Page 168 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 168

FELSEFE                                                                                      3. ADIM




        5.   Bergson’a göre eşyaya verilen şekiller tamamen bizden de-  8.   Popper’a  göre  bilim,  kesin  olduğu  iddia  edilen  tümevarıma
            ğilse, madde ve ruh arasındaki bir uzlaşmadan gelmiş olma-  dayanmaz. Çünkü tümevarımla kurulan bilimsel bir kuramın
            lıdır. Öyle ki maddeye çok şeyler veriyorsak ondan da bazı   deneysel  olarak  ve  kesin  bir  şekilde  doğruluğunun  ortaya
            izlenimler aldığımız şüphesizdir. Ancak bu izlenimlere zihnin   konması imkânsızdır. Tam tersi bir ihtimalin var olması nede-
            giydirdiği şekiller ve onlara ait düşünceler, insana “ben” ile   niyle şüpheli olur.
            ilgili bilgi vermez. Ben bilgisi,………
                                                                   Buna göre Popper için bilimsel kuramların oluşturulma
            Parçanın sonunda verilen boşluğa aşağıdakilerden han-  sürecinde etkili olan ilke aşağıdakilerden hangisidir?
            gisi getirilirse anlam bütünlüğü sağlanmış olur?       A)  Nedensellik
            A)  bilincin sezgisel bir kavrayışla içsel âleme yönelmesiyle   B)  Doğrulama
               mümkündür.                                          C)  Yanlışlama
            B)  görünüşün derinine inilmesi yani maddenin özünün kav-  D)  Paradigmal devrim
               ranmasıdır.
                                                                   E)  Çalışma etiği
            C)  maddenin aktarımı ile başka zihinlerde anlam bulur.
            D)  dışsal âlemin ruhsal âleme yansımasıdır.
                                                               9.   Onun ahlak felsefesinin temeli “hareket” kavramı üzerine ku-
            E)  madde ile ruh arasında mantıksal bir sentezlemedir.
                                                                   rulmuştur. Devlet bursuyla gittiği Fransa’da “hareket” felsefe-
                                                                   sinin kurucusu olan Maurice Blondel’le tanışarak, ülkemizde
                                                                   çıkarmış  olduğu  “Hareket”  dergisinde,  kitaplarında,  başka
        6.   Varoluşçu felsefe, insanın özgür iradesi olduğunu ve karar-
                                                                   dergi ve gazetelere yazdığı yazılarında, “hareket” felsefesinin
            larında  da  sorumlu  olduğunu  vurgular.  Varoluşçular  bütün
                                                                   ve dinî düşüncelerinin etkisiyle İsyan Ahlakı’nın savunuculu-
            varlığın  aklın  kuşatmasında  olduğunu  savunan  düşünceye
                                                                   ğunu yapmıştır. ‘İsyan Ahlakı’, ‘Var Olmak’, ‘Ahlak’, ‘Yarınki
            karşı gelmiş, önce var olduğunu, sonra özün kişi tarafından
                                                                   Türkiye’ kitaplarından birkaçıdır.
            oluştuğunu savunmuşlardır.
                                                                   Bu parçada hakkında açıklama yapılan felsefeci aşağıda-
            Buna göre aşağıdakilerden hangisi varoluşçu felsefenin   kilerden hangisidir?
            genel karakterine ters düşer?
                                                                   A)  Hilmi Ziya Ülken
            A)  Korkak ya da kahraman doğarız, korkak ya da kahraman
                                                                   B)  Nusret Hızır
               olmayız.
                                                                   C)  Macit Gökberk
            B)  İnsan önce var olur; iyi, kötü olmasına kendisi karar verir.
                                                                   D)  Nurettin Topçu
            C)  İnsan kararlarında edilgen değildir.
                                                                   E)  Aydın Sayılı
            D)  Eylemlerinde özgür olan insan bunun sorumluluğunu da
               kabullenir.
            E)  Yaşamı anlamlı kılan insanın kendisidir.       10.  Nietzsche  felsefesinde  köle  efendi  düalizmi  önemli  bir  yer
                                                                   tutmaktadır. Ona göre her soylu ahlak, kendine zafer kazan-
                                                                   mış bir biçimde evet demekle gelişirken köle ahlakı daha en
        7.   Thomas  Kuhn’a  göre  bilim  bir  etkinlik  sürecidir.  Bu  süreci
                                                                   başında farklı olana, kendi olmayana hayır der. Dolayısıyla
            yönlendiren  olgular  bilim  insanlarının  oluşturduğu  topluluk
                                                                   “hayır”  sözcüğü, kölenin hemen hemen tek eylemidir. Köle
            ve onların çalışmalarıdır. Bilim ancak bu süreci incelemekle
                                                                   ahlakının var olmak için hep karşı koyan dış dünyaya gerek-
            anlaşılabilir. Bu incelemede süreçteki tüm ögeler özellikle de
                                                                   sinimi olmuş ve kölenin eylemi temelde tepkiden kaynaklan-
            bilim dışı ögeler irdelenmelidir. Bilim süreci sürekli ilerleme
                                                                   mıştır. Soylu değerlendirme biçiminde ise kişi eyleme ken-
            özelliği göstermez. Bilimde sapmalar ve sıçramalar olanaklı-
                                                                   diliğinden geçer ve karşıtını yine kendisini daha coşkulu bir
            dır. Bu sıçramalar bilimde bir paradigmadan diğerine geçişle
                                                                   şekilde onaylamak amacı ile arar. Nietzsche, köle ve efendi
            gerçekleşir.
                                                                   kavramlarını ahlaki özellikleri ve ahlak türlerini daha iyi betim-
                                                                   lemek amacı ile kullanmıştır.
            Parçaya  göre  Thomas  Kuhn  aşağıdakilerden  hangisine
            karşı çıkar?                                           Buna göre Nietzsche’nin felsefesinde köle ahlakının be-
                                                                   lirgin özelliği aşağıdakilerden hangisidir?
            A)  Bilim insanları içinde yaşadıkları çağın koşullarından etki-
               lenirler.                                           A)  Nedensellik
            B)  Bilimin anlaşılması bilimsel süreçlerin anlaşılmasına bağlıdır.  B)  Doğrulama
            C)  Geçmişten geleceğe bilim doğrusal bir ilerleme süreci izler.  C)  Yanlışlama
            D)  Bilimsel çalışmaları paradigma yönlendirir.        D)  Paradigmal devrim
            E)  Bilimsel çalışmalarda kopmalar yaşanır.            E)  Çalışma etiği



        166
   163   164   165   166   167   168   169   170   171   172   173