Page 150 - 3 Adım AYT Türk Dili ve Edebiyatı
P. 150
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 3. ADIM
5. Töreden en çok kadınlar zarar gördüğü hâlde, bazı oyunlarda 8. Başlangıcından bu yana tiyatroda tarih bilgisinden yararlanır.
kadınların aynı zamanda bu töreleri taşıyan ve yeni kuşağa Geçmişte yaşananlar, savaşlar tiyatronun aradığı hareket ve
aktaran kişiler olduğu görülmektedir. Taziye’de Kevsa, Bir çatışmaları içerir. Olayları yaratan ve yürüten kişiler traged-
Ölümün Toplumsal Anatomisi’nde Zalha, Ölümü Yaşamak’ta yaların ve romantik dramların başkişilerini oluşturur. Yazarlar
Aysa Ana, Bozkır Güzellemesi’nde Halime, bu nitelikteki ka- tarihi anlatmak için tiyatroyu araç olarak kullanırlar. Millî bilinç
dınlardan bazılarıdır. oluşturmak için tarihî tiyatro yazarlar. Bu amaçla destanla-
ra ve efsanelere yönelip konularını buradan alan oyunlara
Bu parçada aşağıdaki sanatçıların hangisinin eserinden
Cumhuriyet Dönemi’nde rastlamak mümkündür.
söz edilmemiştir?
Bu parçadan hareketle aşağıdakilerden hangisi konusunu
A) Nezihe Araz B) Recep Bilginer
destan ve efsanelerden alan bir tiyatro oyunu değildir?
C) Murathan Mungan D) Oktay Arayıcı
A) Koçyiğit Köroğlu B) Ergenekon
E) Orhan Asena
C) Tanrılar ve İnsanlar D) Tohum ve Toprak
E) Geyikler Lanetler
6. Aşağıdakilerin hangisinde Cumhuriyet Dönemi tiyatrosu
ile ilgili verilen bilgi yanlıştır? 2021 AYT
A) Haldun Taner, Orhan Asena, Refik Erduran, Turgut 9. ----; Batı’nın yalnızca maddeye ve teknik güce olan inancı-
Özakman ve Nezihe Meriç gibi yazarlar oyunlarının ço- nın değil, akla verdiği önemin de eleştirilmesinden yanadır.
ğunda kişideki ruhsal baskıları, tedirginlikleri, iç çatışma 1935’te yazdığı ilk oyunu Tohum’da görüşünü “her şeyin ve
ve bunalımları toplumsal koşullara bağlarlar. her hadisenin anahtarını ruhta ve göze görünmeyende bu-
B) Necati Cumalı, Susuz Yaz’da; Yaşar Kemal Teneke’de lan prensip” olarak tanımlamıştır. Nam-ı Diğer Parmaksız
ağa ile köylü arasındaki sorunları ortaya koymuşlardır. Salih’te yüce gönüllülükle düzenbazlığın toplumda yan yana
C) Necati Cumalı, Recep Bilginer, Turan Oflazoğlu, Güngör yaşadığını gösterir. Para’da ise maddi çıkarlar için her türlü
Dilmen kadın sorunlarına değinen yazarlardır. ahlaksızlığı mübah gören bir bankacının kendi hayat felsefe-
sinin kurbanı oluşunu anlatmaktadır.
D) Midas’ın Kulakları oyunuyla Güngör Dilmen, Sokrates
Savunuyor oyunuyla Turan Oflazoğlu efsane ya da tarihe Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerin hangisi
dayanarak çağın eleştirisini yapmıştır. getirilmelidir?
E) Cevat Fehmi Başkut, Harput’ta Bir Amerikalı’da Batı’nın
A) Cevat Fehmi Başkut B) Ahmet Kutsi Tecer
örnek alınacak unsurları ve teknoloji alanında uygulama-
ların gerekliliği üzerinde durmuştur. C) Orhan Asena D) Necip Fazıl Kısakürek
E) Sabahattin Kudret Aksal
10. ----, 1967’de Zeki Alasya, Metin Akpınar ve Ahmet Gülhan’la
birlikte Türkiye’nin ilk kabare tiyatrosu Devekuşu Kabare
Tiyatrosunu kurar. O, eserlerinde Brecht tiyatrosunun ger-
7. Musahipzâde Celâl’in tiyatro anlayışı ile ilgili aşağıdaki-
çekçi yaklaşımını benimseyerek toplumsal sorunları gerçek-
lerden hangisi yanlıştır?
çi ve eleştirel bir yaklaşımla ele alır ve güldürü unsurları da
A) Piyeslerinin çoğunun konusunu tarihten almıştır ve bu katarak seyirciyi bilinçlendirmeyi amaçlar. Türk tiyatrosunun
piyeslerde tarihselliğin içindeki toplumsal hayatı vurgula- ilk epik oyunu sayılan ---- ’nda gecekondu yaşamının toplum-
maya çalışır. sal ekonomik çelişkilerini bir kahramanlık parodisi biçiminde
B) Alemdar, Ceza Kanunu, Pembe Köşk, Zaptiye Nazırı gibi anlatır. Bu eserinde geleneksel unsurlarla çağdaş, deneysel,
eserlere sahiptir. göstermeci unsurları kaynaştırır.
C) Oyunlarında kahvehane, mahalle, saray gibi çeşitli Bu parçada boş bırakılan yerlere aşağıdakilerden hangisi
mekânlarla padişah, çengi, zanaatkâr, kadı, hekim, me- sırasıyla getirilmelidir?
mur, esnaf gibi çeşitli kişileri bir araya getirerek Türk top-
A) Turgut Özakman - Deli Bayramı
lumunun çeşitliliğini en ince ayrıntısına kadar işler.
B) Orhan Asena - Seyis Başı Konağı
D) Oyunlarında geleneksel tiyatronun izleri vardır ve oyun
C) Necati Cumalı - Harbe Gidenin Şarkıları
kişileri, geleneksel tiyatronun kişileriyle paralellik gösterir.
D) Haldun Taner - Keşanlı Ali Destanı
E) Tiplerini genellikle halk arasından seçer, ince bir alayla
tiplerde canlılığı yakalar. E) Güngör Dilmen - Midas’ın Kulakları
148