Page 164 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 164

FELSEFE                                                                                      2. ADIM




        7.   Nurettin  Topçu;  hareketi,  biyolojik  bakımdan  değil  insanla-  10.  20. yüzyıl felsefesinin önemli akımlarından biri olan hermeneu-
            ra ve onların değişimine yönelik bir kavram olarak ele alır.   tik, insanın söz ve eylemlerinin oluşturduğu ürün ve yapıların
            İnsan,  hareketlerini  düşünerek  ve  isteyerek  gerçekleştirir.   anlamına  yönelik  yorumlamadır.  Hermeneutik,  Gadamer  ile
            Yalnız insana mahsus olan hareket, insanın kendi kendisini   felsefi bir akıma dönüşmüştür. Gadamer, hermeneutiği yöntem
                                                                   değil, hakikati arama çabası olarak görmüştür. Ona göre bir
            ve başka varlıkları değiştirmesi demektir. Hareket varlığımı-  insanın diğer insanı ve yine kendini anlaması için hermeneutik
            zın başlangıcı, hayatın cevheridir. Hareket etmedikçe insan   gereklidir. Gadamer, anlamayı, “ufukların kaynaşması” teori-
            kendini tanıyamaz. Ancak hareketle ruh, vücut kazanır ve vü-  siyle açıklar; kişi anlamaya yöneldiği şeyin ufkuyla kaynaşır ve
            cut ruh kazanır. Tam ve gerçek hareket, bütün aleme yayılış,   ortaya anlam çıkar. Ufukların kaynaşması, dil ve anlam ilişkisi
            oradan da sonsuzluğa geçiştir.                         içerisinde, insanın veya eserinin yorumlanması şeklinde olabi-
                                                                   lir. İnsana veya esere yönelik ön bilgiler anlamaya dair bilgile-
                                                                   rin başlangıcıdır. Gadamer’e göre anlamak, üretilmiş bilginin
            Buna göre hareketle ilgili aşağıdaki yargılardan hangisine
                                                                   yeniden yorumlanmasıdır.
            ulaşılamaz?
            A)  Hareket hem kendimizi hem de eşyayı değiştirmektir.      Bu parçadan aşağıdakilerden hangisi çıkarılamaz?

            B)  Hareket var olmak, istemek ve düşünmek arasındaki uyumu   A)  Gadamer,  hermeneutik  ile  ilgili  açılamalarında  insanı
                                                                      merkeze koyar.
               aramak demektir.
                                                                   B)  Gadamer’e göre hermeneutik, yaşamın her alanını kapsar.
            C)  Hareket,  tabiat  düzeniyle  yetinmeyip  tabiat  düzenini
               aşmayı gerektirmektedir.                            C)  Gadamer’e göre anlama, dilin analizi ile mümkündür.
                                                                   D)  Gadamer’e göre ön yargılar anlamanın önünde engeldir.
            D)  Hareket kaba bir gücün, içgüdünün ya da basit reflekslerin
                                                                   E)  Gadamer, hermeneutiği yöntem olarak görmez.
               dışa vurumudur.
            E)  Hareket ahlaki, estetik, bilimsel ya da dinî her türlü insan
               faaliyetini ifade eder.
                                                               11.  Yeni  Ontoloji,  varlığı  dört  katmanlı  gerçeklik  olarak  ele  al-
                                                                   maktadır. Bu yaklaşıma göre varlık, bilinçten bağımsız olarak
                                                                   vardır. Dünya, her biri birbirinden ayrı dört katmanın bir araya
        8.   Mantıkçı pozitivizme göre bir önermenin bilime konu olabil-  gelerek oluşturduğu bir bütündür. En altta nesneler, canlılar,
            mesi için olgusal olarak doğrulanabilir olması gerekmektedir.   sonra ruhlu varlıklar ve en üstte değer üreten insan. En altta
                                                                   fizik, en üstte felsefe vardır.
            Buna göre aşağıdaki önermelerden hangisi bilime konu
            olamaz?                                                Buna göre “yeni ontoloji” ile ilgili olarak aşağıdakilerden
                                                                   hangisi söylenemez?
            A)  Ruh ölümsüzdür.
                                                                   A)  Dış dünya onu bilenden bağımsız değildir.
            B)  Isınan cisimler genleşir.
                                                                   B)  Varlık, çeşitlilik içeren bir bütündür.
            C)  Tüm canlılar solunum yapar.
                                                                   C)  İnsan en üst katmanda yer alır.
            D)  Maddeler atomlardan oluşur.
                                                                   D)  Varlık en alttan üste doğru ilerler.
            E)  Su, hidrojen ve oksijenden oluşur.                 E)  Varlık felsefi bir problemdir.



        9.   Sartre’a göre insanda varoluş özden önce gelir. Varoluşun   12.  Kierkegaard açısından her insan daima oluşum hâlindedir ve
                                                                   insana  sadece  şimdiki  zaman  verilmiştir.  İnsan  olmak  yani
            özden önceliği ilkesi, temelini özgürlükte bulur. İnsan özgür
                                                                   var olmak bizzat kendi olmak için daimi bir çabadır. Bu yüz-
            olmasaydı varoluşu özden önce gelmezdi. İnsan kendi özgür
                                                                   den insan anda kendini aşmak ve fethetmek durumundadır.
            eylemleri ile kendi özünü inşa eden bir varlıktır. Bir özle doğ-  Varoluşun  kendisine  dışarıdan  herhangi  bir  müdahale  söz
            mak, bir belirlenmişlik ve cebir içinde olmak, onun özgürlüğü-  konusu değildir; o kendi kendine varoluşa sahip bir varlıktır.
            ne ters düşer. Bu nedenle varoluş özün oluşumu yönünde bir   Varoluş düşünülen bir şey değil yaşamın içinde olan bir şeydir.
            imkândır.                                              Kierkegaard’a göre genel, evrensel bir varoluştan söz etmek
                                                                   mümkün değildir. Varoluş bireye özgüdür ve birey bu kendinde
            Parçadan  hareketle  aşağıdaki  yargılardan  hangisine   özgülüğü ile diğer varlıklardan ayrılmaktadır.
            ulaşılamaz?
                                                                   Parçaya göre aşağıdaki yorumlardan hangisi yapılabilir?
            A)  İnsanın özü varoluşunu belirler.
                                                                   A)  Varoluş süreci her insanda aynıdır.
            B)  İnsan kaderini kendi yazar.
                                                                   B)  Varoluş sürecinde değişim söz konusu değildir.
            C)  İnsan ne olacağına özgürce karar verir.
                                                                   C)  İnsanın varoluşu özneldir ve eşsizdir.
            D)  İnsanın özgürlüğü, özünü kendisinin belirlemesindedir.
                                                                   D)  Her insan kendi var oluşunu başka bir varlığa borçludur.
            E)  İnsanın varoluşu özünü mümkün kılar.
                                                                   E)  İnsanın varoluşu doğaüstü bir güç tarafından belirlenmiştir.





       164
   159   160   161   162   163   164   165   166   167   168   169