Page 11 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 11

TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI


                  Öğretmenin  öğrenmeyi  öğrencilere  göre  ayarlamadığı,  hazır  bulunuşluk  seviyesinin  sadece  "ortası"nın
                  öğretildiği sınıflarda bazı öğrenciler dersin kolaylığından sıkılır, bazı öğrenciler de zorluktan dolayı dersten
                  kopabilir.  Akranlarına  nazaran  beklenen  performansı  gösteremeyen  öğrenciler  bu  durumdan  dolayı  kötü
                  muamele görmemelidir.

                  Farklılaştırılmış  öğretme  ve  öğrenme;  her  öğrencinin  öğrenme  tarzını,  güçlü  yönlerini  ve  ilgi  alanlarını;
                  programın şekillendirilmesi ve öğretimin tasarlanıp sunulması sürecine dâhil etmeye çalışır. Güçlü yönler ve
                  ilgi alanları; öğretmen-öğrenci, öğrenci-öğrenci ve veli-öğretmen görüşmeleri, öğrenci veya veli anketleri,
                  ilgi envanterleri, anketler ve gözlemler gibi tekniklerle keşfedilebilir. Öğrencilerin sınıf arkadaşlarının güçlü
                  yönlerini ve ilgi alanlarını tanımalarına yardımcı olmak için yıl boyunca etkinlikler de yapılabilir.

                  Öğrencilere öğrenme tercihlerinin daha iyi ya da daha kötü olmadığını, bunların yalnızca bir öğrenme sonucuna
                  ulaşmanın  farklı  yolları  olduğunu  anlatmak  önemlidir.  Öğrencilerin  kendi  güçlü  yönlerini  belirlemesinin
                  ardından  öğrenme  sürecine  bütünsel  olarak  dâhil  olmaları  önemlidir.  Öğrencilerin  güçlü  yönlerini  ve  ilgi
                  alanlarını tanımlamak ve öğrenmek için şunlar yapılabilir:

                       » Öğrenciler, belirli öğrenme güçlerini belirlemek için bir öğrenme profili doldurabilirler.
                       » Öğrencilere hem benzerlikleri hem de farklılıkları olan sınıf arkadaşları bulmak için öğretmen tarafından
                       hazırlanan etkinlik yapılabilir.
                       » Öğrenciler,  kaç  öğrencinin  hangi  öğrenme  profiline  sahip  olduğunu  değerlendirmek  için  sınıf
                       arkadaşlarıyla bir anket düzenleyebilirler.

                       » Öğretmenler, kendi öğrenme tercihlerini paylaşabilir.
                       » Öğrenciler; köşe kapmaca, kutu yapma, evet-hayır kartları, duvar yazıları, parmakla işaretleme, konuşma
                       halkası, kâğıt döngüsü vb. öz değerlendirme araçlarını kullanabilirler.

                  Öğrencinin güçlü yönleri belirlendikten sonra farklılaştırılmış bir sınıfın etkinliğini sağlamak için yapılması
                  gereken görevlerden biri, belirlenen öğrencinin güçlü yönlerini sınıfın dokusuna dâhil etmektir. Öğrenciler,
                  bunu yaparken farklılıklarının kabul edildiğini hissederler ve zayıf yönlerine odaklanmak yerine güçlü yönleri
                  üzerinde çalışmak için çeşitli fırsatlara sahip olurlar. Bir öğrencinin "Bunu yapamam." yorumunu "Bunu nasıl
                  yapacağınızı henüz öğrenmediniz." şeklinde yeniden çerçevelemek yararlı olabilir. Öğrencileri güçlü olduğu
                  alanlarda desteklemek ve bu alanlara teşvik etmek, farklılaştırılmış öğretmede en geçerli yollardan biridir.

                  Sınıf toplantıları, ortaya çıkan sorunlarla olayların ilerlemesine izin vermeden hızlı bir şekilde ilgilenmek için
                  düzenlenebilir. Bu toplantılar, öğrencileri sınıfın işleyişi ve refahı için sorumluluğu paylaşmaya teşvik eder.
                  Sınıf toplantıları düzenli olarak yapılabileceği gibi ihtiyaca göre de yapılabilir. Örneğin bir geziye gitmeden
                  önce planlama ya da beklentilerle ilgili bir toplantı yapılabilir. Sınıf toplantıları sınıf ve etkinlik kurallarının
                  belirlenmesi  için  yapılabilir.    Sınıf  toplantılarıyla  öğrencilere  konuşma,  tartışma  ve  fikir  birliğine  varma
                  konusunda pratik yapma fırsatları sağlanır.

                  Tüm öğrenciler; öğrenmeyle meşgul olma, zorlukların üstesinden gelme ve başarılı olma şansları olduğunu
                  hissettikleri  takdirde  derse  uyum  sağlarlar.  Dolayısıyla  öğrenciler,  akademik  performansları  göz  önünde
                  bulundurulduktan  sonra  gruplandırılabilir.  Etkinlikler,  öğrencileri  kendi  anlayış  seviyelerinde  barındıracak
                  şekilde tasarlanabilir. Öğretmenlerin öğrenme görevlerinin karmaşıklık derecesini göz önünde bulundurmaları
                  gerekir. Böylece zorlayıcı olurlar ancak bunaltıcı olmazlar. Bu durum; öğrencilerin derse çok bağlı oldukları,
                  dersten heyecan duydukları, zorlandıkları ve uygun geribildirimler aldıkları zaman ortaya çıkar. Böylece akıcı
                  bir ders yapılması mümkün olur.


                  Farklılaştırılmış  sınıflarda  sınıf  ve  davranış  yönetimi  de  geleneksel  yaklaşımlardan  farklılaşmaktadır.  Bu
                  sınıflarda öğrenciler de sınıf yönetiminde söz sahibidir. Öğretmenler, özellikle sene başında sınıfta uyulacak





                                                                                                                 11
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16