Page 6 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 6
TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
6.2. Farklılaştırmanın Ögeleri
Farklılaştırmada içerik, süreç ve ürün gibi temel program ögelerinde öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve
öğrenme profillerine göre değişiklik yapılır. Öğretmenler; farklılaştırılmış bir sınıfta öğrencileri benzersiz kılan
farklılıkları, birini diğerinden daha iyi ya da daha az olarak ayırmak için değil her öğrenciye etkili bir şekilde
uyan öğretim hedefleri oluşturmak için algılar. Farklılaştırılmış öğretim, sınıftaki öğrencilerin hazır bulunuşluk
seviyelerine uyacak şekilde tasarlanır. Öğretmenler, öğretimin hızını ve seviyesini ayarlar. Öğrenme ürünlerini
öğrencilerin en iyi öğrenme yollarını yansıtacak şekilde değiştirerek öğretimi öğrencilerin ihtiyaçlarına göre
özelleştirir. Farklılaştırılmış öğretim, çocukların farklı öğrendiği gerçeğini kabul eder ve buna göre hareket
eder. Bu, öğretimsel olarak yapılması gereken doğru şeyi yapmaktır.
Bir öğretmenin öğrencilerin gereksinimlerine göre
Farklılaştırmanın
Bireysel Esnek Sürekli
Farklılıklara Gruplandırma Değerlendirme
Saygı ve Uyarlama
İlkelerini kullanarak yanıt vermesidir.
Bigi Görseli: Öğretimin Farklılaştırılması
Öğretmen
İÇERİK SÜREÇ ÜRÜN
Gibi program öğelerinde öğrencilerin
HAZIR İLGİ ÖĞRENME
BULUNUŞLUK PROFİLİ
Özelliklerini dikkate alarak değişiklikler yapabilir.
Bigi Görseli: Farklılaştırma uygulamalarına yönelik bilgi görseli
Bireysel farklılıklara saygı; öğrencinin güçlü ve zayıf yönlerini öğretmenin fark etmesi ve öğrenciyi olduğu
gibi kabul etmesi, normalin dışına çıkan üstün veya eksik özelliklerine saygı duymasıdır. Öğretmen ancak
saygı duyarsa öğrencinin özelliklerine göre ekstra planlamalar yapabilir. Esnek gruplama; öğretmenin sınıfta
oluşturacağı öğrenci gruplarını sürekli olarak yenilemesi, güncellemesi ve dersin hedefine veya öğrencinin
niteliğine göre bulunacağı grupları sürekli değiştirebilmesidir. Örneğin matematik dersinde zorlanan bir öğrenci
grup çalışmalarında başlangıçta temel düzey sorularla desteklenen bir grupta yer alırken Türkçe dersinde
en ağır makaleleri okuyan grupta yer alabilir. Tüm öğrencileri sürekli gözlemleyen öğretmen, öğrencinin
6