Page 148 - 3 Adım AYT Türk Dili ve Edebiyatı
P. 148

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI                                                                       2. ADIM




        7.   1959’da Sinema-Tiyatro Dergisi’nin açtığı yarışmada, Midas’ın   9.   Cumhuriyet Dönemi sanatçılarındandır. Yurt dışında tiyatro
            Kulakları ile birincilik ödülünü kazanan oyun yazarı, 1960 yı-  eğitimi almıştır. Kabare tiyatrosunun temelini atmış ve ken-
            lında İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Klasik Filoloji   dine  özgü  bir  ekol  oluşturmuştur.  Türkiye’de  epik  tiyatroyu
            Bölümünden mezun olmuştur. Sanatçı, İsrail ve Yunanistan’da   sahnede ilk defa uygulayan kişi unvanına sahip olan yaza-
            tiyatro  çalışmaları  yaptıktan  sonra  1961’den  1964’e  kadar   rın oyunları yurt dışında da büyük ilgi görmüştür. Deneme,
            Amerikan  Yale  ve  Washington  üniversitelerinde  tiyatro  öğ-  hikâye, fıkra, makale ve gezi yazısı türlerinde eserleri olan
            renimi  gördü.  İstanbul  Şehir  Tiyatrolarında  yönetmen  yar-  yazar, asıl ününü tiyatro eserleriyle kazanmıştır. Başlıca ti-
            dımcılığı  ve  dramaturgluk  yaptı.  TRT  İstanbul  Radyosunda   yatro eserleri arasında Gözlerimi Kaparım Vazifemi Yaparım,
            tiyatro alanında şef olarak çalıştı. İstanbul Üniversitesi Devlet   Vatan  Kurtaran  Şaban,  Sersem  Kocanın  Kurnaz  Karısı,
            Konservatuvarı  Tiyatro  Bölümünde  öğretim  görevlisi  olarak   Ayışığında Şamata sayılabilir.
            görev yaptı. Ayak Parmakları, Canlı Maymun Lokantası, Deli
                                                                   Bu parçada sözü edilen yazar aşağıdakilerden hangisidir?
            Dumrul eserlerinden bazılarıdır.
                                                                   A) Turan Oflazoğlu                B) Turgut Özakman
            Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
                                                                   C) Haldun Taner                   D) Orhan Asena
            A)  Yılmaz Gruda
                                                                                            E) Aziz Nesin
            B)  Recep Bilginer
            C)  Güngör Dilmen
                                                               10.  1960’lardan itibaren tiyatro yazarları toplumsal sorunları işleyen
            D)  Turgut Özakman                                     başarılı  eserler  ortaya  koymuşlardır.  Haldun  Taner;  ----  isimli
            E)  Başar Sabuncu                                      eseri ile geleneksel Türk tiyatrosunun belirleyici özelliklerini, top-
                                                                   lumsal ve siyasal bir içerikle birleştiren yeni bir yerli epik tiyatro
                                                                   oluşturmuştur. Oyunların sayısında büyük bir artışın gözlemlen-
                                                                   diği bu dönemde oyunların konuları da çeşitlenmiştir. Oktay Rifat
                                                                   ----, Melih Cevdet ----, Nezihe Meriç ---- adlı oyunları ile Türk tiyat-
                                                                   rosunun başarılı örneklerini vermişlerdir.

                                                                   Bu parçada boş bırakılan yerlere aşağıdakilerden hangisi
        8.   Yazar; hikâye, tiyatro, köşe yazısı, gezi yazısı gibi birçok tür-  getirilemez?
            de yetmişin üzerinde eser vererek Türk edebiyatında önemli
                                                                   A) Keşanlı Ali Destanı       B) Mikado’nun Çöpleri
            bir yer edinmiştir. Eserleriyle Türk tiyatrosunu kabare türü ve
                                                                   C) Cengiz Han’ın Bisikleti     D) Sular Aydınlanıyordu
            epik tiyatro ile tanıştırmıştır. Köşe yazılarıyla da günceli takip
            etmiş, kamuoyu gündemindeki birçok tartışmaya müdahil ol-                                 E) Kadınlar Arasında
            muş, birçok konuyu da kamuoyuna taşımıştır. Hikâyelerinde
            kent yaşamını, kentli insanların ilişkilerini ve yaşadıkları prob-
                                                               11.   (Medresede Mevlana’nın oturduğu bölümün bir odası. Odanın
            lemleri işleyen yazar; eserleriyle toplumu çeşitli yönlerden ele
                                                                   bir kısmı ve medresenin avlusu görünür. Avluda Mevlana’nın
            almıştır. Toplumdaki sınıfsal tabakalaşmayı, tüketim ve moda
                                                                   müritleri çeşitli işler yapmaktadır. Arada bir odanın önünde
            anlayışını, geçim sıkıntılarını, işçi problemlerini; kentlerdeki
                                                                   durup konuşulanları duymaya çalışırlar, sonra işlerine devam
            altyapı sorunlarını, gecekondulaşmayı aktarmıştır. Toplumun
                                                                   ederler. Odada Tebrizli Şems ile Mevlana konuşmaktadırlar.)
            sosyo-ekonomik  problemlerinin  yanında  toplumdaki  ahlaki
            çözülmeyi, bireylerdeki kişilik problemlerini, eğitim sistemin-     Tebrizli Şems: (Kitapları bir bir raftan alır, yere atar.) Artık
            deki aksaklıkları, sanatı / sanatçıyı, politikayı / politikacıyı eser-  başka  kitaplar  okuyacaksın,  ben  vereceğim  onları  sana.
            lerine yansıtmıştır. Yazar; eserlerinde eleştirel bir dille işlediği   Yenile kendini. Kafanı, ruhunu gençleştir.
            bu  konuları  mizah,  ironi,  parodi  gibi  tekniklere  başvurarak
                                                                   Mevlana: Ben de bunun özlemindeyim.
            aktarır. Eleştirilerini eşya, hayvan ve mekânlar üzerinden ve-
            rirken isimleri sembol olarak kullanır ve stereotiplere yer verir.      Tebrizli  Şems:  Dünyada  iki  şey  var  Celalettin:  Âşık  ve
            Tüm bu teknik detayları, yaptığı sosyal tenkidi belirginleştir-  Mâşuk.
            mek için kullanır.
                                                                   Mevlana: Âşık kim, âşık olunan hangisi? Özünde ikisi de birbirinin
            Aşağıdaki eserlerden hangisi bu parçada sözü edilen ya-  kişiliğinde erimiş, tek olmuşlardır. İnsan ve Tanrı! Ey Şems; ölüy-
                                                                   düm dirildim, ağlayıştım gülüş oldum. Yalnızdım, dostumu buldum.
            zara ait değildir?
                                                                   Bu  parça  aşağıdaki  yazarlardan  hangisinin  bir  eserinden
            A)  Şişhane’ye Yağmur Yağıyordu
                                                                   alınmış olabilir?
            B)  Keşanlı Ali Destanı
                                                                   A) Haldun Taner                    B) Güngör Dilmen
            C)  Gözlerimi Kaparım Vazifemi Yaparım
                                                                   C) Necati Cumalı                   D) Recep Bilginer
            D)  Ah Şu Gençler
                                                                                             E) Cahit Atay
            E)  Konçinalar



        146
   143   144   145   146   147   148   149   150   151   152   153