Page 8 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 8
TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
Farklılaştırılmış öğretim, harika bir öğretimi ve birçok harika öğretmenin yapmayı arzuladığı şeyi temsil eder.
Öğretmenler, öğretimi farklılaştırmak isterler çünkü öğrencilerin en iyi olmalarını sağlamak için en iyi olanı
yapmak isterler. Her öğrencinin özelliklerini dikkate alarak öğretimi farklılaştırabilen öğretmenler harika bir
öğretime de zemin oluşturmuş olurlar. Özetle farklılaştırmanın ögelerini; öğrencilerin hazır bulunuşluk düzeyi,
öğrenme profili ve ilgi alanları ile içerik, süreç ve ürün oluşturur.
6.2.3. Farklılaştırılmış Öğretimin Temel İlkeleri ve Özellikleri
Farklılaştırılmış öğretimin temel ilkeleri ve özellikleri şöyle sıralanabilir:
• Öğretmenler, farklılaştırılmış sınıflarda program konularının başından değil öğrencilerin bulunduğu
yerden başlar. Hiç kimse bir alana dair tüm bilgileri öğrenemez.
• Öğretmenler, öğrencilerin birbirinden önemli bir biçimde ayrıldığı gerçeğini kabul eder ve bunu temel
alarak ilerler.
• Öğretmen; öğrencinin hatırlamasını, anlamasını ve yapabilmesini istediği şeyleri açıkça belirtmelidir.
• Öğrencilerin farklı ilgi alanlarına hitap edilir.
• Farklılaştırılmış sınıfta öğretmen, öğrencilerin temel gereksinimlerinin farkındadır. Bu yüzden bireysel
farklılıkları gözetmelidir.
• Ders anlatma hızı ve zorluk dereceleri çeşitlendirilir.
• Her konunun temel kavramları, ilkeleri ve becerileri belirlenmelidir.
• Farklılaştırılmış bir sınıfta öğretmen, her öğrencinin gelişim ve ilerleme sürecinde diğer öğrencilerle
değil kendisiyle yarışmasını sağlar.
• Öğrencilere özel yöntemler sunar.
• Her öğrencinin öğrenme profilinin farklı olduğunu bilir.
• Öğretmen, zamanı esnek bir biçimde kullanır.
• Öğretmen; içerikte, süreçte ve üründe değişiklikler yapar.
• Hiçbir zaman öğrencileri belirli bir kalıba sığdırmaya çalışmaz, onlarla iş birliği yapar.
• Bütün öğrencilerin edinmesi gereken belirli temel konular ve beceriler vardır. Bazı öğrenciler bunları
öğrenmek için tekrara gereksinim duyarken bazıları çabuk öğrenir.
• Öğretmen, her öğrenciye en uygun öğrenme seçeneğini sunmalıdır. Örneğin bir öykü okunduğu zaman
öğrenciler öyküden anladıklarını şarkı söylemek, dans etmek, resim çizmek, yazara mektup yazmak gibi
farklı şekillerde göstermek isteyebilir.
• Öğretmenler, her öğrencinin ayrı bir birey olduğunun bilincindedir.
• Öğretmen ve öğrenciler öğrenmede iş birliği yapar.
• Bütün öğrenciler, bireysel farklılıklarına göre çalışmalar yapar.
• Öğretmen ve öğrenciler esnek bir ortamda beraber çalışır.
• Farklılaştırılmış bir sınıf oluşturmanın tek bir yolu yoktur.
8