Page 165 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 165

FELSEFE
                                                                                                 TYT        2.
                                                                                                          ADIM
                                                  20. Yüzyıl Felsefesi-2








        1.   Sartre’a göre doğuştan rollerimizin yazılı olduğu bir senaryo   4.   Yeni  ontolojinin  önemli  temsilcilerinden  N.  Hartmann’a  göre
            yoktur. Kim olduğumuzu ve ne olmak zorunda olduğumuzu   felsefedeki bütün problemler, Descartes’tan beri mantığa da-
            bize anlatan bir “öz” yoktur. Hepimiz zorunlu olarak özgürüz   yalı yöntemlerle açıklamalardan ortaya çıkar. Hartmann, man-
            ve hepimiz bu varoluşçu belirsizliğe bir cevap bulmak sorum-
            luluğunu taşıyoruz.                                    tıksal  doğruların  her  zaman  gerçeği  veremeyeceğini  belirtir.
                                                                   Hartmann’a göre varlık, ruh ve maddedir. Ruh düşünmedir an-
            Bu parçadan hareketle aşağıdaki düşüncelerden hangi-   cak bilgi için düşünen özne kadar düşünülen varlığa da ihtiyaç
            sine ulaşılamaz?
                                                                   vardır. Bir nesnenin bilinmesi için nesnenin varlığı gerekir.
            A)  İnsan için önceden belirlenmiş bir kader yoktur.     Hartmann’ın  görüşleri  ile  ilgili  olarak  aşağıdakilerden
            B)  İnsan ahlaki değerlerini kendisi oluşturur.        hangisi doğru değildir?
            C)  Birey kendi özünü gerçekleştirecek olanağa sahiptir.
                                                                   A)  Felsefedeki  problemlerin  çözümünde  mantıksal  açıkla-
            D)  İnsan kendisini belirleyen özgürlüğe mahkûmdur.       malar yetersizdir.
            E)  İnsanda varoluş, özden sonradır.                   B)  Descartes’ın bilgi kuramını eleştirir.

                                                                   C)  Özne düşünmenin tek etkin unsurudur.
                                                                   D)  Nesnenin bilinmemesi varlığının olmadığı anlamına gelmez.
                                                                   E)  Bilgi, öznenin nesneyi kavramasıyla oluşur.

        2.   20. yüzyıl felsefesi gerçeğin ne olduğunun, nasıl bilineceğinin
            ele alındığı ve metafizik tartışmaların kendisini hissettirdiği bir
            dönem olmasının yanı sıra dünya savaşları gibi toplumsal ve   5.   Edmund Husserl’e göre “Bilinç her zaman bir şeyin bilincidir.”
            ekonomik  düzlemde  yaşanan  değişmelere  yönelik  fikirlerin   Bu bilinç, nesnelerin özünün bilgisinin bilinmesini sağlar. Bu
            de oluştuğu bir dönemdir. Çağdaş bir felsefe olan ve belli bir   öze ulaşmak için daha önce edinilmiş bilgilerden, ön yargı-
            coğrafyanın egemenliğinde olmayan 20. yüzyıl felsefesi za-  lardan,  rastlantısal  özelliklerden  uzaklaşmak  ve  bu  bilgileri
            man içinde sistemleşmiştir.
                                                                   paranteze almak gerekir.
            Buna  göre  20.  yüzyıl  felsefesinin  temel  problemleri  ve
            akımları düşünüldüğünde aşağıdakilerden hangisi dışa-     Parçada hakkında açıklama yapılan felsefi görüş aşağı-
            rıda kalır?                                            dakilerden hangisidir?
                                                                   A)  Fenomenoloji
            A)  Bilginin Kaynağı Sorunu - Rasyonalizm
            B)  Gerçeklik Görünüş Sorunu - Fenomenoloji            B)  Kartezyen felsefe
            C)  Yorum Sorunu - Hermeneutik                         C)  Diyalektik materyalizm
            D)  Varoluş Öz Sorunu - Varoluşçuluk                   D)  Mantıkçı pozitivizm
            E)  Değişim Sorunu - Diyalektik Materyalizm
                                                                   E)  Hermeneutik


                                                               6.   J. P. Sartre, “Varoluş, özden önce gelir.” sözüyle varoluşçu-
        3.   J. P. Sartre’a göre insan iki tür özgürlüğe sahiptir. Bunlardan   luğun önemli bir iddiasını ortaya koymuştur. Sartre, insanın
            birincisi insanın, özü belirlenmeden var olduğu için özgür ol-  ilk olarak var olduğunu, ortaya çıktığını, göründüğünü ancak
            masıdır. Buna belirlenmeme özgürlüğü der. İlk olarak insan   sonrasında kendini tanımladığını belirtir. İnsanın özünü oluş-
            dünyaya gelir, var olur ve daha sonra özünü kurarak kişi olur.
            Var  olan  bir  insanın  sonradan  bir  karakter,  kişi  olması  ise   turma gücünü, yine insanın özgür iradesini kullanabilmesine
            ikinci özgürlük anlayışıdır. Bu da insanın kendi özünü seçme   bağlar. İnsanın özünün doğuştan belirlenmediğini, yaptığı öz-
            özgürlüğüdür.                                          gür seçimlerle sonradan oluştuğunu düşünür.

            Bu  parçadan  hareketle  aşağıdaki  yargılardan  hangisine      Buna  göre  aşağıdakilerden  hangisi  Sartre’ın  görüşüne
            ulaşılamaz?                                            uygundur?
            A)  İnsan genetik kodlarının dışına çıkamaz.           A)  İnsanın özgürlüğü kendi elindedir.
            B)  İnsan yapmış olduğu seçimler sonrası kendi olur.   B)  İnsanın özgürlüğü nesneye bağlanmasıyla oluşur.
            C)  Nasıl bir insan olacağımızı biz belirleriz.
                                                                   C)  Özgürlüğün sınırlarını Tanrı belirler.
            D)  İnsanın sahip olduğu özgürlükler özünü bulmasını sağlar.
                                                                   D)  İnsanın başkalarına karşı sorumluluğu yoktur.
            E)  İnsanın karakteri zamanla oluşur.
                                                                   E)  İnsanın özgürlüğü toplumun elindedir.



                                                                                                             163
   160   161   162   163   164   165   166   167   168   169   170