Page 13 - Matematik | Yarıyıl Tatil
P. 13
Matematik Kriptoloji Serüveni
3. Şifreleme makinesinin harfleri ve çarkları Görsel 3’te olduğu gibi konumlandırılmıştır. Makinenin
çarkları sistemsel bir sorundan dolayı arıza yapmış ve saat yönünde dönmesi gereken çark saatin
tersi yönünde, saatin tersi yönünde dönmesi gereken çark saat yönünde dönmeye başlamıştır.
“ACİL” mesajını şifreyle göndermek isteyen bir kişi sırası ile klavyeden tuşlara bastığında arızadan do-
layı giden şifreli harf dizisini bulunuz.
ÖĞRETMENE NOT
Öğrenciler sorunun cevabını şu şekildeki bir tablo ile bulabilirler:
A 16 + 23 + 9 = 48, 48-29=19 → Y Y
C 20 + 24 + 8 = 52, 52-29=23 → M M
İ 9 + 25 + 7 = 39, 39-29=10 → T T
L 14 + 26 + 6 = 46, 46-29=17 → Z Z
IV) PROJELENDIRME 155 dakika
Öğretmen projelendirme aşamasında tasarım odaklı düşünme yaklaşımı çerçevesinde öğrencilerin şifrele-
me ile ilgili bir proje çalışması ortaya koymalarını sağlar. Bunun için öğrencilere kendi şifreleme sistemlerini
oluşturmalarını ve bir prototip ortaya koymaları gerektiğini ifade eder. Bu çalışma için şu uygulama adımları
takip edilir:
Mevcut bir soruna yönelik araştırma yapılan bölümdür.
1 Öğrencilerin şifreleme sistemlerine yönelik literatür taraması yap-
Sorun Belirleme maları sağlanır. Bu literatür taramasında geçmişten günümüze kadar
geliştirilen şifreleme sistemlerinin özellikleri, güçlü ve zayıf yönleri vs
incelenir.
Bu bölüm üç aşamadan oluşmaktadır:
• Bir sorunu anlama 40 dk
• Araştırma
2 • Ilham alma
Empati Araştırma sonuçlarından yola çıkarak öğrencilerin kendi şifreleme
sistemleri ile ilgili düşüncelerini/fikirlerini/hayallerini ve bu doğrultu-
da neler yapabileceklerini belirlemeleri istenir. Kendi şifreleme sis-
temlerinin kullanıcılarını ve ihtiyaçlarını tanımlamaları, bu doğrultuda
sahadan bilgi ve veri toplamaları sağlanır.
13