Page 65 - Profesyonel Öğrenme Toplulukları Olarak Zümreler
P. 65
UYGULAMA VE SORGULAMA
Ortak Değerlendirmeler
Uygun biçimde yapılandırılan ve uygulanan biçimlendirici değerlendirmeler hem
öğretme hem de öğrenmenin geliştirilmesinde büyük bir potansiyele sahiptir. Ancak,
biçimlendirici değerlendirme genellikle karne notlarını yükseltmek için kullanılan bir
uygulamaya indirgenmektedir. Oysaki biçimlendirici değerlendirme, bugünün dersi ile
yarının dersi arasındaki köprüdür ya da olmalıdır. Biçimlendirici değerlendirme,
öğrencinin kavrama düzeyi hakkında dolaysız içgörü sağlayarak öğretmenlere ve
öğrencilere, öğrenmenin ilerlemesi için kısa vadeli ayarlamaları nasıl yapacakları
konusunda bilgi verir. Bu bakımdan, öğrenci öğrenmesinin izlenmesi ve öğretimin
etkililiğinin değerlendirilmesi için öğretim programı kazanımları ve zümrelerin hedefleri
ile tutarlı ortak biçimlendirici değerlendirmelerin sürekli olarak kullanılması
önerilmektedir.
Biçimlendirici değerlendirmeler yapılandırılırken şu ilkelerin göz önünde
bulundurulması hem öğretmeyi hem de öğrenmeyi iyileştirebilir:
Öğrencilerin biçimlendirici değerlendirmenin rolünü anlamalarına yardımcı
olunmalıdır.
Öğrenciler genellikle değerlendirmenin yazılı sınav ya da testle puanın da not ya da
yargıyla aynı anlamda olduğunu düşünürler. Bu, öğrencilerin öğrenmek yerine notlara
ve kendi düşünmelerini yansıtan cevaplardan ziyade güvenli cevaplara odaklanmasına
neden olur. Öğretmenlerin değerlendirmelerin öğrenmeye yardımcı olan birer araç
olduğunu, hedefin sadece yüksek notlar almak olmadığını öğrencilerine aktarmaları
önemlidir. Öğretmenler, zümre kararları doğrultusunda eğitim‐öğretim yılı başında
öğrencilere sınıfta farklı türde birçok değerlendirme yapacaklarını, bunların öğrenmeyi
ve öğretim kalitesini artırmak amacıyla yapılacağını, iyileştirmeler yapabilmek için
değerlendirme sonuçlarının analiz edileceğini ve bunların birçoğunun not olarak
değerlendirilmeyeceğini belirtebilirler.
60