Page 70 - Profesyonel Öğrenme Toplulukları Olarak Zümreler
P. 70

Ortak Değerlendirmeler için Tasarım Süreci




                            1. Neyi değerlendireceğinize karar verin.

                            Bir üniteye başlarken o ünitede işlenecek olan tüm öğretim programı kazanımlarını

                            göz  önünde  bulundurun.  Bu  kazanımlardan  hangilerini  veya  hangisini  ortak  olarak

                            değerlendireceğinize karar verin. Her kazanımı değerlendirmek zorunda olmadığınızı

                            unutmayın.  Ünite  sonunda  öğrencilerin  neleri  bilmelerini  ve  yapabilmelerini
                            istediğinizi  belirleyin.  Ölçme  aracı  geliştirmeden  önce  ölçülmesi  hedeflenen

                            kazanımların içerdiği bilgi/beceri düzeylerini ve ağırlıklarını gösteren belirtke tablosu

                            oluşturun.  Her  bir  kazanımda  öğrencinin  öğrenmesini  ölçmek  için  kullanacağınız
                            araçların türüne ve sayısına karar verin.


                            2. Nasıl değerlendireceğinize karar verin.


                            Her  kazanım  için  en  uygun  ölçme  yöntemini  seçin.  Öğrenciler  yeterliliklerini  nasıl

                            gösterecekler? Bir araştırma makalesi mi yazacaklar, bir maket mi yapacaklar, çoktan

                            seçmeli maddelerden oluşan kısa bir testi mi cevaplayacaklar, bir soruyu cevaplamak
                            için kendi yanıtlarını mı oluşturacaklar yoksa bir oyun mu yazacaklar? Öğrencilerin

                            edinmesini  beklediğiniz  bilişsel  beceri  düzeyinin  seçtiğiniz  ölçme  yöntemiyle

                            ölçülebildiğinden ve seçilen yöntemle tüm öğrencilerin bir beceri veya kavramdaki
                            yeterliliklerini gösterme fırsatına sahip olduklarından emin olun.


                            3. Zaman çizelgesi oluşturun.


                            Değerlendirmenin yapılacağı tarih veya tarih aralığına ve sonuçların tartışılacağı bir

                            sonraki  toplantının  tarihine  karar  verin.  Verileri  tartışmak  için  toplantı  tarihini
                            belirlemeden önce puanlama süresini dikkate almayı unutmayın. Değerlendirme ne

                            kadar sürecek? Bazı değerlendirmeler birkaç dakika ya da bir ders süresi alırken, bazı

                            değerlendirmeler  (performans  görevleri,  projeler  vb.)  birkaç  hafta  gerektirebilir.

                            Değerlendirme uzunluğunun gerekli öğretim süresinden çalıp çalmadığını belirlemek
                            için ilerleme hızınızı ve öğretim programınızı göz önünde bulundurun.



                            4. Ölçme aracını geliştirin.

                            Ortak değerlendirmelerde kullanacağınız ölçme araçlarını (yazılı sınav, test, dereceli

                            puanlama  anahtarı,  performans  görevi,  proje  vb.)  geliştirin.  Sınıftaki  ölçme



                                                           65
   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75