Page 67 - Profesyonel Öğrenme Toplulukları Olarak Zümreler
P. 67
bildiklerini, anladıklarını ve yapabileceklerini nasıl ifade edecekleri konusunda biraz
serbestlik tanınmalıdır. Değerlendirme biçimleri ve koşulları, ölçülmek istenen
kazanımın temsil ettiği bilgi ve becerilere göre değişebilir. Tüm öğrencilerin öğrenme
düzeyini tespit etmek için farklı ölçme araçlarını ve değerlendirme yaklaşımlarını bir
arada, dengeli bir şekilde kullanmak önemlidir.
Eğitici geri bildirim sağlanmalıdır.
Biçimlendirici değerlendirmelere nadiren not verilmesi gerekirse de öğrencilerin yararlı
geri bildirimlere ihtiyacı vardır. "İyi iş çıkardın.", "Çok güzel olmuş.", “Oldukça
başarılısın.” veya "Pek başarılı değilsin." gibi yorumlar, öğrencilerin neyi iyi yaptıklarını
veya hedefi nasıl kaçırdıklarını anlamalarına yardımcı olmaz. Geri bildirimin, öğrencinin
bir sonraki sefere kendini geliştirmek için ne yapması gerektiğini anlamasına yardımcı
olması gerekir. Örneğin, bir öğretmenin yazma görevi sonrasında öğrencisine "Bu
bölümdeki mantığının akışı açık ancak düşünceni desteklemek için ek ayrıntıları
kullanmaya ihtiyacın var." demesi, basitçe “Henüz tam değil." veya "Zayıf bir yazı
olmuş." demesinden daha faydalı olacak ve öğrenciye çok daha fazla rehberlik
edecektir.
Geri bildirim açık, odaklanmış ve öğrenci için uygun şekilde zorlayıcı olmalıdır. Geri
bildirim, öğrencinin nasıl gelişeceğini düşünmesiyle sonuçlanmalıdır ve öğrencilerin
duygusal değil bilişsel bir tepki vermesini sağlamalıdır. Öğrencilere çalışmalarının
mükemmel olduğu veya çalışmalarının korkunç olduğu mesajını göndermek nadiren
yararlıdır. Övgü ve utanç, öğrenmeyi hızlandırmaktan ziyade durdurur. Hem öğretmen
hem de öğrenci için net olan öğrenme hedeflerine dayalı olarak, öğrenme sürecindeki
sonraki adımları öğrencilerle doğrudan paylaşmak daha verimlidir. Öğretmen, bir
öğrencinin öğrenme sürecinde nerede olduğunu görmeli ve o öğrenci için ileriyi işaret
etmelidir. Bu da farklılaştırılmış, yeri geldiğinde zorlayıcı geri bildirimler ile mümkün
olacaktır.
Değerlendirme sürekli olmalıdır.
Her öğrencinin bir öğrenme sürecindeki gelişimini net bir şekilde anlamadan öğretmek
hiçbir anlam ifade etmez. Bu anlayışa dayalı öğretim planları yapmamak; zaman, kaynak
ve öğrenci potansiyelinin kaybına yol açar. Her öğrenme deneyiminin
değerlendirilmesi, bir sonraki öğrenme deneyiminin planlamasına yönelik bilgi verir.
62