Page 164 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 164

FELSEFE                                                                                      1. ADIM




        7.   Varoluş kendi içinde diyalektik bir sıra izleyen estetik, etik ve   10.  Nietzsche, insana değerlerin yeniden değerlendirilmesi göre-
            dini varoluş olmak üzere üç aşamadan oluşur. “Estetik va-  vini yüklemiştir.
            roluş”  aşamasının  en  belirleyici  özellikleri;  duyu  deneyinde
                                                                   Nietzsche bu görevi yapabilecek insanı aşağıdakilerden
            daima gerçeklik yerine olanaklılığın yeğlenmesi, bir öznenin
                                                                   hangisi ile ifade eder?
            yaşadığı bölük pörçük deneyimler, ironi ile kuşkuculuğun yok
            sayıcı kullanımı ve elden geldiğince can sıkıntısından kaçış-  A)  Üst insan
            tır. “Etik varoluş” ile anlatılmak istenen, dinsel bir yaşam sür-
                                                                   B)  Bilge insan
            dürülürken dâhi edinilmesi olanaklı bir yaşam görüşü ve daha
            yüksek bir aşama olan “dinsel aşama” ile sınırlandırılmış va-  C)  Özgür insan
            roluş aşamasıdır.                                      D)  Egoist insan

            Görüşleri açıklanan düşünür aşağıdakilerden hangisidir?  E)  Ödeve uyan insan
            A)  Dewey

            B)  Hartmann
            C)  Sartre
            D)  Nietzsche
                                                               11.  20. yüzyıl felsefesi, gerçeğin ne olduğu, nasıl bilinebileceği-
            E)  Kierkegaard
                                                                   nin ele alındığı ve metafizik tartışmaların kendini hissettirdiği
                                                                   bir dönem olmasının yanı sıra dünya savaşları gibi toplumsal
                                                                   ve ekonomik düzlemde yaşanan değişimlere yönelik fikirlerin
                                                                   de oluştuğu bir dönemdir. Çağdaş bir felsefe olan ve belli bir
                                                                   coğrafyanın egemenliğinde olmayan 20. yüzyıl felsefesi, za-
        8.   İnsan varlığı itibariyle âdeta dünyaya fırlatılmış bir varlıktır.   man içinde sistemleşmiştir. Bu dönemde felsefe uzmanlaşa-
            Fırlatılmışlık kişinin hâletiruhiyesine göre değişen, başkala-  rak 20. yüzyıl sonlarına doğru filozoflardan üniversite dışında
            rıyla paylaştığımız ve büyülendiğimiz bir dünyaya bırakılma-  çalışan neredeyse kalmamıştır.
            mızın basit farkındalığıdır. Bu farkındalıktan sonra kişi, ola-
                                                                   Parçaya göre aşağıdakilerden hangisi 20. yüzyıl felsefesi
            naklarını yakalama ve somut bir durumda eylemde bulunma
                                                                   için söylenemez?
            hareketiyle fırlatılmışlık durumundan kurtulabilir.
                                                                   A)  Felsefede uzmanlaşmanın olduğu dönemdir.
            Bu  parça  aşağıdaki  filozof  ve  görüşlerinden  hangisine
            karşılık gelir?                                        B)  Sınırlı bir coğrafyada kendini göstermiştir.
                                                                   C)  Felsefede metafizik tartışmalar yaşanmıştır.
            A)  Heidegger - varoluşçuluk
                                                                   D)  Toplumsal gelişmeler felsefi düşünceyi etkilemiştir.
            B)  Husserl - fenomenoloji
                                                                   E)  Felsefenin üniversiteler aracılığıyla yayıldığı dönemdir.
            C)  Dilthey - hermeneutik
            D)  Kuhn - mantıkçı pozitivizm
            E)  Hartman - yeni ontoloji

                                                               12.  20.  yüzyıl  başları  özellikle  İstanbul  Üniversitesi  Edebiyat
                                                                   Fakültesi  bünyesinde  açılan  Felsefe  Bölümüyle  birlikte
                                                                   Türkiye’de  düşünme  dünyasının  hızla  geliştiği  bir  dönemin
                                                                   başlangıcı  olmuştur.  “Felsefe  Yazıları”  adlı  eseriyle  TDK
        9.   Yaşam  bir  akıştır.  Akıl  ve  mantık  bu  akışı  kavrayabilecek   1977 Deneme Ödülü’nü alan, felsefenin diyalektik çerçeve-
            esneklikte değildir. Akışı kavrama gücü, zekâ ile içgüdünün   de olduğunu belirterek analitik felsefeyi benimsediğini ifade
            birleşimiyle ortaya çıkan bir yetiyi gerektirir. Bu yeti bizde do-  eden düşünürümüzdür.
            ğuştan bulunmaktadır ve mutlak bilginin kaynağıdır.
                                                                   Bu parçada sözü edilen düşünür aşağıdakilerden hangi-
            Bu parçadaki görüş aşağıdakilerden hangisine uygundur?
                                                                   sidir?
            A)  Comte’un pozitivizmine
                                                                   A)  Macit Gökberk
            B)  Husserl’in fenomenolojisine                        B)  Nusret Hızır

            C)  Bergson’un entüisyonizmine
                                                                   C)  Hasan Âli Yücel
            D)  Wittgenstein’ın analitik felsefesine
                                                                   D)  İoanna Kuçuradi
            E)  Descartes’ın rasyonalizmine
                                                                   E)  Takiyettin Mengüşoğlu



        162
   159   160   161   162   163   164   165   166   167   168   169