Page 65 - Profesyonel Öğrenme Toplulukları Olarak Zümreler
P. 65

UYGULAMA VE SORGULAMA









          Ortak Değerlendirmeler




                           Uygun  biçimde  yapılandırılan  ve  uygulanan  biçimlendirici  değerlendirmeler  hem
                           öğretme hem de öğrenmenin geliştirilmesinde büyük bir potansiyele sahiptir. Ancak,

                           biçimlendirici değerlendirme genellikle karne notlarını yükseltmek için kullanılan bir

                           uygulamaya indirgenmektedir. Oysaki biçimlendirici değerlendirme, bugünün dersi ile

                           yarının  dersi  arasındaki  köprüdür  ya  da  olmalıdır.  Biçimlendirici  değerlendirme,
                           öğrencinin  kavrama  düzeyi  hakkında  dolaysız  içgörü  sağlayarak  öğretmenlere  ve

                           öğrencilere,  öğrenmenin  ilerlemesi  için  kısa  vadeli  ayarlamaları  nasıl  yapacakları

                           konusunda  bilgi  verir.  Bu  bakımdan,  öğrenci  öğrenmesinin  izlenmesi  ve  öğretimin

                           etkililiğinin değerlendirilmesi için öğretim programı kazanımları ve zümrelerin hedefleri
                           ile  tutarlı  ortak  biçimlendirici  değerlendirmelerin  sürekli  olarak  kullanılması

                           önerilmektedir.


                           Biçimlendirici  değerlendirmeler  yapılandırılırken  şu  ilkelerin  göz  önünde

                           bulundurulması hem öğretmeyi hem de öğrenmeyi iyileştirebilir:

                           Öğrencilerin  biçimlendirici  değerlendirmenin  rolünü  anlamalarına  yardımcı

                           olunmalıdır.


                           Öğrenciler genellikle değerlendirmenin yazılı sınav ya da testle puanın da not ya da
                           yargıyla aynı anlamda olduğunu düşünürler. Bu, öğrencilerin öğrenmek yerine notlara

                           ve kendi düşünmelerini yansıtan cevaplardan ziyade güvenli cevaplara odaklanmasına

                           neden  olur.  Öğretmenlerin  değerlendirmelerin  öğrenmeye  yardımcı  olan  birer  araç

                           olduğunu, hedefin sadece yüksek notlar almak olmadığını  öğrencilerine aktarmaları

                           önemlidir.  Öğretmenler,  zümre  kararları  doğrultusunda  eğitim‐öğretim  yılı  başında
                           öğrencilere sınıfta farklı türde birçok değerlendirme yapacaklarını, bunların öğrenmeyi

                           ve  öğretim  kalitesini  artırmak  amacıyla  yapılacağını,  iyileştirmeler  yapabilmek  için

                           değerlendirme  sonuçlarının  analiz  edileceğini  ve  bunların  birçoğunun  not  olarak
                           değerlendirilmeyeceğini belirtebilirler.




                                                           60
   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70