Page 68 - Profesyonel Öğrenme Toplulukları Olarak Zümreler
P. 68

Öğrenme ve öğretme, birbirine bağlı parçaları (öğrenme ortamı, öğretim programının

                           kalitesi,  biçimlendirici  değerlendirmenin  kullanımı,  öğretim  planlaması  ve  sınıf

                           rutinlerinin uygulanması) olan bir sistemdir ve her biri diğerini iyi ya da kötü yönde
                           etkiler.  Öğrencinin  öğrenmesini  geliştirmek  veya  herhangi  bir  öge etkin bir şekilde

                           çalışmıyorsa,  onu  engellemek  için  birlikte  çalışır.  Biçimlendirici  değerlendirmenin

                           verimli  kullanımı,  bu  karışımın  önemli  bir  bileşenidir.  Bu  bakımdan  biçimlendirici
                           değerlendirme,  öğretimin  ayrılmaz  bir  parçası  olmalı;  ayrı  bir  uygulama  gibi

                           görülmemelidir. Öğretmenler; derste öğrencilerinin arasında dolaşarak, teneffüslerde

                           onlarla konuşarak, ders esnasında onların düşüncelerini sorgulayan sorular sorarak,

                           gördüklerini ve duyduklarını not alarak, öğrenci çalışmalarını zamanında kontrol ederek
                           biçimlendirici değerlendirme yapabilir ve öğrencilerinin öğrenme ilerlemeleri hakkında

                           bilgi edinebilirler.


                           Öğrenme örüntüleri tespit edilmelidir.


                           Biçimlendirici değerlendirmelerin amacı, “Altı öğrenci 90 aldı, on öğrenci 60 aldı.” gibi
                           tespitlerde  bulunmak  değildir.  Her  bir  öğrenci  için  ayrı  ders  planı  oluşturmak  da

                           değildir.  Bunun  yerine,  öğrencilerin  çalışmalarında  hem  öğrencileri öğrenme süreci

                           boyunca  hareket  ettiren  hem  de  sınıf  öğretimini  planlamanın  yolunu  gösteren

                           örüntülerini bulmaktır.

                           Örüntüler,  değerlendirmenin  odağına  göre  farklılık  gösterecektir.  Örneğin  bir

                           değerlendirmede  öğretmen;  bazı  öğrencilerin  içeriğe  zaten  hâkim  olduklarını,  bazı

                           öğrencilerin hesaplamalarda iyi olduklarını ancak problem çözümünde iyi olmadıklarını,

                           problemleri nasıl çözeceğini bilen ancak dikkatsiz hatalar yapan öğrencilerin olduğunu
                           veya  öğrenmede  zorluk  yaşayan  bir  öğrenci  grubu  olduğunu  görebilir.  Başka  bir

                           değerlendirmede  ise  öğretmen;  bir  grup  öğrencinin  bir  olay  örgüsündeki  sorunları

                           tespit   edebildiklerini   ancak   sorunların    nedenlerine    yönelik   çıkarımda

                           bulunamadıklarını,  diğer  öğrencilerin  ise  hem  sorunları  hem  de  nedenleri  tespit
                           edebildiklerini gözlemleyebilir.


                           Öğrenme  sürecinde  çok  sayıda  öğrenme  örüntüsü  gözlemlenebilir.  Ancak  amaç,

                           öğrencilerin öğrenme ihtiyaçlarını belirlemek ve her bir öğrenci grubunun ilerlemesine

                           yardımcı  olacak  yollar  planlamaktır.  Öğretme  ve  öğrenme  sürecini  geliştirmek  için
                           kullanılmadıkça  biçimlendirici  değerlendirmeye  zaman  ayırmanın  pek  bir  anlamı

                           yoktur.  Başka  bir  deyişle  biçimlendirici  değerlendirme,  kendi  başına  bir  amaç  değil

                                                           63
   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73