Page 21 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 21

TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI

                    •  Öğrencinin değişikliğe gereksinim duyduğunu gördüğünüzde,

                    •  Bu değişikliğin öğrencinin önemli fikirleri anlama ve önemli becerileri kullanma olasılığını artıracağına
                       inandığınızda yapın.
                  Öğrencilerin bilgiye en kolay nasıl eriştiklerini, bilgiyi nasıl işlediklerini ve ifade ettiklerini incelemek için
                  öğrenme profilleri ve çoklu zekâ teorilerine bakılır. Öğrencilerin öğrenme profilleri, öğrenme deneyimleri,
                  çoklu zekâ türleri ve düşünme stilleri hakkında toplanan bilgiler öğretim için bir giriş noktası ve dikkat çekme
                  için kullanılmalıdır. Bu nedenle öğrencilerin güçlü yönleri hakkında bilgi sahibi olma konusu önemlidir. Ayrıca
                  öğrencilerin kendileri hakkındaki bilgilerini artırmaları ve öğretmenlerin öğrencilerin öz değerlendirme ve
                  yaşam boyu öğrenme gibi üstbilişsel beceriler geliştirmelerine yardımcı olmaları da önemlidir. Kişinin nasıl
                  öğrendiğini  bilmesi,  öğrenmeye  devam  edebilmesi  için  gerekli  bir  bilgidir.  Öğrenme;  en  yaygın  öğrenme
                  profili  sınıflamasına  göre  işitsel,  görsel,  dokunsal  ve  kinestetik  olarak  sınıflandırılmaktadır.  Ancak  farklı
                  sınıflandırmalar  da  vardır.  Örneğin  4mat  modeline  göre  (I) Yaratıcı  Öğrenen,  (II) Analitik  Öğrenen,  (III)
                  Tek  Duyulu  Öğrenen  ve  (IV)  Dinamik  Öğrenen  şeklinde  bir  sınıflandırma  daha  bulunmaktadır.  Bir  diğer
                  sınıflandırma ise (1) Kendini İfade Eden Öğrenciler, (2) Ustalık Öğrencileri, (3) Anlayarak Öğrenenler ve
                  (4) Kişiler Arası Öğrenenler olarak başlıklandırılmıştır. Öğretmenlerin bu sınıflandırmalara hâkim olması ve
                  bunları dikkate alarak öğrencilerin öğrenme profillerini çıkarması beklenmektedir.



                  6.3.2. İçerik Farklılaştırma
                  Program içeriğini farklılaştırmak için hangi strateji kullanılırsa kullanılsın, farklılaştırmanın tüm öğrencileri
                  eleştirel düşünmeye teşvik etmesi ve her bir öğrenci için ulaşılabilir uygun zorluk seviyesinde tasarlanmış olması
                  önemlidir. Daha önce de belirtildiği gibi temel kavramların açıklığı ve istenen çıktılar, tutarlı program içeriği
                  planlamak için esastır. Öğretmenler, öğrencilerin içeriği önceki bilgi ve deneyimleriyle ilişkilendirmelerine
                  yardımcı olmak için birçok farklı teknik kullanır. Yeni bir konuyu tanıtırken öğrencilerin ön bilgilerini ve
                  potansiyel ilgilerini değerlendirmek için bir ilan panosunu süslemek ya da bir yazı tahtasını resmetmek ve
                  dersin ya da ünitenin ana kavramıyla ilgili bir soru sormak gibi teknikler kullanılabilir.
                  Öğrencilerin öğrendiklerini (program içeriği) farklılaştırmak için çeşitli yaklaşımlar vardır. Bunlar arasında
                  kavram temelli öğretim, çeşitli kaynaklardan yararlanma, öğrenciden öğrenciye desteklere erişim, teknolojiden
                  yararlanarak  bağımsız  çalışma  veya  güncel  keşifler  tasarlama,  öğrenme  merkezleri  tasarlama,  grup
                  araştırmalarını dâhil etme, program sıkıştırması uygulama, bireyselleştirilmiş öğrenme sözleşmeleri tasarlama
                  ve farklı düzeylerde sorular sorma yer alır. İçerik farklılaştırmada dikkat edilecek hususlar şunlardır:
                    •  Hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme stillerine göre içerik belirlenir.

                    •  Öğrencilerin ilgisini çeken güncel konular  dâhil edilir. İçeriğin öğrencilerin ilgilerine göre farklılaştırılması,
                       öğrencilerin ilgi alanlarına göre materyaller hazırlanmasıyla hem ilgi alanlarında çalışma şansı hem de
                       ilgilerini genişletme imkânı verilerek yapılır.

                    •  İçeriğin öğrencilerin öğrenme profillerine göre farklılaşması ise bilginin sunumu ve bilgiye erişiminin
                       öğrencilere  göre  farklılaştırılmasını  içerir.  Örneğin  içerikte  sunulacak  materyalin  görsel,  işitsel  ve
                       kinestetik yollarla sunumu yapılabilir.

                    •  Çeşitli perspektifler dâhil edilebilir.
                    •  Öğrencilerin deneyimlerinden yararlanılabilir.

                    •  Tek boyutlu yaklaşımlar yerine çok boyutlu yaklaşımlar için çaba gösterilebilir.
                    •  Kaynak ve malzeme temin ederken yaratıcı düşünülebilir.

                    •  Öğrenci çalışmaları için net beklentiler, makul zaman çizelgeleri ve kalite göstergeleri oluşturulabilir.







                                                                                                                 21
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26