapmak daha kolay hâle gelir. Yüksek başarı hedefiyle öğretim yaparken
               öğrencileri  değerlendirmenin  önemli  bir  yönü,  öğrencilerin  hâlihazırda  ne  bildiklerini  bulmaktır.  Bu  bilgi,
               öğrencilerin  önceki  öğrenmelerine  ve  deneyimlerine  dayanır.  Öğretmenler,  bilginin  ön  değerlendirmesini
               yaparak  programı  planlayabilir.  Hem  sınıfın  hem  de  bireylerin  ihtiyaçlarını  karşılayacak  şekilde  öğretim
               tasarlayabilir.

               Öğrencilerin ön bilgi düzeyleri değerlendirildikten sonra farklı düzeylere hitap eden etkinlikler tasarlanarak,
               öğrencilerin anlama düzeylerine göre temel veya gelişmiş kaynaklar kullanılarak, öğrencilerin derinlemesine
               çalışacakları konuyu tercih etme imkânı verilir. Öğrencilerin düzeylerine göre farklı gruplarda etkili çalışma
               sağlanabilir. Öğretime başlamadan önce öğrencilerin ön bilgi düzeylerinin belirlenmesi gerekir. Bir konuya,
               üniteye veya öğrenme birimine başlamadan önce öğrencilere ön test uygulanır.
               Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli'ndeki destekleme başlığında içerik daha anlaşılır hâle getirilirken zenginleştirme
               başlığında  ise  farklı  disiplinler  ile  bağlantısı  veya  aynı  konunun  derinlemesine  sunumu  gerçekleştirilir.
               Öğrencilerin düzeylerine göre öğretim planlanmalıdır. Söz konusu içerikle ilgili daha az bilgiye sahip olan
               öğrenciler için destekleyici ve toparlayıcı bir çalışma yapılırken ileri düzeyde bilgiye sahip öğrenciler için
               derinlemesine  araştırma  yaptırılabilir.  Örneğin  çevre  konusunda  düşük  hazır  bulunuşluk  düzeylerine  sahip
               bireyler için dersin öğrenme çıktılarına yönelik çalışmalar yapılırken ileri düzeyde bilgiye sahip öğrenciler de
               çevrenin canlılar üzerindeki fizyolojik, psikolojik vb. etkilerini araştırabilirler. Matematik dersinde öğrencilerin
               kazanması  hedeflenen  davranış,  alan  hesaplama  ise  normal  seviyedeki  öğrenciler  alan  ölçü  hesaplaması
               yaparken ileri seviyedeki öğrencilere binaların alanlarının hesaplanması ve karşılaştırılması görevi verilebilir.
               İngilizce dersinde, öğretmen sınıfa farklı okuma seviyelerinde dergiler getirebilir. Öğrenciler, hazır bulunuşluk
               durumlarına göre istedikleri dergileri seçer ve okuma yapabilirler. Benzer şekilde Türkçe dersinde okuma
               çalışmalarında sınıfa farklı tür ve seviyede kitaplar getirilerek öğrencilerin kendi ilgi ve seviyelerine göre
               seçim yapmaları sağlanabilir.


               6.3.2.2. İlgiye Göre İçeriği Farklılaştırma

               İçeriğin  öğrencilerin  ilgilerine  göre  farklılaştırılması;  öğrencilerin  ilgi  alanlarına  göre  materyaller
               hazırlanmasıyla,  ilgi  alanlarında  çalışma  şansı  hem  de  ilgilerini  genişletme  imkânı  verilmesiyle  yapılır.
               Canlıların ortak özellikleri konusunda, dinozorlara ilgisi olan öğrenciye dinozorların özellikleri, evcil hayvanı
               olan  öğrenciye  sahip  olduğu  evcil  hayvanın  özellikleri,  bitkilere  ilgisi  olan  öğrenciye  sevdiği  bir  bitkinin
               özellikleri, uzaya ilgisi olan öğrenciye uzayda yaşayabilecek bir canlıyı hayal edip onun özellikleri hakkında
               konu verilmesi buna örnek verilebilir. Farklı ilgilere sahip öğrenciler, aynı konu üzerinde farklı şekilde çalışmış
               olurlar. Böylelikle sınıfta öğrenciler ilgilerine göre gruplandırılabilir.


               6.3.2.3. Öğrenme Profiline Göre İçeriği Farklılaştırma
               İçeriğin  öğrencilerin  öğrenme  profillerine  göre  farklılaşması  ise  bilginin  sunumunu  ve  bilgiye  erişiminin
               öğrencilere göre farklılaştırılmasını içerir. Örneğin içeriğin sunulacak materyalin görsel, işitsel ve kinestetik
               yollarla  sunumu  yapılabilir.  Etkinliklerde  kullanılacak  örnek  problemler,  problem  durumları  farklı  duyu
               organları  tarafından  algılanmasını  sağlayacak  şekilde  verilebilir.  Somut  ve  soyut  öğrenme  deneyimleri
               sağlanarak öğrencilerin tercih ettikleri öğrenme profiline uygun öğretim yapılmalıdır.


               6.3.3. Süreç Farklılaştırma

               Süreç boyutu, öğretim programının içeriğinin öğretilme yollarını ve öğrencinin bilgiyi öğrenme ve kullanma
               biçimlerini kapsar. Farklılaştırılmış öğretimde bu, öğrencilerin öğrenme profilleri ve tercihlerine göre öğretim
               yöntemlerinin çeşitlendirilmesi anlamına gelir. Sürecin farklılaştırılması, öğrenenlerin tamamlamaları gereken




      22
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27