Page 11 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 11
TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
Öğretmenin öğrenmeyi öğrencilere göre ayarlamadığı, hazır bulunuşluk seviyesinin sadece "ortası"nın
öğretildiği sınıflarda bazı öğrenciler dersin kolaylığından sıkılır, bazı öğrenciler de zorluktan dolayı dersten
kopabilir. Akranlarına nazaran beklenen performansı gösteremeyen öğrenciler bu durumdan dolayı kötü
muamele görmemelidir.
Farklılaştırılmış öğretme ve öğrenme; her öğrencinin öğrenme tarzını, güçlü yönlerini ve ilgi alanlarını;
programın şekillendirilmesi ve öğretimin tasarlanıp sunulması sürecine dâhil etmeye çalışır. Güçlü yönler ve
ilgi alanları; öğretmen-öğrenci, öğrenci-öğrenci ve veli-öğretmen görüşmeleri, öğrenci veya veli anketleri,
ilgi envanterleri, anketler ve gözlemler gibi tekniklerle keşfedilebilir. Öğrencilerin sınıf arkadaşlarının güçlü
yönlerini ve ilgi alanlarını tanımalarına yardımcı olmak için yıl boyunca etkinlikler de yapılabilir.
Öğrencilere öğrenme tercihlerinin daha iyi ya da daha kötü olmadığını, bunların yalnızca bir öğrenme sonucuna
ulaşmanın farklı yolları olduğunu anlatmak önemlidir. Öğrencilerin kendi güçlü yönlerini belirlemesinin
ardından öğrenme sürecine bütünsel olarak dâhil olmaları önemlidir. Öğrencilerin güçlü yönlerini ve ilgi
alanlarını tanımlamak ve öğrenmek için şunlar yapılabilir:
» Öğrenciler, belirli öğrenme güçlerini belirlemek için bir öğrenme profili doldurabilirler.
» Öğrencilere hem benzerlikleri hem de farklılıkları olan sınıf arkadaşları bulmak için öğretmen tarafından
hazırlanan etkinlik yapılabilir.
» Öğrenciler, kaç öğrencinin hangi öğrenme profiline sahip olduğunu değerlendirmek için sınıf
arkadaşlarıyla bir anket düzenleyebilirler.
» Öğretmenler, kendi öğrenme tercihlerini paylaşabilir.
» Öğrenciler; köşe kapmaca, kutu yapma, evet-hayır kartları, duvar yazıları, parmakla işaretleme, konuşma
halkası, kâğıt döngüsü vb. öz değerlendirme araçlarını kullanabilirler.
Öğrencinin güçlü yönleri belirlendikten sonra farklılaştırılmış bir sınıfın etkinliğini sağlamak için yapılması
gereken görevlerden biri, belirlenen öğrencinin güçlü yönlerini sınıfın dokusuna dâhil etmektir. Öğrenciler,
bunu yaparken farklılıklarının kabul edildiğini hissederler ve zayıf yönlerine odaklanmak yerine güçlü yönleri
üzerinde çalışmak için çeşitli fırsatlara sahip olurlar. Bir öğrencinin "Bunu yapamam." yorumunu "Bunu nasıl
yapacağınızı henüz öğrenmediniz." şeklinde yeniden çerçevelemek yararlı olabilir. Öğrencileri güçlü olduğu
alanlarda desteklemek ve bu alanlara teşvik etmek, farklılaştırılmış öğretmede en geçerli yollardan biridir.
Sınıf toplantıları, ortaya çıkan sorunlarla olayların ilerlemesine izin vermeden hızlı bir şekilde ilgilenmek için
düzenlenebilir. Bu toplantılar, öğrencileri sınıfın işleyişi ve refahı için sorumluluğu paylaşmaya teşvik eder.
Sınıf toplantıları düzenli olarak yapılabileceği gibi ihtiyaca göre de yapılabilir. Örneğin bir geziye gitmeden
önce planlama ya da beklentilerle ilgili bir toplantı yapılabilir. Sınıf toplantıları sınıf ve etkinlik kurallarının
belirlenmesi için yapılabilir. Sınıf toplantılarıyla öğrencilere konuşma, tartışma ve fikir birliğine varma
konusunda pratik yapma fırsatları sağlanır.
Tüm öğrenciler; öğrenmeyle meşgul olma, zorlukların üstesinden gelme ve başarılı olma şansları olduğunu
hissettikleri takdirde derse uyum sağlarlar. Dolayısıyla öğrenciler, akademik performansları göz önünde
bulundurulduktan sonra gruplandırılabilir. Etkinlikler, öğrencileri kendi anlayış seviyelerinde barındıracak
şekilde tasarlanabilir. Öğretmenlerin öğrenme görevlerinin karmaşıklık derecesini göz önünde bulundurmaları
gerekir. Böylece zorlayıcı olurlar ancak bunaltıcı olmazlar. Bu durum; öğrencilerin derse çok bağlı oldukları,
dersten heyecan duydukları, zorlandıkları ve uygun geribildirimler aldıkları zaman ortaya çıkar. Böylece akıcı
bir ders yapılması mümkün olur.
Farklılaştırılmış sınıflarda sınıf ve davranış yönetimi de geleneksel yaklaşımlardan farklılaşmaktadır. Bu
sınıflarda öğrenciler de sınıf yönetiminde söz sahibidir. Öğretmenler, özellikle sene başında sınıfta uyulacak
11