Page 66 - Profesyonel Öğrenme Toplulukları Olarak Zümreler
P. 66
Biçimlendirici değerlendirmelere öncelikli kazanımlarla başlanmalıdır.
Öncelikli kazanımlar belirlenerek biçimlendirici değerlendirmeler bu kazanımlardaki
bilgi ve becerilerdeki ilerlemeyi değerlendirmek için kullanılmalıdır. Zümredeki
öğretmenler, bir ünite ya da konuyu işlemeden önce kendilerine “Bu ünite ya da
konuda öğrencilerin ne bilmelerini ve ne yapabilmelerini istiyoruz?” sorusunu
sormalıdır. Bu sorunun cevabı netleştiğinde öğretime ve değerlendirmeye bu yönde
odaklanmak daha kolay olacaktır.
Ünitelere/konulara başlarken ön değerlendirme yapılması öğrencilerin durumunu
belirlemek için seviye kontrolü sağlar. Bu ön değerlendirmelerin çok kapsamlı olması
gerekmez. Ön değerlendirmeler; öğretmenlerin bir ünitenin ya da konunun işlenişi
sürecinde hangi öğrencilerin zorluk yaşayabileceği, hangi öğrencilerin daha hızlı
kavrayabileceği ve hangilerinin yanlış anlayabileceği konusunda makul bir tahminde
bulunması için öğretilecek konu ile ilgili olarak öğrencilerin durumunu örneklemelidir.
Süreç içerisinde yapılacak diğer biçimlendirici değerlendirmeler, öğrenci öğrenmesinin
düzenli olarak ve sıklıkla izlenmesini sağlayacak ve öğrencinin gelişiminin bir
görüntüsünü oluşturacaktır. Ünite ve/veya konu sonunda yapılan değerlendirmeler ile
konu işlenişi sırasında verilen ödevler, görevler, soru‐cevap oturumları (sözlü sınavlar),
önceden geliştirilen ölçütler doğrultusunda yapılan gözlemler, öğrenci ilerlemesinin
izlenmesinin yanı sıra öğrencilerin notla değerlendirilecek sınavlara hazırlanmasına da
katkı sağlayacaktır.
Öğrenci farklılıkları dikkate alınmalıdır.
En faydalı biçimlendirici değerlendirmeler öğrencilerin bildiklerini, anladıklarını ve
yapabileceklerini göstermelerini mümkün kılar; bu nedenle öğretmenlerin
biçimlendirici değerlendirmelere biraz esneklik kazandırması yararlıdır. Örneğin, "Bir
kişinin kültürünün kendi bakış açısını şekillendirdiği fikrini göstermek için
deneyiminizden bir örnek kullanın." isteminin "Kültür ve kişi arasındaki ilişkiyi
açıklayın." istemine göre daha geniş bir öğrenci yelpazesinden anlamlı bir yanıt alması
daha olasıdır. Benzer şekilde öğrencilerden sporda, müzikte, yemek pişirmede,
alışverişte, bir şey inşa ederken veya ilgilendikleri başka bir alanda kesirlerin nasıl
kullanıldığını örneklendirmelerini istemek, onlardan kesirlerin kullanımlarını basitçe
açıklamalarını istemekten daha açıklayıcı olacaktır. Bu bakımdan tıpkı özetleyici
değerlendirmelerde olduğu gibi biçimlendirici değerlendirmelerde de öğrencilere
61