Page 4 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 4

TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI


               6.1. FARKLILAŞTIRMA
               Günümüzün  değişen  ihtiyaçları  ve  güncel  gelişmeler  ışığında,  eğitim  alanında  da  yeni  yaklaşımlar  önem
               kazanmıştır. Yaklaşık bir asırlık geçmişe sahip olan geleneksel eğitim yaklaşımı, özellikle gelişmiş toplumlarda
               yerini  modern  yaklaşımlara  bırakmaktadır.  20.  yüzyılın  sonlarına  doğru  gündeme  gelen  kapsayıcı  eğitim
               yaklaşımı, oldukça geniş bir kabul görmüştür. Kapsayıcı eğitim diğer bir deyişle bütünleştirme, hem okul hem
               de sınıf pratiği olarak farklılaştırılmış öğretim yöntemlerini ön plana çıkarmaktadır.

               Farklılaştırılmış  öğretim  ya  da  öğrenme;  farklı  yeteneklere,  ilgilere  ve  hazır  bulunuşluk  düzeyine  sahip
               öğrencilere yönelik geliştirilmiş öğretim yaklaşımıdır.  Geleneksel yaklaşımda öğrenciler seviyeleri benzer
               kabul edilerek öğretim süreçleri ortalamaya göre düzenlenir. Ortalamanın altında veya üstünde olan öğrencilerin
               de bu genel eğitim sürecine uyması beklenir. Oysa mevcut sınıf ortamlarında aynı yaş ve sınıf düzeyinde de
               olsa öğrencilerin farklı hazır bulunuşluk, ilgi, yetenek ve öğrenme profillerine sahip olduğu genel bir kabul
               olarak karşımıza çıkmaktadır.

               Kapsayıcı eğitim yaklaşımının pratiği olarak “farklılaştırılmış öğretim”, öğrenci farklılıklarını kabul eden ve
               öğretimsel düzenlemeleri buna göre yapan bir anlayışa sahiptir. Bu durum, "Tek beden herkese uymaz.” sloganı
               ile özdeşleştirilmiştir. Öğretmenler, öğrencilerin farklı ihtiyaçlarını karşılayabilmek ve öğrencileri tanımak için
               her türlü çabayı göstermelidir. Öğretmenler, sınıflarındaki her bir çocuğun güçlü yönlerini ve benzersizliğini
               ortaya çıkarabilmek için öğrencileri hakkında bilgi sahibi olmalıdır. İnsan beyni üzerine yapılan araştırmalar
               öğrencilerin farklı olduğunu, farklı öğrendiklerini, farklı beğenilere, tercihlere ve ihtiyaçlara sahip olduklarını
               göstermektedir.  Öğrenciler;  boyları,  bedenleri,  şekilleri,  saç  ve  göz  renkleri,  geçmişleri  ve  deneyimleri
               bakımından birbirlerinden farklıdır. Bu nedenle "Tek beden herkese uymaz." benzetmesi anlam kazanmaktadır.

               Farklılaştırılmış  öğretim;  bir  dizi  araç  değil  her  öğrencinin  kendine  özgü  ihtiyaçlarına  ulaşabilmesi  için
               öğretmenin benimsediği bir felsefedir. Farklılaştırılmış bir sınıf, öğretmenin bu ihtiyaçlara yanıt verdiği bir
               sınıftır. Farklılaştırılmış öğretim, hedeflenen standartlara başarılı bir şekilde ulaşmak için çeşitli seçenekler sunar.
               Öğrencileri bulundukları yerde karşılar ve başarıya ulaşmaları için onları zorlayıcı ve bireysel farklılıklarına
               uygun  seçeneklerle  destekler.  Farklılaştırılmış  öğretme  ve  öğrenme;  farklı  yetenek,  ilgi  ve  ihtiyaca  sahip
               öğrencilerin çok kademeli, çok yönlü program ve öğretim yaklaşımlarını sunmak üzere düzenlenen sınıflarda
               başarılı olabileceğini savunur.



               Tablo 1: Sınıfların Karşılaştırılması


                            Geleneksel Sınıflar                       Farklılaştırılmış Sınıflar

                Ögrenci farklılıkları maskelenir ya da sorun   Öğrenci farklılıkları, planlamanın temeli olarak
                yaşandığı zaman dikkate alınır.             görülür.
                Değerlendirme, çoğunlukla öğretimin sonunda   Değerlendirme süreklidir ve tanısaldır. Amaç,
                öğretilenleri kimin öğrendiğini anlamak için   öğretimin öğrencilerin gereksinimlerine nasıl daha
                kullanılır.                                 iyi yanıt vereceğini anlamaktır.

                Tek yönlü bir zekâ anlayışı vardır.         Farklı zekâ türlerine odaklanılır.

                                                            Mükemmellik, geniş bir ölçekte bireyin başlangıç
                Mükemmelliğin tek bir tanımı vardır.
                                                            noktasından geldiği konuma göre tanımlanır.










      4
   1   2   3   4   5   6   7   8   9