Page 6 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 6

TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI

               6.2. Farklılaştırmanın Ögeleri
               Farklılaştırmada içerik, süreç ve ürün gibi temel program ögelerinde öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve
               öğrenme profillerine göre değişiklik yapılır. Öğretmenler; farklılaştırılmış bir sınıfta öğrencileri benzersiz kılan
               farklılıkları, birini diğerinden daha iyi ya da daha az olarak ayırmak için değil her öğrenciye etkili bir şekilde
               uyan öğretim hedefleri oluşturmak için algılar. Farklılaştırılmış öğretim, sınıftaki öğrencilerin hazır bulunuşluk
               seviyelerine uyacak şekilde tasarlanır. Öğretmenler, öğretimin hızını ve seviyesini ayarlar. Öğrenme ürünlerini
               öğrencilerin en iyi öğrenme yollarını yansıtacak şekilde değiştirerek öğretimi öğrencilerin ihtiyaçlarına göre
               özelleştirir.  Farklılaştırılmış öğretim, çocukların farklı öğrendiği gerçeğini kabul eder ve buna göre hareket
               eder. Bu, öğretimsel olarak yapılması gereken doğru şeyi yapmaktır.



                                      Bir öğretmenin öğrencilerin gereksinimlerine göre

                                                  Farklılaştırmanın




                                Bireysel                 Esnek                 Sürekli
                               Farklılıklara         Gruplandırma           Değerlendirme
                                   Saygı                                    ve Uyarlama






                                            İlkelerini kullanarak yanıt vermesidir.

                                              Bigi Görseli: Öğretimin Farklılaştırılması



                                                     Öğretmen



                                       İÇERİK          SÜREÇ           ÜRÜN




                                         Gibi program öğelerinde öğrencilerin



                                        HAZIR            İLGİ         ÖĞRENME
                                      BULUNUŞLUK                       PROFİLİ




                                   Özelliklerini dikkate alarak değişiklikler yapabilir.

                                     Bigi Görseli: Farklılaştırma uygulamalarına yönelik bilgi görseli

               Bireysel farklılıklara saygı; öğrencinin güçlü ve zayıf yönlerini öğretmenin fark etmesi ve öğrenciyi olduğu
               gibi kabul etmesi, normalin dışına çıkan üstün veya eksik özelliklerine saygı duymasıdır. Öğretmen ancak
               saygı duyarsa öğrencinin özelliklerine göre ekstra planlamalar yapabilir. Esnek gruplama; öğretmenin sınıfta
               oluşturacağı öğrenci gruplarını sürekli olarak yenilemesi, güncellemesi ve dersin hedefine veya öğrencinin
               niteliğine göre bulunacağı grupları sürekli değiştirebilmesidir. Örneğin matematik dersinde zorlanan bir öğrenci
               grup  çalışmalarında  başlangıçta  temel  düzey  sorularla  desteklenen  bir  grupta  yer  alırken  Türkçe  dersinde
               en  ağır  makaleleri  okuyan  grupta  yer  alabilir.  Tüm  öğrencileri  sürekli  gözlemleyen  öğretmen,  öğrencinin



      6
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11