Page 148 - 3 Adım AYT Türk Dili ve Edebiyatı
P. 148
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 2. ADIM
7. 1959’da Sinema-Tiyatro Dergisi’nin açtığı yarışmada, Midas’ın 9. Cumhuriyet Dönemi sanatçılarındandır. Yurt dışında tiyatro
Kulakları ile birincilik ödülünü kazanan oyun yazarı, 1960 yı- eğitimi almıştır. Kabare tiyatrosunun temelini atmış ve ken-
lında İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Klasik Filoloji dine özgü bir ekol oluşturmuştur. Türkiye’de epik tiyatroyu
Bölümünden mezun olmuştur. Sanatçı, İsrail ve Yunanistan’da sahnede ilk defa uygulayan kişi unvanına sahip olan yaza-
tiyatro çalışmaları yaptıktan sonra 1961’den 1964’e kadar rın oyunları yurt dışında da büyük ilgi görmüştür. Deneme,
Amerikan Yale ve Washington üniversitelerinde tiyatro öğ- hikâye, fıkra, makale ve gezi yazısı türlerinde eserleri olan
renimi gördü. İstanbul Şehir Tiyatrolarında yönetmen yar- yazar, asıl ününü tiyatro eserleriyle kazanmıştır. Başlıca ti-
dımcılığı ve dramaturgluk yaptı. TRT İstanbul Radyosunda yatro eserleri arasında Gözlerimi Kaparım Vazifemi Yaparım,
tiyatro alanında şef olarak çalıştı. İstanbul Üniversitesi Devlet Vatan Kurtaran Şaban, Sersem Kocanın Kurnaz Karısı,
Konservatuvarı Tiyatro Bölümünde öğretim görevlisi olarak Ayışığında Şamata sayılabilir.
görev yaptı. Ayak Parmakları, Canlı Maymun Lokantası, Deli
Bu parçada sözü edilen yazar aşağıdakilerden hangisidir?
Dumrul eserlerinden bazılarıdır.
A) Turan Oflazoğlu B) Turgut Özakman
Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
C) Haldun Taner D) Orhan Asena
A) Yılmaz Gruda
E) Aziz Nesin
B) Recep Bilginer
C) Güngör Dilmen
D) Turgut Özakman
E) Başar Sabuncu
10. 1960’lardan itibaren tiyatro yazarları toplumsal sorunları işleyen
başarılı eserler ortaya koymuşlardır. Haldun Taner; ---- isimli
eseri ile geleneksel Türk tiyatrosunun belirleyici özelliklerini, top-
lumsal ve siyasal bir içerikle birleştiren yeni bir yerli epik tiyatro
oluşturmuştur. Oyunların sayısında büyük bir artışın gözlemlen-
8. Yazar; hikâye, tiyatro, köşe yazısı, gezi yazısı gibi birçok tür-
diği bu dönemde oyunların konuları da çeşitlenmiştir. Oktay Rifat
de yetmişin üzerinde eser vererek Türk edebiyatında önemli
----, Melih Cevdet ----, Nezihe Meriç ---- adlı oyunları ile Türk tiyat-
bir yer edinmiştir. Eserleriyle Türk tiyatrosunu kabare türü ve
rosunun başarılı örneklerini vermişlerdir.
epik tiyatro ile tanıştırmıştır. Köşe yazılarıyla da günceli takip
etmiş, kamuoyu gündemindeki birçok tartışmaya müdahil ol- Bu parçada boş bırakılan yerlere aşağıdakilerden hangisi
muş, birçok konuyu da kamuoyuna taşımıştır. Hikâyelerinde getirilemez?
kent yaşamını, kentli insanların ilişkilerini ve yaşadıkları prob-
A) Keşanlı Ali Destanı B) Mikado’nun Çöpleri
lemleri işleyen yazar; eserleriyle toplumu çeşitli yönlerden ele
C) Cengiz Han’ın Bisikleti D) Sular Aydınlanıyordu
almıştır. Toplumdaki sınıfsal tabakalaşmayı, tüketim ve moda
anlayışını, geçim sıkıntılarını, işçi problemlerini; kentlerdeki E) Kadınlar Arasında
altyapı sorunlarını, gecekondulaşmayı aktarmıştır. Toplumun
sosyo-ekonomik problemlerinin yanında toplumdaki ahlaki
çözülmeyi, bireylerdeki kişilik problemlerini, eğitim sistemin-
deki aksaklıkları, sanatı / sanatçıyı, politikayı / politikacıyı eser-
lerine yansıtmıştır. Yazar; eserlerinde eleştirel bir dille işlediği
bu konuları mizah, ironi, parodi gibi tekniklere başvurarak
aktarır. Eleştirilerini eşya, hayvan ve mekânlar üzerinden ve- 11. • Cevat Fehmi Başkut
rirken isimleri sembol olarak kullanır ve stereotiplere yer verir. • Turgut Özakman
Tüm bu teknik detayları, yaptığı sosyal tenkidi belirginleştir- • Recep Bilginer
mek için kullanır.
• Refik Erduran
Aşağıdaki eserlerden hangisi bu parçada sözü edilen ya- Verilen sanatçılar aşağıdaki eserlerle eşleştirildiğinde han-
zara ait değildir? gi eser dışta kalır?
A) Şişhane’ye Yağmur Yağıyordu A) Sarı Naciye
B) Keşanlı Ali Destanı B) Cengiz Han’ın Bisikleti
C) Gözlerimi Kaparım Vazifemi Yaparım C) Harput’ta Bir Amerikalı
D) Ah Şu Gençler D) Tohum ve Toprak
E) Konçinalar E) Ah Şu Gençler
146