Page 9 - Matematik | Yarıyıl Tatil
P. 9
Matematik Kriptoloji Serüveni
ETKINLIK 3 40 dakika
Öğretmen öğrencileri üçerli gruplara ayırdıktan sonra tüm öğrencilere Etkinlik Formu 3’ü dağıtır ve formda yer
alan soruları sorar:
Bir şifreleme sisteminde 15 adet sembol kullanılmaktadır. Sembollerin 10 tanesi rakamlarla (0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7,
8, 9), geri kalan 5 tanesi harflerle (Ü, Ç, G, E, N) temsil edilmektedir. 0’dan 9’a kadar olan sayılar aynen kullanılı-
yor. 10,11,12,13,14 sayıları ise birer harf sembolü ile ifade edilmektedir.
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ÜÇGEN
Ü = 10, Ç = 11, G = 12, E = 13, N= 14 gösterir.
A B C Ç D E F G Ğ H
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9
I I J K L M N O Ö P
10 11 12 13 14 15 16 17 18 19
R S Ş T U Ü V Y Z
20 21 22 23 24 25 26 27 28
Alfabemizdeki harfler 0’dan başlayarak numaralandırılmıştır. Alfabemizdeki harfleri kodlayabilmek için rakam
veya sembollerden üç tanesi yan yana yazılır. Rakamlar ile sembollere karşılık gelen sayı değerlerinin toplamı
alfabemizdeki harflere karşılık gelen numaraları vermektedir. Toplam 28’i geçtiğinde toplamın 29 ile bölümün-
den kalana bakılır. Bu kodlama sistemine göre harflerin birden fazla kodlaması yapılabilir. Aşağıdaki tabloda
alfabemizin 24. harfi olan U için birkaç örnek kodlama verilmiştir:
U
9 Ü = 10
N = 14 OLUŞAN KOD G = 12 OLUŞAN KOD
9N1 ÜG2
1 2
9 + 14 + 1 = 24 10 + 12 + 2 = 24
1. Bu sisteme göre ‘‘EN3G60Ü22ÜE2G31ÜÇEEN3NEEG20E21NE7’’ kodu ile verilen kelimeyi bulunuz.
ÖĞRETMENE NOT
Birinci sorunun cevabı BÖLÜNEBİLME’dir.
2. “ÇABA” kelimesi için 3 farklı şifrelenmiş kelime yazınız.
ÖĞRETMENE NOT
Ikinci sorunun cevabı
“NN4Ü81NN29Ç9
EG7Ç99NÜ61Ü8
Ü9EG89EG5NÜ5” gibi olabilir.
9