Page 148 - 3 Adım AYT Türk Dili ve Edebiyatı
P. 148
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 2. ADIM
7. 1959’da Sinema-Tiyatro Dergisi’nin açtığı yarışmada, Midas’ın 9. Cumhuriyet Dönemi sanatçılarındandır. Yurt dışında tiyatro
Kulakları ile birincilik ödülünü kazanan oyun yazarı, 1960 yı- eğitimi almıştır. Kabare tiyatrosunun temelini atmış ve ken-
lında İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Klasik Filoloji dine özgü bir ekol oluşturmuştur. Türkiye’de epik tiyatroyu
Bölümünden mezun olmuştur. Sanatçı, İsrail ve Yunanistan’da sahnede ilk defa uygulayan kişi unvanına sahip olan yaza-
tiyatro çalışmaları yaptıktan sonra 1961’den 1964’e kadar rın oyunları yurt dışında da büyük ilgi görmüştür. Deneme,
Amerikan Yale ve Washington üniversitelerinde tiyatro öğ- hikâye, fıkra, makale ve gezi yazısı türlerinde eserleri olan
renimi gördü. İstanbul Şehir Tiyatrolarında yönetmen yar- yazar, asıl ününü tiyatro eserleriyle kazanmıştır. Başlıca ti-
dımcılığı ve dramaturgluk yaptı. TRT İstanbul Radyosunda yatro eserleri arasında Gözlerimi Kaparım Vazifemi Yaparım,
tiyatro alanında şef olarak çalıştı. İstanbul Üniversitesi Devlet Vatan Kurtaran Şaban, Sersem Kocanın Kurnaz Karısı,
Konservatuvarı Tiyatro Bölümünde öğretim görevlisi olarak Ayışığında Şamata sayılabilir.
görev yaptı. Ayak Parmakları, Canlı Maymun Lokantası, Deli
Bu parçada sözü edilen yazar aşağıdakilerden hangisidir?
Dumrul eserlerinden bazılarıdır.
A) Turan Oflazoğlu B) Turgut Özakman
Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
C) Haldun Taner D) Orhan Asena
A) Yılmaz Gruda
E) Aziz Nesin
B) Recep Bilginer
C) Güngör Dilmen
10. 1960’lardan itibaren tiyatro yazarları toplumsal sorunları işleyen
D) Turgut Özakman başarılı eserler ortaya koymuşlardır. Haldun Taner; ---- isimli
E) Başar Sabuncu eseri ile geleneksel Türk tiyatrosunun belirleyici özelliklerini, top-
lumsal ve siyasal bir içerikle birleştiren yeni bir yerli epik tiyatro
oluşturmuştur. Oyunların sayısında büyük bir artışın gözlemlen-
diği bu dönemde oyunların konuları da çeşitlenmiştir. Oktay Rifat
----, Melih Cevdet ----, Nezihe Meriç ---- adlı oyunları ile Türk tiyat-
rosunun başarılı örneklerini vermişlerdir.
Bu parçada boş bırakılan yerlere aşağıdakilerden hangisi
8. Yazar; hikâye, tiyatro, köşe yazısı, gezi yazısı gibi birçok tür- getirilemez?
de yetmişin üzerinde eser vererek Türk edebiyatında önemli
A) Keşanlı Ali Destanı B) Mikado’nun Çöpleri
bir yer edinmiştir. Eserleriyle Türk tiyatrosunu kabare türü ve
C) Cengiz Han’ın Bisikleti D) Sular Aydınlanıyordu
epik tiyatro ile tanıştırmıştır. Köşe yazılarıyla da günceli takip
etmiş, kamuoyu gündemindeki birçok tartışmaya müdahil ol- E) Kadınlar Arasında
muş, birçok konuyu da kamuoyuna taşımıştır. Hikâyelerinde
kent yaşamını, kentli insanların ilişkilerini ve yaşadıkları prob-
11. (Medresede Mevlana’nın oturduğu bölümün bir odası. Odanın
lemleri işleyen yazar; eserleriyle toplumu çeşitli yönlerden ele
bir kısmı ve medresenin avlusu görünür. Avluda Mevlana’nın
almıştır. Toplumdaki sınıfsal tabakalaşmayı, tüketim ve moda
müritleri çeşitli işler yapmaktadır. Arada bir odanın önünde
anlayışını, geçim sıkıntılarını, işçi problemlerini; kentlerdeki
durup konuşulanları duymaya çalışırlar, sonra işlerine devam
altyapı sorunlarını, gecekondulaşmayı aktarmıştır. Toplumun
ederler. Odada Tebrizli Şems ile Mevlana konuşmaktadırlar.)
sosyo-ekonomik problemlerinin yanında toplumdaki ahlaki
çözülmeyi, bireylerdeki kişilik problemlerini, eğitim sistemin- Tebrizli Şems: (Kitapları bir bir raftan alır, yere atar.) Artık
deki aksaklıkları, sanatı / sanatçıyı, politikayı / politikacıyı eser- başka kitaplar okuyacaksın, ben vereceğim onları sana.
lerine yansıtmıştır. Yazar; eserlerinde eleştirel bir dille işlediği Yenile kendini. Kafanı, ruhunu gençleştir.
bu konuları mizah, ironi, parodi gibi tekniklere başvurarak
Mevlana: Ben de bunun özlemindeyim.
aktarır. Eleştirilerini eşya, hayvan ve mekânlar üzerinden ve-
rirken isimleri sembol olarak kullanır ve stereotiplere yer verir. Tebrizli Şems: Dünyada iki şey var Celalettin: Âşık ve
Tüm bu teknik detayları, yaptığı sosyal tenkidi belirginleştir- Mâşuk.
mek için kullanır.
Mevlana: Âşık kim, âşık olunan hangisi? Özünde ikisi de birbirinin
Aşağıdaki eserlerden hangisi bu parçada sözü edilen ya- kişiliğinde erimiş, tek olmuşlardır. İnsan ve Tanrı! Ey Şems; ölüy-
düm dirildim, ağlayıştım gülüş oldum. Yalnızdım, dostumu buldum.
zara ait değildir?
Bu parça aşağıdaki yazarlardan hangisinin bir eserinden
A) Şişhane’ye Yağmur Yağıyordu
alınmış olabilir?
B) Keşanlı Ali Destanı
A) Haldun Taner B) Güngör Dilmen
C) Gözlerimi Kaparım Vazifemi Yaparım
C) Necati Cumalı D) Recep Bilginer
D) Ah Şu Gençler
E) Cahit Atay
E) Konçinalar
146