Page 10 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 10

TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI


               6.2.4. Farklılaştırılmış Sınıf İklimi Oluşturma
               Öğrencileri risk almaya teşvik eden, tüm öğrencilere benzersiz güçlü yönleri ve ihtiyaçları açısından değer
               veren, kişisel olarak ellerinden gelenin en iyisini yapma çabasındaki öğrencileri destekleyen ve öğrencilerin
               birbirleriyle bağlantı kurmalarına yardımcı olan bir sınıf iklimi oluşturulmalı ve sürdürülmelidir. Farklılaştırılmış
               bir sınıf; her öğrencinin farklı ihtiyaçlara, yeteneklere ve deneyimlere sahip olduğunu ve her öğrencinin doğru
               öğrenme  koşulları  sağlandığında  başarılı  bir  öğrenci  olabileceğini  kabul  eden  sınıftır.  Farklılaştırılmış  bir
               sınıfta doğal olarak öğretmen ve öğrencilerin rolleri de değişir.

               Öğretmenin rolü; öğrencilerin ihtiyaç duyduğu program yönünün "büyük resmini" elinde tutmak, öğrencilerin
               öğrenimlerini  gerçekleştirebilecekleri  çeşitli  öğrenme  fırsatlarını  yapılandırmak  hâline  gelir.  Öğretmen,
               bilginin sahibi değil bilgiye ulaşmanın kolaylaştırıcısıdır.
               Bazı  öğretmenler,  o  ders  yılında  çok  fazla  konuyu  öğretmeleri  gerektiğini  düşünürler  ve  farklılaştırma
               yapmaktan  kaçınırlar.  Öğrencilerden  beklentileri  düşük  olan  ya  da  öğrencileri  sınıf  düzeyindeki  içerikle
               sınırlayan  öğretmenler,  öğrencilerin  potansiyelleri  üzerinde  bir  cam  tavan  oluşturmaktadır.  Özellikle  sınıf
               düzeyinden ileride performans gösteren öğrencilere uygulanan bu cam tavan için öğretmenlerin şöyle bahaneler
               sunduğu görülmektedir:
                 •  Bu sadece...... sınıf. Henüz bunu öğretmiyoruz.
                 •  Benden sadece seni bu seviyeye getirmem bekleniyor.

                 •  Sadece sizi bu seviyeye getirecek kadar biliyorum.
                 •  Elimde sadece sizi bu seviyeye getirmeye yetecek kadar materyal var.

               Öğrencileri sınıf seviyesindeki materyallerle sınırlamak, daha karmaşık yanıtlar için fırsatları en aza indirir.
               İleri düzey veya özel yetenekli öğrenciler, öğrenmeyi hızlandırmak için sınıf seviyesinin ötesinde bol miktarda
               materyale erişmelidir. Bazı öğretmenler; ileri düzeyde performans gösteren öğrencilerin yardım almadan kendi
               başlarına ilerleyebileceğini, yeterince bilgili olduklarını düşünebilirler. Bu nedenle de zamanlarını ihtiyacı olan
               öğrencilere harcamak gibi bir tercih yapabilirler. Tüm öğrencileri kapsayan bir yaklaşımla sınıf içi düzenlemeler
               yapılması farklılaştırmada öğretmenin temel rolüdür.

               Farklılaştırılmış sınıflarda öğrenciler, daha pasif olarak görüldükleri geleneksel rollerden daha aktif katılımcılar
               hâline geldikleri rollere doğru bir geçiş yaşarlar. Öğrenciler, hem kendileri hem de başkaları için öğrenme
               konusunda  daha  fazla  sorumluluk  paylaşır  hem  de  öğrenimlerinde  daha  fazla  kendi  kendilerini  yönetirler.
               Böylece öğrenciler neyi ve nasıl öğrendikleri üzerinde daha fazla kontrol sahibi olurlar. Farklılaştırılmış sınıflarda
               öğretim,  öğrencilerin  ihtiyaçlarına  hem  saygılı  hem  de  duyarlı  olacak  şekilde  tasarlanır.  Farklılaştırılmış
               sınıflarda sadece öğretmenler soru sormaz. Öğrencilerin de soru sormaları teşvik edilir. Hem öğretmenler hem
               de öğrenciler tarafından sorulan aşağıdaki soru türleri, farklılaştırılmış sınıflarda sıklıkla duyulmaktadır:
                    » Bunu nasıl biliyorsunuz?

                    » Bu cevaba nasıl ulaştınız?
                    » Ne tür destek size yardımcı olabilir?

                    » Farklı bakış açısına sahip bir kişi nasıl tepki verebilir?
                    » Bu ödevde neyi farklı yaptığını söyle bana?

                    » Bu görev güçlü yönlerinizi nasıl kullandı?
                    » Bu görevde neyin zor olduğunu belirleyebilir misiniz?

                    » Bir dahaki sefere bu tür bir göreve nasıl yaklaşacağınıza dair hangi fikirleriniz var?







      10
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15