Page 66 - Profesyonel Öğrenme Toplulukları Olarak Zümreler
P. 66

Biçimlendirici değerlendirmelere öncelikli kazanımlarla başlanmalıdır.


                           Öncelikli  kazanımlar  belirlenerek  biçimlendirici  değerlendirmeler  bu  kazanımlardaki
                           bilgi  ve  becerilerdeki  ilerlemeyi  değerlendirmek  için  kullanılmalıdır.  Zümredeki

                           öğretmenler,  bir  ünite  ya  da  konuyu  işlemeden  önce  kendilerine  “Bu  ünite  ya  da

                           konuda  öğrencilerin  ne  bilmelerini  ve  ne  yapabilmelerini  istiyoruz?”  sorusunu

                           sormalıdır. Bu sorunun cevabı netleştiğinde öğretime ve değerlendirmeye bu yönde
                           odaklanmak daha kolay olacaktır.



                           Ünitelere/konulara  başlarken  ön  değerlendirme  yapılması  öğrencilerin  durumunu

                           belirlemek için seviye kontrolü sağlar. Bu ön değerlendirmelerin çok kapsamlı olması

                           gerekmez.  Ön  değerlendirmeler;  öğretmenlerin  bir  ünitenin  ya  da  konunun  işlenişi
                           sürecinde  hangi  öğrencilerin  zorluk  yaşayabileceği,  hangi  öğrencilerin  daha  hızlı

                           kavrayabileceği ve hangilerinin yanlış anlayabileceği konusunda makul bir tahminde

                           bulunması için öğretilecek konu ile ilgili olarak öğrencilerin durumunu örneklemelidir.

                           Süreç içerisinde yapılacak diğer biçimlendirici değerlendirmeler, öğrenci öğrenmesinin
                           düzenli  olarak  ve  sıklıkla  izlenmesini  sağlayacak  ve  öğrencinin  gelişiminin  bir

                           görüntüsünü oluşturacaktır. Ünite ve/veya konu sonunda yapılan değerlendirmeler ile

                           konu işlenişi sırasında verilen ödevler, görevler, soru‐cevap oturumları (sözlü sınavlar),

                           önceden  geliştirilen  ölçütler  doğrultusunda  yapılan  gözlemler,  öğrenci  ilerlemesinin
                           izlenmesinin yanı sıra öğrencilerin notla değerlendirilecek sınavlara hazırlanmasına da

                           katkı sağlayacaktır.


                           Öğrenci farklılıkları dikkate alınmalıdır.


                           En  faydalı  biçimlendirici  değerlendirmeler  öğrencilerin  bildiklerini,  anladıklarını  ve
                           yapabileceklerini  göstermelerini  mümkün  kılar;  bu  nedenle  öğretmenlerin

                           biçimlendirici değerlendirmelere biraz esneklik kazandırması yararlıdır. Örneğin, "Bir

                           kişinin  kültürünün  kendi  bakış  açısını  şekillendirdiği  fikrini  göstermek  için

                           deneyiminizden  bir  örnek  kullanın."  isteminin  "Kültür  ve  kişi  arasındaki  ilişkiyi
                           açıklayın." istemine göre daha geniş bir öğrenci yelpazesinden anlamlı bir yanıt alması

                           daha  olasıdır.  Benzer  şekilde  öğrencilerden  sporda,  müzikte,  yemek  pişirmede,

                           alışverişte,  bir  şey  inşa  ederken  veya  ilgilendikleri  başka  bir  alanda  kesirlerin  nasıl

                           kullanıldığını  örneklendirmelerini  istemek,  onlardan  kesirlerin  kullanımlarını  basitçe
                           açıklamalarını  istemekten  daha  açıklayıcı  olacaktır.  Bu  bakımdan  tıpkı  özetleyici

                           değerlendirmelerde  olduğu  gibi  biçimlendirici  değerlendirmelerde  de  öğrencilere

                                                           61
   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71