Page 12 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 12
TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
genel kuralları ya da ders etkinliklerine göre uyulması beklenen özel kuralları öğrencilerle birlikte belirler.
Korku içinde yaşayan öğrenciler öğrenemez. Bu nedenle olumlu bir sınıf iklimi oluşturmak çok önemlidir.
Olumlu bir sınıf ikliminde öğrenciler ve öğretmenler birbirleriyle iyi geçinir.
Sınıf iklimi, sınıfın fiziksel özelliklerinden etkilenir. Uygun ışıklandırma, temizlik ve düzen öğrencilerin
çalışmalarından oluşan oyunlar bu olumlu iklime katkıda bulunur. Öğrenci başarısını kolaylaştırmak için bol
ve öğrencilere uygun kaynaklar gereklidir. Sosyal etkileşim ve entelektüel gelişim için fırsatlar olmalıdır.
Zenginleştirilmiş ortamlar, görevlerin ve zorlukların karmaşıklığı ve çeşitliliği ile de yaratılır. İlgi çekici
materyaller ve faaliyetler, deneyimler ve uyarımlarla kolaylaştırılan sinirsel bağlantılar öğrenmenin gelişmesine
yardımcı olur. Öğrencilere farklı sınıf arkadaşlarıyla birlikte çalışma ve öğrenme fırsatları yaratmak amacıyla
bir öğretmen, oturma düzenini bilinçli olarak yıl boyunca her öğrencinin diğer tüm öğrencilerle birlikte bir
grupta oturma fırsatı bulacağı şekilde ayarlayabilir.
Olumlu sınıf iklimi oluşturmada öğretmen ve öğrencilerin birbiriyle ilişkilerini geliştirmeleri önemlidir.
Bu açıdan bakıldığında sınıfta mizah kullanımı da bu iklime katkı sağlayacaktır. Öğretmenler, öğrencileri
birbirlerini alkışlamaya ve birbirlerinin başarılarını kutlamaya teşvik edebilir. Sınıftaki her öğrenci görünüşte
çok farklı olsa da her birinin kendini güvende ve rahat hissetmeye ihtiyacı vardır. Sınıftaki iklim ve atmosfer
öğrenme sürecinde önemli bir rol oynar. Öğretmenlerin, öğrencilerin kendilerini güvende hissedebilecekleri ve
başarılı olabilecekleri risksiz ve destekleyici bir ortam yaratmak için yapabilecekleri her şey dikkate alınmalı
ve sınıflarda uygulanmalıdır.
Öğrencilerin kendilerini iyi hissetmeleri, başarılı olmaları, arkadaşlarının olması ve öğrendiklerinin takdir
edilmesi zorunlu olmasa da önemlidir. Duygusal ortam, öğretimle etkileşime girer ve bilginin pekiştirilmesini
etkiler. Öğrenciler, görevin çok zor olması ya da görevle ilgili talimatların belirsiz olması ve anlaşılmaması
nedeniyle başarının mümkün olmadığını düşünürlerse kendilerini belirsiz hissederler. Bu durumlar, öğrencinin
olumsuz bir duruma girmesine neden olur ve öğrenci sebat etmeyi bırakır. Öğrenmede seçenekleri ve karşılıklı
saygı gösteren rutinleri içeren sınıflar, öğrenciler için destekleyici öğrenme ortamlarıdır.
Farklılaştırmaya elverişli bir okul veya sınıf iklimi sağlamaya yardımcı olacak birkaç kılavuz ilke aşağıda
verilmiştir:
• Önemli bilgileri farklı yollarla öğrenen tüm öğrencilerin başarısını teşvik edin.
• Saygı, sorumluluk, sahiplenme ve gururu teşvik edin.
• Öğrencilerin yeteneklerini ve becerilerini geliştirmelerine fırsat verin.
• Her öğrencinin nereden başladığını belirleyin ve her birinin mümkün olduğunca çok ilerleme kaydetmesini
sağlayın.
• Öğrencileri karmaşık düşünmeye ve yanıtlar vermeye yönlendirin.
• Üst düzey düşünmeyi ve soyut düşünmeyi artırın.
• Öğrencileri öğrenmeyi planlamaya ve organize etmeye dâhil edin.
• Öğrencileri bilgiyi öğretmenden alan tüketicilerden kendilerinin rol aldığı üreticilere dönüştürün.
• Öğrencilerin farklılıklarını onları etiketlemek için değil başarılarını teşvik etmek için en uygun zorluk
düzeyinde öğrenme fırsatlarına girmelerini sağlamak için tanıyın.
12