Page 12 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 12

TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI

               genel kuralları ya da ders etkinliklerine göre uyulması beklenen özel kuralları öğrencilerle birlikte belirler.
               Korku içinde yaşayan öğrenciler öğrenemez. Bu nedenle olumlu bir sınıf iklimi oluşturmak çok önemlidir.
               Olumlu bir sınıf ikliminde öğrenciler ve öğretmenler birbirleriyle iyi geçinir.

               Sınıf  iklimi,  sınıfın  fiziksel  özelliklerinden  etkilenir.  Uygun  ışıklandırma,  temizlik  ve  düzen  öğrencilerin
               çalışmalarından oluşan oyunlar bu olumlu iklime katkıda bulunur. Öğrenci başarısını kolaylaştırmak için bol
               ve  öğrencilere  uygun  kaynaklar  gereklidir.  Sosyal  etkileşim  ve  entelektüel  gelişim  için  fırsatlar  olmalıdır.
               Zenginleştirilmiş  ortamlar,  görevlerin  ve  zorlukların  karmaşıklığı  ve  çeşitliliği  ile  de  yaratılır.  İlgi  çekici
               materyaller ve faaliyetler, deneyimler ve uyarımlarla kolaylaştırılan sinirsel bağlantılar öğrenmenin gelişmesine
               yardımcı olur. Öğrencilere farklı sınıf arkadaşlarıyla birlikte çalışma ve öğrenme fırsatları yaratmak amacıyla
               bir öğretmen, oturma düzenini bilinçli olarak yıl boyunca her öğrencinin diğer tüm öğrencilerle birlikte bir
               grupta oturma fırsatı bulacağı şekilde ayarlayabilir.

               Olumlu  sınıf  iklimi  oluşturmada  öğretmen  ve  öğrencilerin  birbiriyle  ilişkilerini  geliştirmeleri  önemlidir.
               Bu açıdan bakıldığında sınıfta mizah kullanımı da bu iklime katkı sağlayacaktır. Öğretmenler, öğrencileri
               birbirlerini alkışlamaya ve birbirlerinin başarılarını kutlamaya teşvik edebilir. Sınıftaki her öğrenci görünüşte
               çok farklı olsa da her birinin kendini güvende ve rahat hissetmeye ihtiyacı vardır. Sınıftaki iklim ve atmosfer
               öğrenme sürecinde önemli bir rol oynar. Öğretmenlerin, öğrencilerin kendilerini güvende hissedebilecekleri ve
               başarılı olabilecekleri risksiz ve destekleyici bir ortam yaratmak için yapabilecekleri her şey dikkate alınmalı
               ve sınıflarda uygulanmalıdır.

               Öğrencilerin  kendilerini  iyi  hissetmeleri,  başarılı  olmaları,  arkadaşlarının  olması  ve  öğrendiklerinin  takdir
               edilmesi zorunlu olmasa da önemlidir. Duygusal ortam, öğretimle etkileşime girer ve bilginin pekiştirilmesini
               etkiler. Öğrenciler, görevin çok zor olması ya da görevle ilgili talimatların belirsiz olması ve anlaşılmaması
               nedeniyle başarının mümkün olmadığını düşünürlerse kendilerini belirsiz hissederler. Bu durumlar, öğrencinin
               olumsuz bir duruma girmesine neden olur ve öğrenci sebat etmeyi bırakır. Öğrenmede seçenekleri ve karşılıklı
               saygı gösteren rutinleri içeren sınıflar, öğrenciler için destekleyici öğrenme ortamlarıdır.

               Farklılaştırmaya elverişli bir okul veya sınıf iklimi sağlamaya yardımcı olacak birkaç kılavuz ilke aşağıda
               verilmiştir:

                 •  Önemli bilgileri farklı yollarla öğrenen tüm öğrencilerin başarısını teşvik edin.
                 •  Saygı, sorumluluk, sahiplenme ve gururu teşvik edin.

                 •  Öğrencilerin yeteneklerini ve becerilerini geliştirmelerine fırsat verin.
                 •  Her öğrencinin nereden başladığını belirleyin ve her birinin mümkün olduğunca çok ilerleme kaydetmesini
                    sağlayın.
                 •  Öğrencileri karmaşık düşünmeye ve yanıtlar vermeye yönlendirin.

                 •  Üst düzey düşünmeyi ve soyut düşünmeyi artırın.
                 •  Öğrencileri öğrenmeyi planlamaya ve organize etmeye dâhil edin.

                 •  Öğrencileri bilgiyi öğretmenden alan tüketicilerden kendilerinin rol aldığı üreticilere dönüştürün.
                 •  Öğrencilerin farklılıklarını onları etiketlemek için değil başarılarını teşvik etmek için en uygun zorluk
                    düzeyinde öğrenme fırsatlarına girmelerini sağlamak için tanıyın.














      12
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17