Page 155 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 155

FELSEFE
                                                                                                 TYT        3.
                                                                                                          ADIM
                                            18. Yüzyıl - 19. Yüzyıl Felsefesi-2








        1.   Hume’a göre iki temel algı türü vardır: İzlenimler ve fikirler.   4.   Hegel’e göre deneye hiç başvurmadan sırf düşünce ile kesin
            İzlenimler  bir  şeyi  gördüğümüz,  hissettiğimiz,  sevdiğimiz,   bilgiye ulaşılabilir. Çünkü özne ile öznenin yöneldiği nesne
            nefret ettiğimiz, arzuladığımız ya da dilediğimiz zaman edin-  aynı aklın değişik biçimleridir.
            diğimiz deneyimlerdir. Hume’a göre izlenimler fikirlere göre
                                                                   Hegel’in bu görüşünün temelinde aşağıdaki yargılardan
            daha  canlıdırlar.  Fikirler  ise  izlenimlerin  kopyalarıdır;  onlar
                                                                   hangisi bulunmaktadır?
            deneyimlerimizi hatırladığımız ya da imgelerimizi kullandığı-
            mızdaki düşüncelerimizin nesneleridir.                 A)  Var olmak algılanmış olmaktır.
                                                                   B)  Düşünüyorum, o hâlde varım.
            Parçadan hareketle;
                                                                   C)  Duyumlardan geçmeyen bilgi akılda olamaz.
             I. Fikirler olmadan izlenimler olamaz.
                                                                   D)  Tüm bilgimiz deneyle başlar, ancak deneyden doğmaz.
             II. İzlenimler deney yoluyla elde edilirler.          E)  Akılsal olan her şey gerçek; gerçek olan her şey akılsaldır.
            III. Fikirlerin kaynağı izlenimlerdir.

            yargılarından hangileri doğrudur?
            A) Yalnız I        B) Yalnız II               C) Yalnız III  5.   I. Kant da tıpkı empiristler gibi tüm bilgimizin deneyimle baş-
                                                                   ladığını  savunur.  Fakat  Kant’a  göre  tüm  bilgilerimiz  dene-
                      D) I ve II        E) II ve III
                                                                   yimle başlamış ve harekete geçirilmiş olsa bile, bu tümünün
                                                                   deneyimden doğduğu anlamına gelmez çünkü deneyim yal-
                                                                   nızca algı içeriklerini bize vermekle yetinmez. Deneyim aynı
                                                                   zamanda bir süreçtir ve zamana işaret eden bu süreç bizde
        2.   I. Kant’a göre bütün iyiyi hedefleyen eylemlerimiz sonuç ola-  deneyimden kaynaklanmayan bazı zihinsel form ve katego-
            rak boşa çıksa bile iyi irade bir mücevher gibi parlar.  rileri de harekete geçirir. Algı içerikleriyle harekete geçen ve
                                                                   işlevsellik kazanan bu form ve kategoriler, insanın duyumsa-
            Buna göre Kant için bir eylemin iyi olmasını belirleyen   ma ve düşünme yetisinin deneye önsel, yani a priori yapısına
            aşağıdakilerden hangisidir?                            işaret ederler.
            A)  Topluma sağladığı fayda                            Buna  göre  I.  Kant’ın  aşağıdaki  kavramlardan  hangisini
                                                                   uzlaştırmaya çalıştığı söylenebilir?
            B)  Ödev duygusu
            C)  Bireysel haz                                       A)  Akıl - sezgi
            D)  Mutluluk duygusu                                   B)  Olgu - sezgi
                                                                   C)  Deney - akıl
            E)  Manevi haz
                                                                   D)  Duyum - olgu
                                                                   E)  Duyum - sezgi


        3.   “Benim yerime düşünen bir kitabım, vicdanımın yerini tutan
            bir  din  adamım,  perhizim  ile  ilgilenerek  sağlığım  için  karar
            veren bir doktorum oldu mu zahmete katlanmama hiç gerek   6.   I. Kant’a göre ödev, bütün insanlar için geçerli olan evrensel
            kalmaz artık.”                                         ahlak ilkesi niteliği taşır. Bu ahlak, “Öyle davran ki, istenç il-
                                                     I. Kant       kelerin her zaman için evrensel bir yasanın ilkesi olarak da
                                                                   geçerli olabilsin.” diyen ahlaktır. Ödev ahlakı kesin buyruktur
            Kant’ın bu eleştirisini;
                                                                   ve herkesi yükümlü kılar.
             I. Tembel ve korkak insanlar akıllarını bir otoriteye devre-
                                                                   Buna göre Kant’ın ödev ahlakını belirleyen ölçüt aşağı-
               derler.
                                                                   dakilerden hangisidir?
             II. Ergin olmama durumu çok rahattır.
                                                                   A)  Eylemin bireye kazandıracağı mutluluk
            III. İnsanlar kendi rızaları ile erginleşmemiş olarak kalırlar.
                                                                   B)  Eylemin verdiği haz
            yargılarından hangileri destekler?                     C)  Eylemin bireye sağladığı yarar

            A) Yalnız I        B) Yalnız III               C) I ve II  D)  Eylemin yapılışındaki amaç
                      D) II ve III      E) I, II ve III            E)  Eyleme diğer bireylerin verdiği önem




                                                                                                             153
   150   151   152   153   154   155   156   157   158   159   160