Page 160 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 160

FELSEFE                                                                                      3. ADIM




         2020 TYT                                               7.   Gadamer  anlamayı  ufukların  kaynaşması  dediği  teoriyle
                                                                    açıklar. Ufukların kaynaşması iki farklı tarihsel durumda or-
         5.   Varoluşcu filozof A. Camus’ye göre insan, üstün olan değer-
                                                                    taya çıkıp, mevcut ortamın yani şimdinin içinde kendi anlamı-
             leri yıkabilecek ve kolay edinilemeyen özgürlüğü çabalayarak
                                                                    nı bulması ile gerçekleşir. Tarihsel anlamanın görevi ancak
             elde  edebilecek  olandır.  Özgürlük  ne  yasanın  mutlak  ege-
                                                                    içinde  bulunduğumuz  ufuktan  hareket  edilerek  anlaşılabilir.
             menliği ne de bütünüyle yokluğudur. Yasanın boyunduruğu
                                                                    Aksi takdirde tarihsel bağlamına dâhil olmadığımız ufkun içi-
             altında  ezilmek  de  her  şeyi  istediğimiz  gibi  yapabilmek  de
                                                                    ne yerleşmemiz olanaksızdır. Tarihsel anlamaya ancak kendi
             özgürlük değildir. Üstün bir değerle yazgıya yön verilmiyorsa,
                                                                    ufkumuzdan kalkarak katılmamız olanaklıdır.
             rastlantı kralsa karanlıklar içinde yürüyüştür söz konusu olan.
             Körün korkunç özgürlüğüdür bu. Bir eylemi yasaklamak veya         Bu parçadan hareketle aşağıdakilerden hangisine ulaşılabilir?
             seçmek, bir değer ya da ereğin varlığını gerekli kılar.
                                                                    A)  Anlama  şimdiki  durumun  içinde,  kendi  perspektifimizde
             Bu parçadan aşağıdaki yargıların hangisine ulaşılabilir?   gerçekleşen bir durumdur.
                                                                    B)  Anlık durumdan hareket ederek tarihi anlamak imkânsızdır.
             A)  Özgürlük, seçimlerimize dışsal bir müdahalenin yokluğudur.
                                                                    C)  Ufukların kaynaşması aynı tarihsel dönemde gerçekleşir.
             B)  Her türlü yasa, insanın özgürlüğünü kısıtlar. T
                                                                    D)  Tarihsel anlamaya kendi ufkumuzdan hareket ederek
             C)  Toplum kuralları özgürlük esas alınarak belirlenmelidir.
                                                                       katılmak olanaksızdır.
             D)  Özgürlük eylemin amaca yönelik ve değer odaklı olmasıdır.
                                                                    E)  Ufukların kaynaşması geçmişteki durumun içinde anlaşılabilir.
             E)  Bize doğuştan biçilen yazgıya ayak uydurmak özgürlüktür.
         6.   Heidegger insan olarak bizleri diğer varlıklardan farklı kıla-
             nın, kendi varlığımızı ve bir varlık olarak var olmanın anlamı-  8.   “Sihirli kuş, kırk ayaklı köpeği görünce koşarak uzaklaştı.” şek-
             nı sorgulayabilmek olduğunu düşünür. İnsanın varoluşunun   linde bir önerme mantıkçı pozitivistlere göre bilime konu olamaz.
             temel  amacı,  mevcut  potansiyelini  kullanarak  kendini  ger-
             çekleştirmek ve içinde bulunduğu dünyayla kendini bir bütün          Bu  durum  mantıkçı  pozitivizmin  aşağıdaki  tezlerinden
             hâline getirmektir; bunu gerçekleştirmenin ilk adımı ise ‘ken-  hangisiyle ilgilidir?
             dini bilme’dir. İnsan varlığının doğası, sahip olduğu öz bilinçle
             şekillenir; kendini var edebilmesi için kendini bilmesi gerekir.   A)  Bilginin kaynağı duyu verileridir.
             Kendi öz kimliğini keşfetme ve ortaya koyma çabası içindeki   B)  Bilim evrensel bilgiler ortaya koyar.
             sanatçı da bunu kendi varoluşu üzerinden yapmanın yollarını
                                                                    C)  Bilim anlamlı önermelerden oluşur.
             arar. İnsanın kendini bilebilmesi için öncelikle kendine dön-
             mesi, kendini anlaması gerekir. İlk adımı kendine yönelmek   D)  Felsefe mitolojik hikâyeleri konu edinmelidir.
             olan bu yolda insan ancak kendine dışarıdan bir göz olarak
                                                                    E)  Bilimsel bilgi deney ve gözleme dayanır.
             bakabildiğinde başarıya ulaşır.

             Bu parçanın temel görüşüne en uygun olan görsel aşağı-
                                                                9.   Sartre’a göre “insan ne ise o değildir, aksine ne değilse odur.”
             dakilerden hangisidir?
                                                                    İnsanın varoluş sürecine başlamadan önce, belirlenmiş ve de-
             A)                       B)                            ğişmez bir doğaya sahip olduğunu iddia etmek, onun özgür ira-
                                                                    desine kota koymaktır. Varoluş sürecindeki insan; kendi seçtiği
                                                                    olanaklar varlığı iken “kendisi için varlık” konumundadır. Fakat
                                                                    bir kağıt parçası ise onu tasarlayan iradenin dışında bir varlık
                                                                    alanı gösteremediğinden “kendinde varlık” olarak nitelenmiştir.

                                                                       Buna  göre  aşağıdakilerden  hangisi  Sartre’ın  varlık
             C)                       D)                            konusundaki görüşlerine uygun bir ifadedir?

                                                                    A)  Belirlenmiş ve değişmez bir doğa olduğu için öz varoluştan
                                                                       önce gelir.
                                                                    B)  İnsan, dünyaya gelmeden önce belirlenmiş ve değişmez
                                                                       bir kadere sahiptir.
                                                                    C)  İnsan kendisini belirleyen irade dışında bir kader belirleyemez.
                        E)
                                                                    D)  Kendinde varlık, varoluş sürecinde kendine has bir
                                                                       irade geliştirir.
                                                                    E)  İnsan  bir  imkân  ve  olanaklar  varlığı  olarak  özgürlüğe
                                                                       mahkûmdur.





       160
   155   156   157   158   159   160   161   162   163   164   165