Page 13 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 13

TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI


                  6.3. FARKLILAŞTIRMA NASIL YAPILIR?
                  Farklılaştırmanın odaklandığı dört ana soru şunlardır:
                    •  Öğrencilerin ne öğrendiği (program içeriği),

                    •  Öğrencilerin nasıl öğrendiği (öğretim süreci),
                    •  Öğrencilerin öğrendiklerini nasıl bütünleştirdikleri ve uyguladıkları (ürünler ve sonuçlar),

                    •  İlerleme ve yeterliliğin nasıl belirlendiği (değerlendirme),

                  Farklılaşma, birçok durumda dört alanda da aynı anda gerçekleşir. Farklılaştırmanın öncelikli olarak iki ya da
                  üç alanda gerçekleştiği durumlar da olabilir. Örneğin bir öğretmen tüm öğrencilerin aynı metni ya da kaynağı
                  kullanmasını  tercih  edebilir  ve  ardından  öncelikli  olarak  öğretim  süreci  ve  ürün  alanlarında  farklılaştırma
                  yapabilir.  Farklılaştırma  yapmak  için  bu  genel  sorulara  cevap  verilmesi  gereklidir.  Bunun  için  de  iyi  bir
                  planlama yapılması şarttır.



                  6.3.1. Farklılaştırmanın Planlanması
                  Belirli  bir  sınıfta  mevcut  olan  öğrenci  ihtiyaçları,  yetenekleri,  ilgi  alanları  ve  güçlü  yönleri  temelinde
                  farklılaştırılmış dersler veya temalar oluşturmak için tutarlı bir şekilde kullanılan bir planlama süreci gereklidir.
                  Yol  gösterici  sorular,  ders  veya  tema  ile  öğrencilerin  farklı  ihtiyaçları  arasındaki  uyumu  değerlendirmede
                  öğretmenlere yardımcı olacaktır.


                  Sınıfta farklılaştırmanın uygulanabilmesi için sekiz adım sıralanmıştır.  Bu adımlar, Maarif Modeli programından
                  alıntılar yapılarak şu şekilde özetlenebilir:



                  Adım 1: Temel kavramları, yol gösterici ilkeleri ve sonuçları belirleyin.

                  Konu veya odak noktası seçildikten sonra anahtar kavramları, yol gösterici ilkeleri veya temel soruları ve
                  istenen sonuçları belirleyin. Bu temel bileşenler, temanın/ünitenin temelini oluşturacaktır. Bu adımda aşağıdaki
                  soruları sormak faydalı olabilir:

                    •  Öğrenciler bu konuda ne biliyor?

                    •  Bu  temanın  sonunda  öğrencilerin  neleri  bilmesini  (Örneğin  olgular,  kelime  dağarcığı)  ve  anlamasını
                       istiyorum? (Örneğin kavramsallaştırmalar, önceki bilgilerle veya deneyimlerle bağlantılar)



                     Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli, yapısı gereği farklılaştırılmış öğretime uygundur. Adım 1 için
                     gereken amaç, temel kavramlar ve ilkeler programın içeriğinde yer alan ünite/tema açıklaması,
                     içerik çerçevesi ve anahtar kavramlar bölümlerinde yerini almıştır. Bir sonraki sayfadaki programda
                     inkılap tarihi dersi 1. ünite giriş bölümünde yukarıdaki iki sorunun cevabının programda verildiği
                     görülmektedir. İlk sorunun cevabı programda yerini alan temel kabuller başlığı altında, 2. sorunun
                     cevabı ise giriş ve içerik çerçevesi kısmında verilmektedir.

















                                                                                                                 13
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18