Page 147 - 3 Adım AYT Türk Dili ve Edebiyatı
P. 147

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI                               AYT        2.

                                                  Cumhuriyet Dönemi                                       ADIM
                                                        Tiyatrosu







        1.   İki  perdeden  oluşan  bu  oyun,  II.  Meşrutiyet’ten  1960’ların   4.   1950’li yıllardan sonra tiyatromuzun, bugün bile güncelliğini
            sonuna kadarlık bir zaman diliminde Türkiye yakın tarihinde   koruyan  en  önemli  eserleri  yazılmıştır.  Bunlardan  bazıları:
            gerçekleşen toplumsal değişimleri Vicdani ve Efruz adlı iki ka-  Buzlar Çözülmeden,  Ah  Şu  Gençler,  Tanrılar  ve  İnsanlar,
            rakterin yaşam hikâyeleri üzerinden anlatır. İki çocukluk arka-  Keşanlı Ali Destanı, Midas’ın Kulakları.
            daşı olan başkarakterlerden Vicdani, saf, iyi niyetli, dürüst ve
                                                                   Aşağıdakilerden hangisi bu parçada sözü edilen eserle-
            uysal bir kişidir. Efruz ise köşe dönücü, iş bitirici, fırsatçı biridir.
                                                                   rin yazarlarından biri değildir?
            Bu parçada sözü edilen eser aşağıdakilerden hangisidir?
                                                                   A) Turgut Özakman           B) Cevat Fehmi Başkurt
            A)  Keşanlı Ali Destanı
                                                                   C) Haldun Taner             D) Orhan Asena
            B)  Sersem Kocanın Kurnaz Karısı
                                                                                               E) Recep Bilginer
            C)  Gözlerimi Kaparım Vazifemi Yaparım
            D)  Körebe
                                                               5.   “Tarih  de  tiyatro  da  doğrunun,  gerçekliğin  peşindedir;  tarih
            E)  Canlı Maymun Lokantası
                                                                   bilimsel  gerçekliğin,  tiyatro  ise  estetik  gerçekliğin;  ikisi  de
                                                                   inandırıcı olmak zorundadır. Tarih bunu kanıtlarla, belgelerle
                                                                   sağlar. Bir tarih kitabı ne denli güzel, ne denli etkileyici, çarpı-
                                                                   cı bir üslupla yazılmış olursa olsun, kabul ettirmeye çalıştığı
                                                                   şeyleri nesnel kanıtlara dayandırmıyorsa, tarih bilimi açısın-
        2.   Aşağıdakilerin  hangisinde  Cumhuriyet  Dönemi’ne  ait   dan hiçbir değeri yoktur. Oyun yazarı ise dramatik güzelliğin
            tiyatro eserleri bir arada verilmemiştir?              oluşması için gerekli unsurları bir araya getirememişse işledi-
                                                                   ği ham maddeden başarılı bir oyun çıkaramamışsa isterse en
            A)  Elif Ana - Fadik Kız - Hürrem Sultan               güvenilir belgelere dayansın, kimse umursamaz.”
            B)  Kösem Sultan - Deli Dumrul - Mikado’nun Çöpleri
                                                                   Bu parçada tarih ve tiyatro ilişkisinden bahseden Turan
            C)  Duvarların Ötesi - Midas’ın Kulakları - Gözlerimi Kaparım   Oflazoğlu’nun bu anlayışla yazdığı oyunlardan biri aşağı-
               Vazifemi Yaparım                                    dakilerden hangisidir?
            D)  Ruh Adam - Dikmen Yıldızı - Çerkes Özdenler
                                                                   A)  Tohum ve Toprak
            E)  Tohum - Canlı Maymun Lokantası - Sarı Naciye
                                                                   B)  III. Selim Kılıç ve Ney

                                                                   C)  Ya Devlet Başa Ya Kuzgun Leşe
                                                                   D)  Ben Mimar Sinan

                                                                   E)  Fehim Paşa Konağı




        3.   Türk  tiyatrosunun  önemli  oyun  yazarlarından  biridir.
            Oyunlarında  daha  çok  geleneksel  değerler  ve  tarihî  geliş-
                                                               6.   (I) 1950 sonrası Türk tiyatrosunda teknik ve konu çeşitliliği
            meler  çevresinde  eski  İstanbul  yaşayışını  konu  edinmiş,
                                                                   bakımından ilerleme sağlanmıştır. (II) Klasik tiyatronun ilke-
            anlatımda  güldürü  ögesine  çokça  başvurmuş,  Şinâsi  gibi
                                                                   leri uygulanmaya devam edilmiş; sanatçılar trajedi, dram ve
            geleneksel Türk tiyatrosunu hatırlatan bir üslup geliştirmiştir.
                                                                   komedinin özelliklerinden yola çıkarak yeni oyunlar yazmış-
            İstanbul Efendisi, Bir Kavuk Devrildi, Aynaroz Kadısı eserle-
                                                                   lardır. (III) Bu dönem tiyatro yazarları, toplumun her kesimin-
            rinden birkaçıdır.
                                                                   den insana yer vermiş; konularını şehir, kasaba ve köy yaşa-
            Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?  mının somut gerçeklerine dayandırmışlardır. (IV) Eserlerinde
                                                                   günlük hayatın içinden kadın, erkek, memur, tüccar ve köylü
            A)  Reşat Nuri Güntekin                                tiplerine yer vermişlerdir. (V) Bu dönemin tiyatro eserlerinde
                                                                   daha çok soyut anlatıma bir yönelme olmuştur.
            B)  İbnürrefik Ahmet Nuri Sekizinci
            C)  Halit Fahri Ozansoy                                Bu  parçada  numaralanmış  cümlelerin  hangisinde  bilgi
            D)  Aka Gündüz                                         yanlışı vardır?

            E)  Musahipzâde Celâl                                  A) I                B) II               C) III              D) IV                E) V



                                                                                                             145
   142   143   144   145   146   147   148   149   150   151   152