Page 13 - Matematik | Yarıyıl Tatil
P. 13

Matematik                                                                    Kriptoloji Serüveni



                3.    Şifreleme makinesinin harfleri ve çarkları Görsel 3’te olduğu gibi konumlandırılmıştır. Makinenin
                   çarkları sistemsel bir sorundan dolayı arıza yapmış ve saat yönünde dönmesi gereken çark saatin
                   tersi yönünde, saatin tersi yönünde dönmesi gereken çark saat yönünde dönmeye başlamıştır.
                 “ACİL”  mesajını şifreyle göndermek isteyen bir kişi sırası ile klavyeden tuşlara bastığında arızadan do-
                   layı giden şifreli harf dizisini bulunuz.

                ÖĞRETMENE NOT
                Öğrenciler sorunun cevabını şu şekildeki bir tablo ile bulabilirler:

                              A            16 + 23 + 9 = 48, 48-29=19 → Y         Y
                              C           20 + 24 + 8 = 52,  52-29=23 → M         M

                              İ            9 + 25 + 7 = 39, 39-29=10 → T          T
                              L            14 + 26 + 6 = 46, 46-29=17 → Z         Z




                          IV) PROJELENDIRME                                                 155 dakika


               Öğretmen projelendirme aşamasında tasarım odaklı düşünme yaklaşımı çerçevesinde öğrencilerin şifrele-
               me ile ilgili bir proje çalışması ortaya koymalarını sağlar. Bunun için öğrencilere kendi şifreleme sistemlerini
               oluşturmalarını ve bir prototip ortaya koymaları gerektiğini ifade eder. Bu çalışma için şu uygulama adımları
               takip edilir:

                                    Mevcut bir soruna yönelik araştırma yapılan bölümdür.

                        1           Öğrencilerin  şifreleme  sistemlerine  yönelik  literatür  taraması  yap-
                   Sorun Belirleme   maları sağlanır. Bu literatür taramasında geçmişten günümüze kadar
                                    geliştirilen şifreleme sistemlerinin özellikleri, güçlü ve zayıf yönleri vs
                                    incelenir.



                                    Bu bölüm üç aşamadan oluşmaktadır:
                                     •   Bir sorunu anlama                                   40 dk

                                     •   Araştırma

                        2            •   Ilham alma
                      Empati        Araştırma  sonuçlarından  yola  çıkarak  öğrencilerin  kendi  şifreleme
                                    sistemleri ile ilgili düşüncelerini/fikirlerini/hayallerini ve bu doğrultu-
                                    da neler yapabileceklerini belirlemeleri istenir. Kendi şifreleme sis-
                                    temlerinin kullanıcılarını ve ihtiyaçlarını tanımlamaları, bu doğrultuda
                                    sahadan bilgi ve veri toplamaları sağlanır.













                                                                                                        13
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18