Page 5 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 5
TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
Öğrenciler, genellikle ilgi alanlarına göre tercihler
Öğrencilerin ilgi alanları nadiren hesaba katılır.
yapmaya yönlendirilir.
Öğrenme profiliyle ilgili pek fazla seçenek göz Farklı öğrenme profilleri için birçok seçenek vardır.
önünde bulundurulmaz.
Toplu sınıf öğretimi hâkimdir. Tek tip ders anlatma düzeniyle sınırlı kalınmaz.
Öğretim süreci, konu metinlerini ve programı takip Öğretimi öğrencilerin hazır bulunuşluk düzeyleri,
eder. ilgi alanları ve öğrenme profilleri şekillendirir.
Temel kavrayışları ve ilkeleri anlamada ana
Bilgilerin ve becerilerin bağlam dışı öğrenilmesi, becerilerin kullanılması, öğrenmenin merkezinde
öğrenmenin merkezinde yer alır.
yer alır.
Tipik olarak tek seçenekli ev ödevleri verilir. Genellikle çok seçenekli ev ödevlerine başvurulur.
Zaman, öğrencilerin gereksinimlerine göre esnek bir
Zaman kullanımı esnek değildir.
biçimde kullanılır.
Tek bir konu metni derse hâkimdir. Çok sayıda malzeme hazırda bulunur.
Her zaman fikirler ve olaylarla ilgili çok sayıda
Olaylar ve fikirler için tek bir yorum aranabilir.
bakış açısı aranır.
Ögretmen, öğrencilerinin kendi kendilerine öğrenme
Ögrenci davranışını öğretmen yönlendirir.
becerilerini geliştirmeyi amaçlar.
Öğrenciler, arkadaşlarının ve öğretmenin sorunları
Sorunları öğretmen çözer.
çözmesine yardımcı olur.
Öğretmen not verirken tüm sınıfa yönelik standartlar Öğrenciler, hem sınıf hedeflerini hem de bireysel
oluşturur. hedefleri belirlemede öğretmene yardımcı olur.
Öğrencilerin değerlendirilmesinde çok sayıda
Genellikle tek bir değerlendirme biçimi kullanılır.
yöntemden yararlanılır.
Günümüz sınıflarının artan heterojenliği; çeşitli yetenek, ilgi alanı ve ihtiyaçlara sahip tüm öğrencilerin ilgi ve
saygı gördüğü öğrenme fırsatlarına sahip olabilmeleri için okul personelinin program ve öğretim yaklaşımlarını
genişletmesini gerektirmektedir. Farklılaştırma, Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nde bir felsefe ve uygulama
olarak kabul edilmiştir. Bu nedenle kılavuzumuzda farklılaştırmanın ögeleri, temel ilkeleri, farklılaştırılmış
bir sınıf iklimi oluşturma, içerik, süreç ve ürün farklılaştırma ve Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli'ne göre
farklılaştırma yolları gibi kavramlar açıklanmıştır.
5