Page 70 - Profesyonel Öğrenme Toplulukları Olarak Zümreler
P. 70
Ortak Değerlendirmeler için Tasarım Süreci
1. Neyi değerlendireceğinize karar verin.
Bir üniteye başlarken o ünitede işlenecek olan tüm öğretim programı kazanımlarını
göz önünde bulundurun. Bu kazanımlardan hangilerini veya hangisini ortak olarak
değerlendireceğinize karar verin. Her kazanımı değerlendirmek zorunda olmadığınızı
unutmayın. Ünite sonunda öğrencilerin neleri bilmelerini ve yapabilmelerini
istediğinizi belirleyin. Ölçme aracı geliştirmeden önce ölçülmesi hedeflenen
kazanımların içerdiği bilgi/beceri düzeylerini ve ağırlıklarını gösteren belirtke tablosu
oluşturun. Her bir kazanımda öğrencinin öğrenmesini ölçmek için kullanacağınız
araçların türüne ve sayısına karar verin.
2. Nasıl değerlendireceğinize karar verin.
Her kazanım için en uygun ölçme yöntemini seçin. Öğrenciler yeterliliklerini nasıl
gösterecekler? Bir araştırma makalesi mi yazacaklar, bir maket mi yapacaklar, çoktan
seçmeli maddelerden oluşan kısa bir testi mi cevaplayacaklar, bir soruyu cevaplamak
için kendi yanıtlarını mı oluşturacaklar yoksa bir oyun mu yazacaklar? Öğrencilerin
edinmesini beklediğiniz bilişsel beceri düzeyinin seçtiğiniz ölçme yöntemiyle
ölçülebildiğinden ve seçilen yöntemle tüm öğrencilerin bir beceri veya kavramdaki
yeterliliklerini gösterme fırsatına sahip olduklarından emin olun.
3. Zaman çizelgesi oluşturun.
Değerlendirmenin yapılacağı tarih veya tarih aralığına ve sonuçların tartışılacağı bir
sonraki toplantının tarihine karar verin. Verileri tartışmak için toplantı tarihini
belirlemeden önce puanlama süresini dikkate almayı unutmayın. Değerlendirme ne
kadar sürecek? Bazı değerlendirmeler birkaç dakika ya da bir ders süresi alırken, bazı
değerlendirmeler (performans görevleri, projeler vb.) birkaç hafta gerektirebilir.
Değerlendirme uzunluğunun gerekli öğretim süresinden çalıp çalmadığını belirlemek
için ilerleme hızınızı ve öğretim programınızı göz önünde bulundurun.
4. Ölçme aracını geliştirin.
Ortak değerlendirmelerde kullanacağınız ölçme araçlarını (yazılı sınav, test, dereceli
puanlama anahtarı, performans görevi, proje vb.) geliştirin. Sınıftaki ölçme
65