Page 7 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 7
TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
matematikteki gelişimini de takip etmelidir. Öğrencinin ihtiyacına göre başarı seviyesi arttığında onu zor
görevler verdiği gruba dâhil edebilmelidir. Bunun için de öğretmenin tüm öğrencileri ve öğretim sürecini
sürekli değerlendirmesi ve her değişim için yeniden uyarlamalar yapabilmesi gerekir ki sürekli değerlendirme
ve uyarlama, farklılaştırmanın 3. ilkesidir.
Öğretmen farklılaştırmayı çeşitli öğretim ve sınıf yönetimi stratejilerini kullanarak yapar.
Farklılaştırma, bir sınıftaki çeşitli öğrenme farklılıklarına uygun şekilde yanıt vermeye çalışır. Öğretmen,
farklılaştırmayı çeşitli öğretim ve sınıf yönetimi stratejilerini kullanarak yapabilir. Hazır bulunuşluk, öğrenme
profili ve ilgi, öğrencilerin öğrenen olarak nasıl değiştiğini anlama ihtiyacımızı vurgulamak için kullanılmaktadır.
6.2.1. Farklılaştırma Sürecinde Sınıfta Karşılaşılabilecek Öğrenme Farklılıkları:
• Hazır bulunuşluk; öğrencilerin öğrenme deneyiminin başlangıcında sergiledikleri bilgi, kavram ve
becerilerdir. Hazır bulunuşluk, bir öğrencinin bilgi ya da beceriyi kazanma sürecinin başındaki düzeyidir.
• İlgi alanları; öğrencilerin kişisel olarak ilgilendikleri konular, sorunlar ve süreçlerdir. İlgi dendiğinde
bir öğrencinin belirli bir konuya ya da beceriye yönelik geliştirdiği yakınlık, merak ya da tutku anlaşılır.
• Öğrenme profili, öğrencilerin duyguları, kültürleri, modalite tercihleri ve öğrenmeyi etkileyen
zekâlarının birleşimidir. Öğrenme profili, bize sunulan bilgileri nasıl öğrendiğimizi gösterir.
6.2.2. Farklılaştırma Yapılabilecek Program Ögeleri:
• İçerik, öğretmenin öğrencilerine öğretmek istediği bilgiler ve bunu gerçekleştirmek için kullandığı
malzeme ve mekanizmalardır.
• Süreç, öğrencilerin temel bilgi ve fikirleri anlamak için ana becerileri kullanmalarını sağlamak amacıyla
tasarlanmış etkinlikler anlamına gelir.
• Ürün, öğrencilerin öğrendiklerini sergiledikleri ve öğrenirken kullandıkları araçların tümüne verilen
addır.
Yukarıda sırasıyla açıklanan program ögeleri ve öğrenme farklılıkları "farklılaştırma ögeleri" olarak adlandırılır.
İÇERİK SÜREÇ ÜRÜN
HAZIR ÖĞRENME
BULUNUŞLUK İLGİ PROFİLİ
İnfografik: Farklılaştırılma Ögeleri
7