Page 117 - 3 Adım AYT Türk Dili ve Edebiyatı
P. 117

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI                               AYT        2.

                                   Tanzimat - Servetifünun - Millî Edebiyat Dönemi                        ADIM
                                                         Romanı







        1.   (I) Eserlerini üç döneme ayırabileceğimiz Halide Edip; Handan,   4.   Edebî yönü güçlü eserler kaleme almak yerine öğretici eser-
            Kalp Ağrısı ve Seviye Talip adlı ilk dönem eserlerinde birey-  ler yazmayı tercih etmiştir. Çok sayıda eser verdiği için “yazı
            sel konular ve kadın psikolojisi üzerinde durmuştur. (II) Ateşten   makinesi” olarak anılmıştır. Okuyucuya sık sık “Ey kari!”, diye
            Gömlek ve Vurun Kahpeye gibi ikinci dönem eserlerinde Millî   seslenmiştir. Üslubunda meddahların etkisi vardır. Eserlerinde
            Mücadele  yıllarını  işlemiştir.  (III)  Üçüncü  dönem  eserlerinde   okuyucu ile sohbet eder gibidir. Hikâye ve romanlarının kimi
            toplumsal konulara yer vermiştir. (IV) Bu dönemdeki en önemli   bölümlerinde kendine de seslenir. Olay akışını sık sık keserek
            eserleri ise Tatarcık ve Sonsuz Panayır’dır. (V) Hikâyelerindeki   olaya müdahele eder.
            tasvirlere baktığımızda ise romantizmin etkisini görürüz.
                                                                   Bu parçada sözü edilen yazar aşağıdakilerden hangisidir?
            Bu  parçada  numaralanmış  cümlelerin  hangisinde  bilgi
                                                                   A) Halit Ziya Uşaklıgil
            yanlışı vardır?
                                                                   B) Mehmet Rauf
            A) I               B) II               C) III              D) IV                E) V
                                                                   C) Halide Edip Adıvar
                                                                   D) Sâmipaşazâde Sezâi

                                                                   E) Ahmet Mithat Efendi


                                                               5.    • Dilâşûb: Anne ve zevce tipidir. Genç, güzel, zarif, iyi huy-
                                                                      lu, dürüst, vefakâr ve fedakâr olması herkesçe kabul gö-
                                                                      ren bir kahraman olmasını sağlamıştır.
        2.   Aşağıdaki  kahraman  -  eser  eşleştirmelerinden  hangisi
            yanlıştır?                                               • Mihriban  Hanım:  Alafrangalık  meraklısıdır.  Dikiş,  nakış,
                                                                      oya gibi el işlerini öğrenmeyi gerekli görmemiştir. Bilgisiz-
            A)  Mustafa Meraki Efendi ve Canan - Hasan Mellah
                                                                      liğini ve tembelliğini alafrangalıkla açıklamaya çalışır.
            B)  Dilber ve Celâl Bey - Sergüzeşt
                                                                     • Zehra Hanımefendi: Âsaf Paşa’nın hanımıdır. Zehra Ha-
            C)  Suphi ve Sırrıcemal - Zehra                           nım  iyi  terbiye  görmüş,  merhametli  fakat  aynı  zamanda

            D)  Bihruz Bey ve Periveş - Araba Sevdası                 kibirli ve azametli bir kadındır.
            E)  Adil Giray ve Perihan - Cezmi                        • Fatma:  Çankırı’da  doğup  büyümüş  bir  Anadolu  kızıdır.
                                                                      Ağabeyinin yardımıyla ve kendi gayretiyle okumuştur. İs-
                                                                      tanbul hayatına uyum sağlamıştır.

                                                                   Bu açıklamalarda aşağıdaki romanlardan hangisinin ka-
                                                                   dın kahramanı ile ilgili bilgi verilmemiştir?

                                                                   A) İntibah                           B) Sergüzeşt
                                                                   C) Turfanda Mı Yoksa Turfa Mı?             D) Araba Sevdası
        3.   Mektup türü, edebiyatta günlük hayattaki iletişim işlevinden öte                      E) Felâtun Bey ile Râkım Efendi
            bir anlama sahiptir. Yazar ve şairler tarafından yazılan mektup-

            lar, onların sanat ve dünya görüşlerini yansıttığı için edebî me-
            tin özelliği taşır. Bazı romanların kurgusu mektuplardan oluşur.
            Reşat Nuri Güntekin’in ---- ve Halide Edip Adıvar’ın ---- romanı   6.   Türk  edebiyatında  başarılı  roman  örneklerinin  verildiği  ve
            mektup tarzında kurgulanmış eserlere örnektir.         realizmin bütün ilkelerinin başarılı bir şekilde uygulandığı bu
                                                                   dönem romanlarında mekân genellikle İstanbul’dur. İstanbul
            Bu parçada boş bırakılan yerlere aşağıdakilerden hangi-
                                                                   aydını  ile  saray  ve  konaklarda  yaşayan  insanların  yaşamı
            leri sırasıyla getirilmelidir?
                                                                   teknik açıdan güçlü, sanatlı bir dille anlatılmıştır.
            A)  Yeşil Gece - Kalp Ağrısı
                                                                   Aşağıdaki eserlerden hangisi bu parçada özellikleri veri-
            B)  Damga - Seviye Talip                               len dönemin yazarlarından birine aittir?

            C)  Bir Kadın Düşmanı - Handan
                                                                   A) Mai ve Siyah             B) Yaban
            D)  Çalıkuşu - Mor Salkımlı Ev
                                                                   C) Sinekli Bakkal               D) Araba Sevdası
            E)  Yaprak Dökümü - Sinekli Bakkal                                                    E) Çalıkuşu



                                                                                                             115
   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122