Page 68 - Profesyonel Öğrenme Toplulukları Olarak Zümreler
P. 68
Öğrenme ve öğretme, birbirine bağlı parçaları (öğrenme ortamı, öğretim programının
kalitesi, biçimlendirici değerlendirmenin kullanımı, öğretim planlaması ve sınıf
rutinlerinin uygulanması) olan bir sistemdir ve her biri diğerini iyi ya da kötü yönde
etkiler. Öğrencinin öğrenmesini geliştirmek veya herhangi bir öge etkin bir şekilde
çalışmıyorsa, onu engellemek için birlikte çalışır. Biçimlendirici değerlendirmenin
verimli kullanımı, bu karışımın önemli bir bileşenidir. Bu bakımdan biçimlendirici
değerlendirme, öğretimin ayrılmaz bir parçası olmalı; ayrı bir uygulama gibi
görülmemelidir. Öğretmenler; derste öğrencilerinin arasında dolaşarak, teneffüslerde
onlarla konuşarak, ders esnasında onların düşüncelerini sorgulayan sorular sorarak,
gördüklerini ve duyduklarını not alarak, öğrenci çalışmalarını zamanında kontrol ederek
biçimlendirici değerlendirme yapabilir ve öğrencilerinin öğrenme ilerlemeleri hakkında
bilgi edinebilirler.
Öğrenme örüntüleri tespit edilmelidir.
Biçimlendirici değerlendirmelerin amacı, “Altı öğrenci 90 aldı, on öğrenci 60 aldı.” gibi
tespitlerde bulunmak değildir. Her bir öğrenci için ayrı ders planı oluşturmak da
değildir. Bunun yerine, öğrencilerin çalışmalarında hem öğrencileri öğrenme süreci
boyunca hareket ettiren hem de sınıf öğretimini planlamanın yolunu gösteren
örüntülerini bulmaktır.
Örüntüler, değerlendirmenin odağına göre farklılık gösterecektir. Örneğin bir
değerlendirmede öğretmen; bazı öğrencilerin içeriğe zaten hâkim olduklarını, bazı
öğrencilerin hesaplamalarda iyi olduklarını ancak problem çözümünde iyi olmadıklarını,
problemleri nasıl çözeceğini bilen ancak dikkatsiz hatalar yapan öğrencilerin olduğunu
veya öğrenmede zorluk yaşayan bir öğrenci grubu olduğunu görebilir. Başka bir
değerlendirmede ise öğretmen; bir grup öğrencinin bir olay örgüsündeki sorunları
tespit edebildiklerini ancak sorunların nedenlerine yönelik çıkarımda
bulunamadıklarını, diğer öğrencilerin ise hem sorunları hem de nedenleri tespit
edebildiklerini gözlemleyebilir.
Öğrenme sürecinde çok sayıda öğrenme örüntüsü gözlemlenebilir. Ancak amaç,
öğrencilerin öğrenme ihtiyaçlarını belirlemek ve her bir öğrenci grubunun ilerlemesine
yardımcı olacak yollar planlamaktır. Öğretme ve öğrenme sürecini geliştirmek için
kullanılmadıkça biçimlendirici değerlendirmeye zaman ayırmanın pek bir anlamı
yoktur. Başka bir deyişle biçimlendirici değerlendirme, kendi başına bir amaç değil
63